klippa/täcka konvalescent

Cherarriduracell

Trådstartare
Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta över ryggen som behövde klippas för ultraljudsundersökning, så den mest kritiska fläcken är ju redan klippt. Han har rätt tjock björnpäls i övrigt som är rätt dassig iom att han alltid måste ha täcke och verkligen ogillar att bli borstad. han hytter åt en och sparkar.

Så. Nu funderar jag på att helklippa hästen för att huden ska må bättre och han ska gå att hålla hyggligt fräsch utan att behöva borsta honom länge, eftersom han verkar ogilla det så skarpt. Han låter en borsta av det värsta men att stå och putsa för att få bort allt gammalt damm och stöv i botten av 2cm lång päls är liksom inte ok. Samtidigt känns det SÅ DUMT att klippa en häst som inte utför något arbete och dessutom inte får bli kall...

Idag har han på sig back on track-täcke, 200g stalltäcke och ett ofodrat regntäcke ytterst. Inga halsar. Beställde ett 200g med hals för att kunna ta bort stall+regn samt täcka halsen för att ytterligare se till att han håller sig varm. Dock är det slutsålt och de täcken jag har att välja på istället är 100g (känns onödigt tunt + inte den stora svanslapp jag vill ha) eller 300g vilket känns alldeles för tjockt att lägga på en oklippt häst när temperaturen håller sig mellan 0 och +5. Helklipper jag känns det mer ok med 300g redan nu. Med dagens täckning känns han fingervarm under täcket och jag vågar inte ha honom svalare eftersom han har typ 1mm lång päls över ryggen. Både 100g och 300g har halstäcke, vill gärna ha hals på honom för att hindra värmen från att pysa ut där, tänker att han kanske kan ha tunnare täcken då men ändå fortsätta vara lika varm under täcket. Kanske köpa 300g-täcket men komplettera med en tunnare hals till?

Hur hade ni resonerat? Både med klipp/inte klipp och täckestjocklek. Tänker jag tokigt någonstans?
 
Jag hade valt ett 100gr och haft hästen oklippt. Om den ändå verkade kall hade jag satt på en hals. Då har jag med en som avskyr att bli kall om ryggen.

Stövet minskas tycker jag av att man luftar pälsen ordentlig varje dag och med rätt borstar och lite pälsglans.

Jag hade inte klippt en konvalecenthäst.
 
Vad är det för typ av häst du har? Eller jag kanske skulle fråga: Vad har hästen för typ av päls? För mig - som har islandshästar - är 2 cm päls på vintern "ingenting", och jag borstar aldrig "länge" på vintern, utan borstar av hästarna så pass att de inte får skav av sadel och annan utrustning. Lätt dammiga och stöviga är de hela vintern...:D

Mina hästar är spårklippta (undersida hals, bog, bringa, mage, halva virveln) och går med täcke (ofodrat) om det är mycket regnigt och blött. Tycker det är skönt att de har kvar stor del av den värmande vinterkostymen då den ju blir som ett "foder" till de ofodrade täckena, och jag dessutom slipper hålla på och trixa med täcke när jag borstar eller ha ländtäcke när jag rider.

Jag skulle alltså i ditt ställe låta hästen ha kvar sin päls och bara täcka för att undvika att den klippta "rutan" på ryggen blir blöt och kall.
 
Jag hade valt ett 100gr och haft hästen oklippt. Om den ändå verkade kall hade jag satt på en hals. Då har jag med en som avskyr att bli kall om ryggen.

Stövet minskas tycker jag av att man luftar pälsen ordentlig varje dag och med rätt borstar och lite pälsglans.

Jag hade inte klippt en konvalecenthäst.
Han har 200g nu och jag vill ju bli av med stalltäcket. Känns bakvänt då att gå ner till 100g?

Jag kan inte lufta ordentligt pga kallt stall och rädslan att han blir kall. Han har som sagt ingen päls alls där han måste vara varm.
 
Vad är det för typ av häst du har? Eller jag kanske skulle fråga: Vad har hästen för typ av päls? För mig - som har islandshästar - är 2 cm päls på vintern "ingenting", och jag borstar aldrig "länge" på vintern, utan borstar av hästarna så pass att de inte får skav av sadel och annan utrustning. Lätt dammiga och stöviga är de hela vintern...:D

Mina hästar är spårklippta (undersida hals, bog, bringa, mage, halva virveln) och går med täcke (ofodrat) om det är mycket regnigt och blött. Tycker det är skönt att de har kvar stor del av den värmande vinterkostymen då den ju blir som ett "foder" till de ofodrade täckena, och jag dessutom slipper hålla på och trixa med täcke när jag borstar eller ha ländtäcke när jag rider.

Jag skulle alltså i ditt ställe låta hästen ha kvar sin päls och bara täcka för att undvika att den klippta "rutan" på ryggen blir blöt och kall.
Han är swb.
Ponnykompisen har full päls och han är också lite stövig men inte alls lika ÄCKLIG som den "sjuka". Den sjuka har liksom stövbeläggning runt varje strå och allt är bara grått, matt och dassigt. Det känns som att han skulle må bättre utan päls så huden faktiskt går att borsta stöv från.

Luftade fundering med vet + assistent senast och de tycker att jag gör som jag vill, klipp gärna om det blir lättare så länge hästen är varm. T.o.m. Skojar om att jag får en vettig anledning att klippa nu när han har munkfrilla - skallig på toppen. Jag skäms liksom över min skitiga häst varje åb...
 
Jag hade heller inte klippt. Hade köpt ett annat 200g täcke om jag hade behövt ett nu och inte kunna vänta på leverans på det jag vill ha i första hand. Alternativt lagt på 300g utan hals och haft en tunnare hals vid nederbörd eller kraftig blåst.
Har du möjlighet att duscha hästen så kanske det är ett alternativ så håller den sig kanske fräsch ett tag.

Jag hade inte tagit bort hela hästens möjlighet att reglera värmen. Blir den svettig under täcket kanske spår/filtklippning är aktuellt.
Tänker att om hästen eventuellt blir kall när den är helklippt så kommer den spänna hela kroppen inkl ryggen. Oklippt kommer inte hela hästen bli kall och ett täcke ersätter pälsen på ryggen och mer därtill. Det borde vara mindre risk att hästen blir kall även fast den är klippt där det är som mest kritiskt.
 
Jag hade heller inte klippt. Hade köpt ett annat 200g täcke om jag hade behövt ett nu och inte kunna vänta på leverans på det jag vill ha i första hand. Alternativt lagt på 300g utan hals och haft en tunnare hals vid nederbörd eller kraftig blåst.
Har du möjlighet att duscha hästen så kanske det är ett alternativ så håller den sig kanske fräsch ett tag.

Jag hade inte tagit bort hela hästens möjlighet att reglera värmen. Blir den svettig under täcket kanske spår/filtklippning är aktuellt.
Tänker att om hästen eventuellt blir kall när den är helklippt så kommer den spänna hela kroppen inkl ryggen. Oklippt kommer inte hela hästen bli kall och ett täcke ersätter pälsen på ryggen och mer därtill. Det borde vara mindre risk att hästen blir kall även fast den är klippt där det är som mest kritiskt.
Det handlar inte om vänta eller inte vänta på leverans, de får inte in fler såna utan erbjuder mig nåt annat de har i lager till samma (mkt bra) pris som det som utgått. Därav "smal" inriktning på 100g eller 300g enbart.

Jag är inte så orolig för att han ska frysa som klippt iom den rätt stora samlingen liners/stalltäcken. Dusch hade ju varit optimalt för att få rent men har inte sådan möjlighet. Och sen ska den torka i kallt stall. Osv.

Hur mkt kan hästen reglera värmen med tunga täcken på sig ändå? Det är väl i princip bara skicka ut överskottsvärme från hals/bukens undersida de kan göra? Pälsen tyngs ju av täcken.... bot-täcket är TUNGT.
 
Jag hade INTE klippt en konvalescent. Min erfarenhet är att de av någon anledning blir lite "skabbigare" och skitigare när de inte rör sig och håller igång som vanligt - har säkert med cirkulation o s v att göra. Det gör väl egentligen ingenting? Om du tänker fortsätta att ha BoT-täcket under så borde ju 100 g räcka mer än väl. :)
 
Hade inte klippt .
Veterinärerna lär inte bry sig om hästen är trist och stövig i pälsen de har ju hur mkt lösdriftshästar som helst som kunder typ.
Hade badat hästen en gång och schamponerat för att få bort det som nu är så att säga. du kan väl låna någons spolspilta om du själv ingen har. Sen lagt täcke över den utan nån klippning .
 
Jag hade INTE klippt en konvalescent. Min erfarenhet är att de av någon anledning blir lite "skabbigare" och skitigare när de inte rör sig och håller igång som vanligt - har säkert med cirkulation o s v att göra. Det gör väl egentligen ingenting? Om du tänker fortsätta att ha BoT-täcket under så borde ju 100 g räcka mer än väl. :)
Varför inte? En häst i träning svettas ju sällan mer än 30-60 min/dag, procentuellt ät ju det rätt liten del av dagen klippningen BEHÖVS?

Vågar man verkligen gå ner till 100g (med LITEN svanslapp, 300g har stor) när hästen känts lagom på 200g?
 
Hade inte klippt .
Veterinärerna lär inte bry sig om hästen är trist och stövig i pälsen de har ju hur mkt lösdriftshästar som helst som kunder typ.
Hade badat hästen en gång och schamponerat för att få bort det som nu är så att säga. du kan väl låna någons spolspilta om du själv ingen har. Sen lagt täcke över den utan nån klippning .
Jag har bara kallvatten att tillgå så dusch känner jag inte skulle funka även om det vore smidigast
 
Varför inte? En häst i träning svettas ju sällan mer än 30-60 min/dag, procentuellt ät ju det rätt liten del av dagen klippningen BEHÖVS?

Vågar man verkligen gå ner till 100g (med LITEN svanslapp, 300g har stor) när hästen känts lagom på 200g?

Jag tycker helt enkelt att det blir motsägelsefullt att klippa en häst som inte får bli kall. Det vore en annan sak om den arbetade så att den blev svettig och sedan behövde ställas in i ett kallt stall till natten blöt och eländig t ex. Men när den nu inte arbetas så känns det galet, tycker jag. Att pälsen är lite dassig gör väl egentligen ingenting och skulle för min del inte kännas som ett tillräckligt skäl för att klippa.

Om den har rejäl päls och temperaturen inte sjunker under nollan, så skulle jag tro att BoT-täcke + 100 g räcker, ja. :)
 
Men åk iväg och låna en spolspilta då en gång som jag nämde ?

Varför om det är viktigt med just 200 g kan du inte använda ett av täckena med liner ?
För att jag vill ha hals på honom och jag äger inget täcke i hans strl med fästen för hals. Tycker det känns mycket med 3 täcken på en häst.

Har du tips på stall i östergötland man får låna spolspilta på?
 
För att jag vill ha hals på honom och jag äger inget täcke i hans strl med fästen för hals. Tycker det känns mycket med 3 täcken på en häst.

Har du tips på stall i östergötland man får låna spolspilta på?

Eh ? Jag räknade med att du säkert känner kompisar i andra stall som skulle låna ut sin spolspilta ? Typ vem som här hos mig av mina vänner skulle göra det?
För jag antar att frågan var seriös från din sida och inte spydig?
 
Eh ? Jag räknade med att du säkert känner kompisar i andra stall som skulle låna ut sin spolspilta ? Typ vem som här hos mig av mina vänner skulle göra det?
För jag antar att frågan var seriös från din sida och inte spydig?
Det går ju kvarka i länet, många är mer sparsamma med att ta in hästar utifrån och enda stället jag skulle våga fråga vågar jag inte ta med hästen till pga smittrisken. Var väl bara 1-2 v sedan någon anläggning gick ut med kvarkabesked.
 
Hade inte klippt en konvalescent, pälsen gör sitt jobb även om de kan behöva hjälp av ett täcke. Det spelar väl ingen roll om pälsen är dassig?
Magic brush får bort det mesta stöv och sand även i tjocka pälsar
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
825
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar...
2
Svar
29
· Visningar
2 566
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 328
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 035
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp