klippa/täcka konvalescent

Om pälsen gnussas fel så borde det vara mindre bekymmer med kortare päls...?

Nej ett oklippt pälsstrå rör sig mjukare naturligt och är därmed mindre könsligt för ”friktion”. Ett avklippt strå blir stumt och inbjuder till mer friktion pga detta, då material har lättare att ”hugga tag” i det stubbade strået.
Det är av samma anledning som våra klippta hästar inte sällan får skav av tygel, skänkel etc.
 
Jag hade haft svårt att motivera klippning sv häst som står still så mkt(sjukruta) och har smärtproblematik som jag inte hade velat få spänd.
Hellre att den ser förjävlig ut och man inte riskerar läkningen genom spänningar.

Men alla hästar är olika. Vissa tål ju mer/mindre kyla.
 
Jag hade haft svårt att motivera klippning sv häst som står still så mkt(sjukruta) och har smärtproblematik som jag inte hade velat få spänd.
Hellre att den ser förjävlig ut och man inte riskerar läkningen genom spänningar.

Men alla hästar är olika. Vissa tål ju mer/mindre kyla.
Jag håller med dig. Just dehär att den kanske kommer stå att spänna sig. Jag tror det är svårt för oss människor att kompensera för den förlorade pälsen, all dess funktion, men det är en annan sak med en frisk häst i god kondition som rör sig varje dag och går i större hage.

Ts: Min är konvalescent i sjukruta och ska stå i den 10v. Hon har inte skadat ryggen men jag skulle aldrig tänkt tanken att klippa henne. Är glad att jag inte hann spårklippa innan hon skadade sig. Hon har tjockare täcken nu än hon haft om hon var frisk, hon ska inte behöva riskera att stå och spänna sig det minsta.
Hon är långhårig och ser hemsk ut, men vad spelar det för roll egentligen. Får hästen hudproblem i ett senare skede tycker jag du får ta det därifrån. Samt att pälsen växer ju ut om än sakta. Då kan du minska ner på täckets tjocklek, kanske kan den stå utan täcke i stallet vid mildare väder etc.
 
Nej ett oklippt pälsstrå rör sig mjukare naturligt och är därmed mindre könsligt för ”friktion”. Ett avklippt strå blir stumt och inbjuder till mer friktion pga detta, då material har lättare att ”hugga tag” i det stubbade strået.
Det är av samma anledning som våra klippta hästar inte sällan får skav av tygel, skänkel etc.
Håller med. Har ett Bucas med fleeceinsida, det var favorittäcket tills jag klippte då ville hästen inte ha det täcket längre, antar att materialet tog tag i den klippta pälsen och det gjorde ont i huden
 
Känns lite som du vill få ok från andra att klippa hästen?
Gör vad du vill men jag sällar mig till dom som inte klipper konvalescenshästar. Hade borstat så bra det går, hållt man+svans+hovskägg i trim om jag ville hästen skulle se lite vårdad ut.
Magic brush, k9 mirra shine och borste mot plåtskrapa är mina bästa vapen mot stövig päls. Magic borsten kan tvättas i maskin och blir som ny efter en tvätt.
 
Du har inte funderat på om det finns någon anledning till att hästen blir "äcklig" i pälsen? En vanlig häst med vinterpäls blir inte fettig och smutsig utan en anledning.

Det kan vara allt från att magen inte mår riktigt bra, till brist på en mineral, för lite protein eller någon vitamin. Min gamling blev väldigt matt och trist om han drack dåligt, fick man igång drickandet och då magen så blev han blank. Syntes oerhört tydligt :)

Sen tycker jag att om du känner att din sinnesstämning blir negativ och dålig av att se din skitiga häst så klipp den. Du blir glad, hästen slipper en sur ägare. Hästen blir gladare. Den kommer inte dö av att bli klippt, kanske blir den fin, kanske värre. Men då har du lärt sig något :)
 
Du har inte funderat på om det finns någon anledning till att hästen blir "äcklig" i pälsen? En vanlig häst med vinterpäls blir inte fettig och smutsig utan en anledning.

Det kan vara allt från att magen inte mår riktigt bra, till brist på en mineral, för lite protein eller någon vitamin. Min gamling blev väldigt matt och trist om han drack dåligt, fick man igång drickandet och då magen så blev han blank. Syntes oerhört tydligt :)

Sen tycker jag att om du känner att din sinnesstämning blir negativ och dålig av att se din skitiga häst så klipp den. Du blir glad, hästen slipper en sur ägare. Hästen blir gladare. Den kommer inte dö av att bli klippt, kanske blir den fin, kanske värre. Men då har du lärt sig något :)
det är klart jag har funderat. jag har räknat på foderstaten, har tur med grovfodret och det täcker allt och har bra värden i relation till varandra. Detta är tredje vintern jag har hästen och jag har alltid haft den i vinterpäls, klippte halvt runt nyår förra året pga svettades för mkt vid träning. Inget annat år har han varit såhär äcklig, men inget annat år har han stått helt heller.

Däremot så har han magiskt blivit bättre nu. lite oklart hur det gick till iom att vi inte ändrat något men han är inte lika gojsig längre utan kan till och med passera som "vanlig häst". :bump: dessutom har han börjat bli lätt ruggad i den klippta rutan på ryggen så jag kommer inte klippa än på ett tag. Vad gör jag om hela han blir skavd liksom.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
825
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar...
2
Svar
29
· Visningar
2 559
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 327
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 029
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp