klippa/täcka konvalescent

Han är ju inte LITE smutsig utan helt groteskt äcklig i pälsen. Han lär behöva ha heltidstäcke i minst fyra månader till. Jag vet inte hur bra hud man inte får komma åt att borsta och på så sätt avlägsna smuts från mår av att vara instängd ett halvår? Att jag ens funderar på att klippa är ju för att kunnarykta bort smuts från huden på den korta tid hästen kan stå ut med att bli borstad.

Alltså ingen jag känner ägnar timmar åt pälsvård på sina hästar dagligen och om det är stöv i pälsen till vardags .
Vintertid med täckade hästar har jag aldrig upplevt att det blir regnskållor, hudproblem osv öht trots långa månader med täcken på.
Om du är orolig så kan du ju självklart lufta pälsen ändå några timmar om dagen varje dag ? Ta av täcket när du är där - vik /lägg en yllefilt över den klippta ryggen bara precis som man gör med helklippta hästar i stallgången, vid framridning och avskrittning vid arbete osv.
 
Låter inte roligt men det kanske inte är så dålig prognos, trots allt?
Tror du inte att det är din oro kanske som gör att du tycker det är extra jobbigt att se honom smutsig? Jag tror inte hästen lider av det iaf.
 
Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta över ryggen som behövde klippas för ultraljudsundersökning, så den mest kritiska fläcken är ju redan klippt. Han har rätt tjock björnpäls i övrigt som är rätt dassig iom att han alltid måste ha täcke och verkligen ogillar att bli borstad. han hytter åt en och sparkar.

Så. Nu funderar jag på att helklippa hästen för att huden ska må bättre och han ska gå att hålla hyggligt fräsch utan att behöva borsta honom länge, eftersom han verkar ogilla det så skarpt. Han låter en borsta av det värsta men att stå och putsa för att få bort allt gammalt damm och stöv i botten av 2cm lång päls är liksom inte ok. Samtidigt känns det SÅ DUMT att klippa en häst som inte utför något arbete och dessutom inte får bli kall...

Idag har han på sig back on track-täcke, 200g stalltäcke och ett ofodrat regntäcke ytterst. Inga halsar. Beställde ett 200g med hals för att kunna ta bort stall+regn samt täcka halsen för att ytterligare se till att han håller sig varm. Dock är det slutsålt och de täcken jag har att välja på istället är 100g (känns onödigt tunt + inte den stora svanslapp jag vill ha) eller 300g vilket känns alldeles för tjockt att lägga på en oklippt häst när temperaturen håller sig mellan 0 och +5. Helklipper jag känns det mer ok med 300g redan nu. Med dagens täckning känns han fingervarm under täcket och jag vågar inte ha honom svalare eftersom han har typ 1mm lång päls över ryggen. Både 100g och 300g har halstäcke, vill gärna ha hals på honom för att hindra värmen från att pysa ut där, tänker att han kanske kan ha tunnare täcken då men ändå fortsätta vara lika varm under täcket. Kanske köpa 300g-täcket men komplettera med en tunnare hals till?

Hur hade ni resonerat? Både med klipp/inte klipp och täckestjocklek. Tänker jag tokigt någonstans?

Jag hade lätt klippt hästen och lagt på ett rejälare täcke. Klipper oftast hästarna för att de blir för varma och svettiga av arbete och inte torkar pga tjock päls men har inga problem att klippa om de blir alltför dassiga i pälsen heller, brukar göra stor skillnad att klippa då tycker jag! Om han fortfarande är lite dassig brukar ett bra torrschampo göra susen. Förstår precis hur det känns, inte så kul när hästen är konvalescent och dessutom förfaller totalt med äcklig päls!
 
Låter inte roligt men det kanske inte är så dålig prognos, trots allt?
Tror du inte att det är din oro kanske som gör att du tycker det är extra jobbigt att se honom smutsig? Jag tror inte hästen lider av det iaf.
Nej alltså det är ju bara att vänta på nästa åb och hoppas på framsteg. Gaffelbandsfästena är i princip läkta och ryggen behandlades 1a gången förra besöket så den är ju bara att vänta och se hur den svarar. Såklart bidrar det att jag generellt oroar mig men hade nog varit lika fundersam om ngn annanshäst var såhär ofräsch. Jag kan knappt gå med honom pga överskottsenergi så det skulle ju kännas bra att kunna göra NÅGOT åt honom liksom.
 
Jag hade lätt klippt hästen och lagt på ett rejälare täcke. Klipper oftast hästarna för att de blir för varma och svettiga av arbete och inte torkar pga tjock päls men har inga problem att klippa om de blir alltför dassiga i pälsen heller, brukar göra stor skillnad att klippa då tycker jag! Om han fortfarande är lite dassig brukar ett bra torrschampo göra susen. Förstår precis hur det känns, inte så kul när hästen är konvalescent och dessutom förfaller totalt med äcklig päls!
Du skulle inte oroa dig för att det blir för kallt utan päls, trots 300g?
 
Du skulle inte oroa dig för att det blir för kallt utan päls, trots 300g?

Det beror ju på hur frusen hästen är och vad det är för vintrar där du bor. För våra hästar och vintrarna här räcker 300 g utan problem när de är helklippta och när det är som kallast. Vi ser dock till att de inte är preciiis nyklippta när det kommer en köldknäpp.
 
Helklippt häst i Norrland på lösdrift ner mot -10/15 grader med 250gr. Halvblod. Fryser inte.

Men det är individuellt.

Jag skulle aldrig klippa i ditt fall, jag skulle duscha eller spraya med pälsglans och borsta.
Nej alltså hade han varit igång och frisk och hel hade jag ju lätt klippt och lagt på 200/300g. Det tror jag ju han tål.

Så kommer jag ihåg nån ponny de inte kunde klippa magen på pga den får kolik direkt. Låter konstigt men tänk om min inte skulle palla, nu när han inte rör sig så mkt? Kan tänka mig roligare saker än att kompletera cvt med kolik ovanpå allt annat. Hur man än vänder sig har man ändan bak...
 
Men hur lyckas pälsen bli så äcklig? Borstar man dagligen eller åtminstone några gånger i veckan borde inte ens den äckligaste huden skita ner pälsen så mycket? Så länge hästens täcken inte är skitiga.
 
Det beror ju på hur frusen hästen är och vad det är för vintrar där du bor. För våra hästar och vintrarna här räcker 300 g utan problem när de är helklippta och när det är som kallast. Vi ser dock till att de inte är preciiis nyklippta när det kommer en köldknäpp.
Vi har hittills haft runt fem dagar med minusgrader, ofta några enstaka grader kallt om nätterna men plus i huvudsak dagtid. Blir ofta ner mot tio minus i alla fall någon period under vintern, även om det generellt håller sig mot det milda hållet. Linköping.
 
ALLT är skitigt och jag mår dåligt av att ha en ovårdad häst:o. Spelar ingen roll om jag byter täcke, det är lortigt av den där feta smutsen på mindre än en dag. Inbillar mig också att en smutsig päls är sämre på att värmereglera?
Förstår att det känns äckligt men du får nog försöka blunda för det, han är ju dock allt konvalescent. Tror snarare smutsen och stövet hjälper honom att hålla värmen.
Inte säkert att han blir "renare" för att du klipper ändå, ofta ser de dassig ut i pälsen när de inte rids och svettas så även en klippt päls kommer se dassig ut.

Jobba på med Magic brush, jag fick rent en shettis som aldrig varit borstad med riktig ull till päls, gick inte att tvätta nu när det är så kallt. Använt den varje dag och nu ser hon jättefin ut. Den tar med sig stöv o skit.
Nåt som är bra för dassig päls är ju stöpta linfrön. På några veckor blir pälsen bland o fin. Försök även att låta honom stå utan täcke några timmar och lufta varje dag.
 
Men hur lyckas pälsen bli så äcklig? Borstar man dagligen eller åtminstone några gånger i veckan borde inte ens den äckligaste huden skita ner pälsen så mycket? Så länge hästens täcken inte är skitiga.
Täckena blir skitiga direkt även om jag byter. Borstar ca 5 ggr i veckan men mest bara det värsta iom att hästen HATAR att bli borstad.
 
Nej alltså hade han varit igång och frisk och hel hade jag ju lätt klippt och lagt på 200/300g. Det tror jag ju han tål.

Så kommer jag ihåg nån ponny de inte kunde klippa magen på pga den får kolik direkt. Låter konstigt men tänk om min inte skulle palla, nu när han inte rör sig så mkt? Kan tänka mig roligare saker än att kompletera cvt med kolik ovanpå allt annat. Hur man än vänder sig har man ändan bak...
Klipp inte. Har aldrig fått hudproblem på någon häst bara för dom haft vinterpäls.
 
Vi har hittills haft runt fem dagar med minusgrader, ofta några enstaka grader kallt om nätterna men plus i huvudsak dagtid. Blir ofta ner mot tio minus i alla fall någon period under vintern, även om det generellt håller sig mot det milda hållet. Linköping.

Låter som här ungefär! Jag hade klippt förutsatt att det inte är någon extremt frusen stackare till häst!
 
Nej alltså hade han varit igång och frisk och hel hade jag ju lätt klippt och lagt på 200/300g. Det tror jag ju han tål.

Så kommer jag ihåg nån ponny de inte kunde klippa magen på pga den får kolik direkt. Låter konstigt men tänk om min inte skulle palla, nu när han inte rör sig så mkt? Kan tänka mig roligare saker än att kompletera cvt med kolik ovanpå allt annat. Hur man än vänder sig har man ändan bak...

Fast nej.., hur man än vänder sig så har man inte rumpan bak ?
Din osäkerhet och frågor och antaganden grundar sig ju som jag ser det , bortsett från just din egna stress/oro för din häst, på lite ogrundade farhågor om hästar, täcken , klippning osv.
Det finns mycket i dina resonemang som i sak inte innebär några problem men blir problem för dig , utifrån din tolkning och referensram .
 
Fast nej.., hur man än vänder sig så har man inte rumpan bak ?
Din osäkerhet och frågor och antaganden grundar sig ju som jag ser det , bortsett från just din egna stress/oro för din häst, på lite ogrundade farhågor om hästar, täcken , klippning osv.
Det finns mycket i dina resonemang som i sak inte innebär några problem men blir problem för dig , utifrån din tolkning och referensram .
vad är det för "mycket" som är ogrundat förutom att min häst är skitig och en kort päls är lättare att hålla ren?
 
vad är det för "mycket" som är ogrundat förutom att min häst är skitig och en kort päls är lättare att hålla ren?

Utifrån din post och dina svar i tråden ? Din tråd är lite svår att tolka vad som egentligen är ”problemet” utifrån dina svar /kontringar till de som svarat .

Du utrycker mycket osäkerhet allmänt i tråden .
 
Utifrån din post och dina svar i tråden ? Din tråd är lite svår att tolka vad som egentligen är ”problemet” utifrån dina svar /kontringar till de som svarat .
förlåt nu förstår jag ingenting. Problemet är att jag är kluven pga jag tycker inte att det finns EN superbra lösning på mina problem. Däremot blir jag fundersam när du skriver att jag har "ogrundade farhågor" och "mycket som i sak inte innebär problem men som blir problem för dig". Du får gärna specificera vad du anser är mina ogrundade farhågor och var jag enligt dig skapar problem där inga finns. rakt ut och utan krusiduller, tack.

jag tycker att det är problem att inte kunna hålla den standard på omvårdnaden av sina djur som man önskar. Jag söker lösning och som jag ser det idag har jag två alternativ där inget är helt optimalt, finns fler är det skitbra och finns något som är i särklass bäst är det såklart också bara att tacka och ta emot. Anledningen till att jag skapat tråden öht är ju för att få input och se hur andra resonerar och om det finns några lösningar jag inte tänkt på.
 
förlåt nu förstår jag ingenting. Problemet är att jag är kluven pga jag tycker inte att det finns EN superbra lösning på mina problem. Däremot blir jag fundersam när du skriver att jag har "ogrundade farhågor" och "mycket som i sak inte innebär problem men som blir problem för dig". Du får gärna specificera vad du anser är mina ogrundade farhågor och var jag enligt dig skapar problem där inga finns. rakt ut och utan krusiduller, tack.

jag tycker att det är problem att inte kunna hålla den standard på omvårdnaden av sina djur som man önskar. Jag söker lösning och som jag ser det idag har jag två alternativ där inget är helt optimalt, finns fler är det skitbra och finns något som är i särklass bäst är det såklart också bara att tacka och ta emot. Anledningen till att jag skapat tråden öht är ju för att få input och se hur andra resonerar och om det finns några lösningar jag inte tänkt på.

Alltså alla som svarat dig har ju i princip redan uttryckt sig i frågan ? Även jag har ju redan gett dig reflektioner .vad är det du saknar /efterlyser som isåfall skulle falla mer i linje med det du egentligen menat du efterlyser ang svar ?
 
Alltså alla som svarat dig har ju i princip redan uttryckt sig i frågan ? Även jag har ju redan gett dig reflektioner .vad är det du saknar /efterlyser som isåfall skulle falla mer i linje med det du egentligen menat du efterlyser ang svar ?
Vad är mina ogrundade farhågor. Kan du skriva ut dem. Jag kan nämligen själv inte identifiera mig som en person som går runt med "ogrundade farhågor" utan mina farhågor brukar ha grund. Men här kommer en utomstående och skriver att jag har ogrundade farhågor och ptja. Som jag tolkar inlägget är jag enligt dig en orimligt hönsig person överlag som hittar på grejer ur tomma intet att oroa mig för. Det låter ju lite otrevligt och jag hoppas att det inte är vad du menar, så bena gärna ut vad du menar. Vad är mina ogrundade farhågor och på vilket sätt saknar farhågorna grund? Citerar in inlägget jag menar att jag vill att du ska utveckla så undviker vi missförstånd på VAD jag vill att du utvecklar.
Fast nej.., hur man än vänder sig så har man inte rumpan bak ?
Din osäkerhet och frågor och antaganden grundar sig ju som jag ser det , bortsett från just din egna stress/oro för din häst, på lite ogrundade farhågor om hästar, täcken , klippning osv.
Det finns mycket i dina resonemang som i sak inte innebär några problem men blir problem för dig , utifrån din tolkning och referensram .
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar...
2
Svar
29
· Visningar
2 524
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 316
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 010
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp