Miranda.123

Trådstartare
Nu har jag bestämt mig att klippa min islandshäst. Hur klipper ni era hästar? Och vad tycker ni olika fördelar och nackdelar på olika klippningar? (Hon har eksem vet inte om man inte ska klippa på något sätt då) tack på förhand :)
 
Jag brukar titta på hur hästen lever. Hur många timmar om dygnet är den ute? Har den täcke då? Vad håller stallet (om den står uppstallad) för temperatur? Hur hårt rids den? Hur påverkad blir den av att bli varm? Är den t.ex. känslig om ryggen som man behöver ta hänsyn till?

Min ponny är bara klippt lite på halsen och bogen, typ "Islandsklippning". Motionsrids och fungerar bra så.
Min stora har nån variant på filmklippning/halvklippning. Hopphäst i full kondition.
Båda är lite känsliga om ryggen så jag tycker det är skönt att ha den pälsen kvar.
 
Nu har jag bestämt mig att klippa min islandshäst. Hur klipper ni era hästar? Och vad tycker ni olika fördelar och nackdelar på olika klippningar? (Hon har eksem vet inte om man inte ska klippa på något sätt då) tack på förhand :)


https://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/tank-efter-fore-sa-klipper-du.htm


Om du är osäker och hästen inte blivit klippt tidigare, så föreslår jag att du bara klipper en "ränna" längs strupen och undersidan av halsen till att börja med.
 
Jag har min häst täckad både ute och inne oavsett så om jag klipper så kan lika gärna allt ryka. Någon form av helklippning alltså.
Håller på att klippa min treåring nu. Klipper i omgångar för att hon inte ska behöva stå så länge, kommer helklippa men har inte riktigt bestämt mig om detaljerna.
 
Jag har min häst täckad både ute och inne oavsett så om jag klipper så kan lika gärna allt ryka. Någon form av helklippning alltså.
Håller på att klippa min treåring nu. Klipper i omgångar för att hon inte ska behöva stå så länge, kommer helklippa men har inte riktigt bestämt mig om detaljerna.

Det finns iof inte så mycket detaljer om man helklipper .

jag tycker rådet att helklippa till TS är vansinnigt . Helklipper man hästen tar man bort ALL hästens egna förmåga att värmereglera sig. Eftersom TS är väldigt grön och inte känner hästen som heller aldrig varit klippt och är gammal, tycker jag det rådet är helt enkelt rakt olämpligt inkl resonemanget.

Jag hade heller aldrig, utifrån din häst helklippt som argument att den ändå går täckad. Den är konvalescent och rids/tränas inte . Man vill sällan då ta bort förmågan för den att hålla värme/reglera värme på det sättet man gör om man väljer att helklippa den när den ska vara ute långa dagar om än med täcke. Då måste du anpassa exakt vid varje väderändring att hästen har rätt täcke på sig . Helt onödigt när du kan klippa den och spara pälsen på rygg, länd och kors vilket man kan göra och ändå klippa den väldigt högt .
 
Senast ändrad:
Nu har jag bestämt mig att klippa min islandshäst. Hur klipper ni era hästar? Och vad tycker ni olika fördelar och nackdelar på olika klippningar? (Hon har eksem vet inte om man inte ska klippa på något sätt då) tack på förhand :)

Finns massor att ta hänsyn till hur man väljer klippa sin häst. Eftersom din häst är gammal, du inte haft den så länge, den aldrig klippts tidigare osv, så hade jag i ditt fall läst på lite om hur hästar reglerar värme/kyla (finns massor på nätet) , och i ikonbination med det funderat utifrån hur hästen hålls . Hur det ev täckas, vilka möjligheter du har att anpassa täcken så det blir lagom för den vid olika väderlek som kan ändra sig hela tiden osv.

att din häst har knottexem spelar ingen roll för klippning vintertid precis som flera svarat i dina andra trådar .
 
Senast ändrad:
Det finns iof inte så mycket detaljer om man helklipper .

jag tycker rådet att helklippa till TS är vansinnigt . Helklipper man hästen tar man bort ALL hästens egna förmåga att värmereglera sig. Eftersom TS är väldigt grön och inte känner hästen som heller aldrig varit klippt och är gammal, tycker jag det rådet är helt enkelt rakt olämpligt inkl resonemanget.

Jag hade heller aldrig, utifrån din häst helklippt som argument att den ändå går täckad. Den är konvalescent och rids/tränas inte . Man vill sällan då ta bort förmågan för den att hålla värme/reglera värme på det sättet man gör om man väljer att helklippa den när den ska vara ute långa dagar om än med täcke. Då måste du anpassa exakt vid varje väderändring att hästen har rätt täcke på sig . Helt onödigt när du kan klippa den och spara pälsen på rygg, länd och kors vilket man kan göra och ändå klippa den väldigt högt .
Man kan ju helklippa eller nästan helklippa, det var det jag menade med detaljer.

TS frågade hur vi andra klipper och jag svarade. Det är inte samma sak som att jag ger råd.
 
Nu har jag bestämt mig att klippa min islandshäst. Hur klipper ni era hästar? Och vad tycker ni olika fördelar och nackdelar på olika klippningar? (Hon har eksem vet inte om man inte ska klippa på något sätt då) tack på förhand :)
Jag klipper inte min häst, hon är en riktig fryslort som går med 200grams täcke nu när det ligger runt nollan. Om både du och hästen är noviser på klippning hade jag anlitat ngn kunnig och börjat med att endast klippa undersidan av halsen. En del hästar tycker det är väldigt otrevligt att bli klippt, blir rädd för ljudet och/eller att ha maskinen på kroppen.
 
Jag brukar titta på hur hästen lever. Hur många timmar om dygnet är den ute? Har den täcke då? Vad håller stallet (om den står uppstallad) för temperatur? Hur hårt rids den? Hur påverkad blir den av att bli varm? Är den t.ex. känslig om ryggen som man behöver ta hänsyn till?

Min ponny är bara klippt lite på halsen och bogen, typ "Islandsklippning". Motionsrids och fungerar bra så.
Min stora har nån variant på filmklippning/halvklippning. Hopphäst i full kondition.
Båda är lite känsliga om ryggen så jag tycker det är skönt att ha den pälsen kvar.
Ja, tack för tipset! Grejen är att varför jag inte vet hur jag ska klippa är för att hon blir väldigt varm och flåsig när man rider, börjar typ svettas efter några galoppsprång, inte konstigt eftersom hennes päls är som en nallebjörn med extra mycket päls, men jag tror jag gör som så att jag klipper halsen och lite upp på bogen, det låter väll vettigt? :)
 
Jag klipper inte min häst, hon är en riktig fryslort som går med 200grams täcke nu när det ligger runt nollan. Om både du och hästen är noviser på klippning hade jag anlitat ngn kunnig och börjat med att endast klippa undersidan av halsen. En del hästar tycker det är väldigt otrevligt att bli klippt, blir rädd för ljudet och/eller att ha maskinen på kroppen.
Tack för tipset! Eftersom hon jag har köpt är lite tvärt om och blir genomsvettig av ett pass på banan
 
Ja, tack för tipset! Grejen är att varför jag inte vet hur jag ska klippa är för att hon blir väldigt varm och flåsig när man rider, börjar typ svettas efter några galoppsprång, inte konstigt eftersom hennes päls är som en nallebjörn med extra mycket päls, men jag tror jag gör som så att jag klipper halsen och lite upp på bogen, det låter väll vettigt? :)

Jag tycker det låter ganska vettigt, börja med att klippa mindre än du tror behövs, tänk under halsen och halva halsen ungefär. Märker du sen att det behövs mer så tar du lite till fram till du hittar rätt läge.
Googlade fram en bild som kan vara en bra utgångspunkt för dig.

Du kan ju aldrig ångra om du klipper för mycket medan du kan ta mer om det blir för lite.

8016008D-7633-45DD-A6B8-F7817D3DEE35.jpeg
 
Angående att helklippa så kör jag på nästan helklippning, lämnar en bred bana från manke över rygg och bakdel. Snyggt men inte fullt lika känsligt för att frysa. Men generellt skulle jag inte göra sådan stor klippning första gången med en ny häst.
 
Jag tycker det låter ganska vettigt, börja med att klippa mindre än du tror behövs, tänk under halsen och halva halsen ungefär. Märker du sen att det behövs mer så tar du lite till fram till du hittar rätt läge.
Googlade fram en bild som kan vara en bra utgångspunkt för dig.

Du kan ju aldrig ångra om du klipper för mycket medan du kan ta mer om det blir för lite.

Visa bifogad fil 42194

Så menade jag när jag försökte förklara hur min ponny klipps :)
TS, jag skulle börja med typ halva det om jag var du, just eftersom hästen är äldre och du inte vet hur den reagerar på att bli klippt. Så du inte står där med en fryslort som måste ha täcke jämt pga klippning.
 
Jag tycker det låter ganska vettigt, börja med att klippa mindre än du tror behövs, tänk under halsen och halva halsen ungefär. Märker du sen att det behövs mer så tar du lite till fram till du hittar rätt läge.
Googlade fram en bild som kan vara en bra utgångspunkt för dig.

Du kan ju aldrig ångra om du klipper för mycket medan du kan ta mer om det blir för lite.

Visa bifogad fil 42194
Tack! Jo jag börjar med denna bild som ursprungspungt. :)
 
Angående att helklippa så kör jag på nästan helklippning, lämnar en bred bana från manke över rygg och bakdel. Snyggt men inte fullt lika känsligt för att frysa. Men generellt skulle jag inte göra sådan stor klippning första gången med en ny häst.

en högre halvklippning med andra ord ☺️👍
 
Tack! Jo jag börjar med denna bild som ursprungspungt. :)

Klokt !
det kan inte bli fel med den klippning @Eloise visat på bild. Då har hästen kvar det egna värmereglaget (som avser både värme och kyla) och du kan isåfall hellre klippa mer senare när du lärt känna hur din nya gamling responderar.

har du hästen täckad ?
 
Jag klipper där hästen svettas. Börjar med en ganska smal ränna från ganaschen, ner under halsen och ner mellan frambenen och slutar innan sadelgjordsstaden. Det är där den av mina hästar som klipps svettas mest. Den rännan utökas vid behov så att jag klipper halsmuskeln också och ibland klipps även virveln. Jag klipper enbart för att hon inte torkar på vettig tid annars, det tar ett dygn eller mer. Min svettas av att enbart skritta i 20 minuter och har man en häst med sådan päls så hjälper det inte hur länge man än skrittar av även om det annars såklart är bättre om det fungerar. Att klippa för klippandets skull skulle jag aldrig göra. Hästen har bäst förutsättningar att reglera sin temperatur om pälsen är kvar.
 
Klokt !
det kan inte bli fel med den klippning @Eloise visat på bild. Då har hästen kvar det egna värmereglaget (som avser både värme och kyla) och du kan isåfall hellre klippa mer senare när du lärt känna hur din nya gamling responderar.

har du hästen täckad ?
Nope, eftersom hon har så tjock päls så har hon inget täcke nu, när jag klipper henne, ska hon ha det då, isåfall hur tjockt täcke och ska det gå över halsen då?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har aldrig sysslat med Fotoshop och liknande, men tänkte jag ska ta tag i att lära mig lite grundläggande hantering för husbehov. Klippa...
Svar
11
· Visningar
489
Senast: swemale
·
Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 766
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: MiniLi
·
Tjatter Har ni några helt vardagliga småsysslor som ni tycker är orimligt jobbiga att utföra? De måste inte ens kännas jobbiga, ni kommer er...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
7 004
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp