Klipper ni?

Syrpa

Trådstartare
Hej! Hur gör ni med era lurviga islandshästar nu till hösten/vintern. Vill gärna höra lite tankar angåenge klippning och skötsel när hästen är svettig.

När min häst blir svettig på vår/sommar/höst svampar jag efter ridning men har aldrig gjort det på vintern utan lägger då på ett fleecetäcke och låter stå inne en stund. Då har jag oklippt häst. Har pratat med några vänner från stor-häst-sidan och de svampar även på vintern och säger att hästarna får svampinfektioner om man inte svampar av hästen på vintern. Har aldrig sett en islandshäst blivit avsampad på vintern och heller ingen som fått svampinfektiong, vad är er åsikt om detta?

Och om ni klipper/inte klipper, varför och när klipper ni? står hästen inne eller ute? hur tar ni hand om hästen efter ett ridpass? använder ni täcken, vilka och när? hur hårt tränar ni på vintern? ridhus eller ute?

Går i tankarna om att halvklippa mitt 10-åriga sto. hon har börjat sätta lite päls och blir toksvettig eftersom de blir uppåt 20 grader o sol. Jag rider ungefär som vanligt på vintern men aldrig helt så hon blir genomblöt. Står inne på nätterna, rider aldrig i ridhus. Inget vindskydd i hagen, dock möjlighet till täcke om jag vill. Hon får begränsat med hö på morgonen men fri tillgång till halm så har alltid något att tugga på. Hur skulle ni göra med en sån häst?
 
Sv: Klipper ni?

Nu står mitt sto med föl vid sidan, men för två år sedan var hon i full träning och förberedelse inför visning. :) Då tränade jag ute i paddock + skogen, ovalen, travbanan osv. och ca 1 dag i veckan i ridhuset. Hon gick in på nätterna och stod i kallstall.
Jag hade henne helklippt av den anledningen att det skulle se snyggare ut vid visningen. Ville inte riskera att några "kanter" syntes. Sedan tränades hon ganska hårt också och blev svettig. Hade hon inte visats hade jag nog halvklippt eftersom man inte behöver täcke då :)

Har man uppvärmt stall skulle jag inte vara rädd för att svampa av även på vintern om hästen sedan ska stå inne. Men har inte hört någon som fått svampinfektioner av att inte bli svampad..

De flesta hästar halvklipper jag, så att man slipper täckes-biten. Även hästar på lösdrift. -Om de tränas så pass hårt. Man ska inte vara rädd för lite svett runt sadeln och på bringan, men blir hästen "hel-blöt" då rakar jag.

Med din häst skulle jag nog prova först med en "sträng" på halsen och se om det hjälper. Blir hon fortfarande helblöt så halvklipp och se om det fungerar :) rakar man ska det fungera direkt så man ser egentligen nästa dag om man behöver klippa mer eller inte. :)
 
Sv: Klipper ni?

Min helrakas för hon blir så sjukligt svettig framförallt nu på hösten när det fortfarande är så jäkla varmt ute.
Sen när det blir kallare svettas hon inte lika mkt av naturliga skäl=)


Så pälsen åker av redan nu i slutet av Aug början av Sep beroende på hur hösten ser ut år från år.

Brukar dock bara raka hals och bog och snett nerför magen där man spänner sadelgjorden första rakningen.:)

Nu har jag helrakat för någon dag sedan.

Lättare och smidigare så tycker jag.. men de där gör man ju så klart som man vill och anser är snyggt och behövdligt för just sin häst!

Smaken är som baken.. delad:D
 
Sv: Klipper ni?

Har redan klippt hals och bog 2 ggr denna sensommar.
Kommer att jaktklippa i slutet på september. Sen underhåller jag klippningen hela vintern, men klipper mindre för varje gång 2-3 ggr.
Jaktklipper igen i slutet på feb början av Mars.
olika Täcken beroende på väderlek och hur mycket som växt ut. Går utan täcke när det är väder för det.
Är hästen svettig så torkar den fortare när den är lite klippt. Lägger på ett bra täcke med bra andningsfunktion som tas av eller byts på morgonen.
Lösdrift med tillgång till egen box ifall det behövs.
Aldrig en helklippt häst för min del.
 
Sv: Klipper ni?

Jag klipper

Från början klippte jag inte, militant naturhästaktivist som jag då var! Min häst var sur, grinig, orkeslös och ville inte under några omständigheter röra sig mer än nödvändigt under senvår, sommar och tidig höst. Han fäller extremt sent på våren o har en hel del vinterull kvar fram i juli.

En höst för några år sedan fick jag lånat en maskin o testade klippa. Fick en ny häst! Glad, pigg o lätt! Sedan dess klipps dom alla tre i augusti/september första gången, andra gången i oktober/november och sedan en klippning på våren iaf på han som fäller sent. De går alla i lösdrift, täckas om klippningen medför det behovet. Frisyr baseras på individen och det planerade arbetet.

För två år sedan klippte jag inte i så tidigt som jag brukar, det var extremt varmt och fuktigt ute en period. Hade iaf tre hästar i flocken som fick sk "hot spots" , vätskande kliande fuktexem. Någon fick på flera ställen, de hade på hals/bringa eller bakben baksidan låren. Dvs ställen där de var typ konstant svettiga!

Så oklippt häst, mkt päls, varmt o fuktigt ute en längre period - recept för fuktexem!

Om jag var du o fann svettigheten jobbig så hade jag klippt någon halvfrisyr. Lämna päls på de områden där hästen blir blöt vid regn så kommer den klara sig utmärkt utan täcke. Det hinner växa ut innan kylan kommer.
 
Sv: Klipper ni?

Jag klipper, men iår har jag vart lite väl sen...
Gjorde försök nr 2 igår.
Har tagit mig nästan 3 timmar att klippa en femtedel av hästen :meh:

Jag får låna en annan maskin, som är avsedd för får och liknande, för min häst har EXTREMT tjock päls!
Så fruktanvärt irriterande :(

Hon ser för j*lig ut, och vi ska tävla på söndag... kul :(
 
Sv: Klipper ni?

Jag helklipper de hästar som blir galet svettiga så här tidig höst. Senare i höst klipper jag hals och bog. Våra går utan täcke för det mesta. Täcke på efter ridning eller regnigt väder.
 
Sv: Klipper ni?

Kl.
Jag ska klippa Tinna nu i dagarna.
Nu står hon skadad så avvaktar lite till.
Har henne helklippt hela vintern. P
 
Sv: Klipper ni?

Min valack är helklippt hela vintern, står inne med stalltäcke på natten och tjockt vintertäcke ute i hagen på dagarna. Rider mycket i ridhus, använder alltid ländtäcke/ridtäcke när jag rider dock. Helklipper för att han blir svettig, ländtäcken kan man ju ta av när hästen är ordentligt uppvärmd vid ett träningspass så för min del funkar det prima :)

Dock kan det ju funka lika bra med halvklippning, då "slipper" man ju även täcka i samma utsträckning som om man har hästen helklippt! :)

Klipper man nu hinner pälsen växa ut tills det blir riktigt kallt också om man nojjar över det :)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 984
Senast: Mia_R
·
Anläggning Jag kommer till våren anlägga en ordentlig ridbana men då marken där den tilltänkta banan ska vara är förbunden med EU bidrag som löper...
Svar
1
· Visningar
920
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
1 898
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Jag har en häst som jag har på lösdrift. Detta är första hösten/vintern jag har den så jag vet inte riktigt hur den sätter vinterpäls...
Svar
15
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Betyg idrott högstadiet
  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Vad är detta?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp