Klippmaskin, råd önskas

Vackerpojkarna

Trådstartare
Hej hästmänniskor!

Jag måste köpa en klippmaskin till häst.
Behöver den till håriga nordsvenskar....klipper 1gång/år samt för lite trimmning...
Vill helst ha sladdlös....
Berätta om era erfarenheter och vad man ska tänka på.
Mvh!
 
Ska du helklippa flera nordisar flera ggr per säsong får du nog satsa på en Heiniger eller liknande.

Men vill du ha en lätt, tyst, batteridriven maskin med utbytbara skär och bara behöver spårklippa/halvklippa och detaljfrisera så kan jag rekommendera Andis AGR+
Har sådan både med sladd och batteri, suveränt smidig, och tyst!
 
Hyra kan nog vara smart ändå. En bra klippmaskin är såpass dyr att det knappt lönar sig att äga trots flera hästar.
Sant, men jäklar vad smidigt det är att bara kunna plocka fram en egen klippmaskin ur skåpet och sätta igång när det behövs, t ex vid sårskada på lurvig häst.
 
Sant, men jäklar vad smidigt det är att bara kunna plocka fram en egen klippmaskin ur skåpet och sätta igång när det behövs, t ex vid sårskada på lurvig häst.
Men skären ska hållas slipade, efter några år börjar kanske eländet skramla, sladden bytas om man har otur, osv.
 
Helklipps hästarna eller klipps de bara partivis? Jag har en Lister Adiago, en mindre smidig klippmaskin som är den bästa jag någonsin använt. Absolut inget att helklippa en häst med då den är så smal men till mindre partier är den suverän. Ingen annan jag tidigare har lånat har varit så smidig, klippt så enkelt och kommit åt så bra. Att den dessutom låter minimalt och är så lätt gör den bara än bättre. Att klippa tjock päls kräver sin maskin och min islandskorsning har gett många klippmaskiner en tuff match, inte ens en koklippmaskin tyckte att det var någon trevlig upplevelse, men den här glider bara fram och lämnar ett snyggt resultat direkt. Den är sladdlös med bra klipptid.
 
Men skären ska hållas slipade, efter några år börjar kanske eländet skramla, sladden bytas om man har otur, osv.
Javisst, men nya skär kostar 260kr till den maskin jag nämner ovan, vilket är överkomligt, och eftersom vi pratar sladdlösa så minskar risken att den trampas på.
 
Tack för alla svar!
Hyra kan vara ett alternativ, men jag skulle föredra att äga en själv bara pga bekvämt att plocka fram när det behövs...
Men jag velar, billig liten smidig eller dyr effektiv...:)
 
Jag hade alla dagar satsat på en större, dyrare. En liten smidig blir inte smidig när den inte orkar igenom pälsen eller helt enkelt tar lång tid att klippa med...

Jag klipper två islandshästar ett antal gånger varje vinter. Har haft en Heiniger (stavning?) med sladd, riktigt bra tills den dog och skulle kosta mer att laga än att köpa ny.
Nu har jag en Aesculap Equine med sladd. Är grymt nöjd! Klipper bra igenom isisarnas tjocka lurv utan att protestera, relativt tyst. Tror att den finns även som sladdlös.

Kompisen hade en Andis av något slag, mindre, tystare, lättare till sin häst som hatade klippmaskiner. Det var den enda som han accepterade, men attans vad mycket längre tid det tog att klippa (och då var det ingen isis eller nordis...) eftersom maskinen var dels smalare, dels klenare motor så den orkade inte lika mycket.
 
Hade Jula maskin när jag hade häst. Klippte min mammut (kblstravare med PPID), flera gg om året med den. Även andra hästar.
Den "lever" ff. En kompis har den till sin pålle, hblkorsning
 

Liknande trådar

Utrustning Jag tror min klippmaskin är stulen, eller så har min totala förvirring slagit till. Snart står jag oavsett med en fullpälsad Haflinger...
Svar
18
· Visningar
917
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag letar en sladdlös tyst klippmaskin till min häst. Det har tagit en stunds träning innan han har tyckt att det är ok att bli klippt...
2
Svar
21
· Visningar
1 416
Senast: mysboll
·
Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 056
Senast: Ise
·
Utrustning Nu gav våran klippmaskin från Jula upp mitt under en klippning. Så därför måste en ny införskaffas. Har ni tips på någon bra modell...
Svar
14
· Visningar
966
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp