Klippmaskin till känslig häst?

Sixten

Trådstartare
Jag letar en sladdlös tyst klippmaskin till min häst. Det har tagit en stunds träning innan han har tyckt att det är ok att bli klippt och när jag väljer en egen (hittills har jag lånat) vill jag verkligen att det ska vara nåt tyst och lättarbetat.
Hästen får ingen supertjock päls men svettas en hel del vid träning och behöver därför klippas. Kommer spårklippas några gånger per höst/vinter. Det är ungefär behovet.

Nån som har nåt bra tips?
 
Jag brukar helklippa min väns häst med en Heiniger saphir tror jag det är. Den upplever jag som tyst. Har extra brett skär.

Min egen är en Andis agc dock med sladd. den köpte jag för att min egen häst var känslig för klippmaskinsljudet så den är också tyst (tror kanske att jag upplever den lite tystare än heinigern), möjligt att det finns någon motsvarande sladdlös hos andis?
 
Jag brukar helklippa min väns häst med en Heiniger saphir tror jag det är. Den upplever jag som tyst. Har extra brett skär.

Min egen är en Andis agc dock med sladd. den köpte jag för att min egen häst var känslig för klippmaskinsljudet så den är också tyst (tror kanske att jag upplever den lite tystare än heinigern), möjligt att det finns någon motsvarande sladdlös hos andis?
Tack för svar!
Saphir står faktiskt med på min lista över alternativ, så väldigt intressant att höra nån som har använt den.
 
Håller med om heiniger saphir med brett skär. Har både en sån och en heinger xperience, det är stor skillnad på ljudnivån och vibrationerna. Inga problem att helklippa med den lilla maskinen☺️ (men även det breda skäret är lite smalare än skäret på den stora maskinen så det tar lite längre tid)
 
Jag har en hundtrimmer från Biltema till min islandshäst. Funkar kanon och är tyst. Har haft den ett par år nu.
 
Jag har en hundtrimmer från Biltema till min islandshäst. Funkar kanon och är tyst. Har haft den ett par år nu.
Ja sålänge man inte ska klippa så mycket och inte heller klippa på rygg/rumpa där pälsen är som tätast så kan ju den funka dugligt. Förutom att den klipper sjukt kort..
 
Har också biltemas och skulle säkert gå att spårklippa mitt halvblod, men min väldigt välisolerade ponny skulle absolut inte gå med den
 
Jag har lånat biltemas trimmer av en stallkompis och övat med. Och det var ju bra eftersom den är så tyst när han var så rädd från början. Och för hans päls så tycker jag att den är tillräcklig, det behövs just inte nåt häftigt. Men jag tycker den är hopplös att få till någorlunda rimliga linjer med? Det blir verkligen inte fint 😅
 
Jag har lånat biltemas trimmer av en stallkompis och övat med. Och det var ju bra eftersom den är så tyst när han var så rädd från början. Och för hans päls så tycker jag att den är tillräcklig, det behövs just inte nåt häftigt. Men jag tycker den är hopplös att få till någorlunda rimliga linjer med? Det blir verkligen inte fint 😅
Nej det blir jättefult, håller med!
 
Jag letar en sladdlös tyst klippmaskin till min häst. Det har tagit en stunds träning innan han har tyckt att det är ok att bli klippt och när jag väljer en egen (hittills har jag lånat) vill jag verkligen att det ska vara nåt tyst och lättarbetat.
Hästen får ingen supertjock päls men svettas en hel del vid träning och behöver därför klippas. Kommer spårklippas några gånger per höst/vinter. Det är ungefär behovet.

Nån som har nåt bra tips?
Har Andis AGC med sladd och AGR+ sladdlös. Tyst och okomplicerad.
 
Har också biltemas och skulle säkert gå att spårklippa mitt halvblod, men min väldigt välisolerade ponny skulle absolut inte gå med den
Jag klipper mina lurviga shetlandsponnyer med Biltemas hundtrimmer för 399 kr….Så den funkar i tjocka pälsar också! Och väldigt smidig på trånga platser…. Försök klippa mellan frambenen på en shettis med en vanlig klippmaskin…. 🤣
 
Rekommenderar också Avalon. Den har externt batteri som du fäster på din kropp. Väldigt tyst och smidig att klippa med, lång batteritid.

Biltemas trimmer hade jag till min hund, hade aldrig orkat klippa en häst med den 😅
 
Jag klipper mina lurviga shetlandsponnyer med Biltemas hundtrimmer för 399 kr….Så den funkar i tjocka pälsar också! Och väldigt smidig på trånga platser…. Försök klippa mellan frambenen på en shettis med en vanlig klippmaskin…. 🤣
För mig står den bara och tuggar när jag klipper ponnyn, men skönt att den funkar för dig ☺️
 
Rekommenderar också Avalon. Den har externt batteri som du fäster på din kropp. Väldigt tyst och smidig att klippa med, lång batteritid.

Biltemas trimmer hade jag till min hund, hade aldrig orkat klippa en häst med den 😅
Jag drar mig lite för det där med batteriet och sladden, tycker det ser lite bökigt ut. Men det kanske det inte är?
 
Jag drar mig lite för det där med batteriet och sladden, tycker det ser lite bökigt ut. Men det kanske det inte är?
Jag tycker det är smidigt. Det ingår en sele man kan klä på sig om man inte vill ha den i en stor ficka eller fästa i kläderna.
Lite störigt med min häst ibland om hon är på ett pilligt humör och försöker bita i sladden (när man klipper huvudet) men det var mer när hon var yngre🤪
 

Liknande trådar

Utrustning Nu gav våran klippmaskin från Jula upp mitt under en klippning. Så därför måste en ny införskaffas. Har ni tips på någon bra modell...
Svar
14
· Visningar
970
Senast: Bri
·
Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Ise
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 621
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 274
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp