Klippmaskin

Ajda

Trådstartare
Nu gav våran klippmaskin från Jula upp mitt under en klippning. Så därför måste en ny införskaffas. Har ni tips på någon bra modell?

Egenskaper jag vill ha:
-Bra :p
-Tyst
-Inte väga 2 kg
-Gärna möjlighet att köra litegrann sladdlöst. Behöver inte vara enbart batteridriven även om det är trevligt det också. Men vill inte låsa mig vid det då jag är rädd för att själva batteriet ska tappa kapacitet och man måste ta hänsyn till det. Eller att man står där och ska klippa men glömt ladda den.

Den från Jula har gjort sitt jobb hittills. Men låter som ett tröskverk och är tung. Bra kvalitet är det väl inte heller när den lagt av efter 5 år.

Jag har fått prova min kompis liveryman som man kan ha både sladd till och köra utan. Den var fantastisk, lite liten klippbredd men det är inte hela världen.

Hästarna som ska klippas är en ponny som helklipps, en islandshäst som vissa år helklipps och en islänning till som är livrädd för att bli klippt. Sista året tog jag henne med biltemas hundtrimmer. Det gick ok. Men den är ju knäpptyst om man jämför med julas.
 
Häromåret investerade jag i en Heiniger Xplorer (sladdlös).

Jag köpte ett paket med två batterier och ett extra skär direkt, och det blev dyrt just då.

Men, jag har inte ångrat att jag valde den, för det är banne mig kvalitet rakt igenom!

Jag har tex haft behov att klippa en häst i hagen, och då är det oslagbart att ha en batteridriven.

Så, har du möjlighet, köp den, är mitt tips. Den väger knappt ett kilo och är förhållandevis tyst.

Jag älskar att jag kan arbeta med den utan att vara beroende av el, och utan att ha en sladd som är i vägen.
 
Häromåret investerade jag i en Heiniger Xplorer (sladdlös).

Jag köpte ett paket med två batterier och ett extra skär direkt, och det blev dyrt just då.

Men, jag har inte ångrat att jag valde den, för det är banne mig kvalitet rakt igenom!

Jag har tex haft behov att klippa en häst i hagen, och då är det oslagbart att ha en batteridriven.

Så, har du möjlighet, köp den, är mitt tips. Den väger knappt ett kilo och är förhållandevis tyst.

Jag älskar att jag kan arbeta med den utan att vara beroende av el, och utan att ha en sladd som är i vägen.
När du skriver att det blev dyrt, hur dyrt?
 
Jag har en Wahl (fd Moser) Avalon och den är bra och tyst till rimligt pris. Den har batteripack som man har i ficka/i bälte. Längre batteripack än renodlat sladdlösa iom att batteriet kan vara stort utan att själva maskinen blir tung eller klumpig 😊
 
Jag har en Wahl (fd Moser) Avalon och den är bra och tyst till rimligt pris. Den har batteripack som man har i ficka/i bälte. Längre batteripack än renodlat sladdlösa iom att batteriet kan vara stort utan att själva maskinen blir tung eller klumpig 😊
En sån har jag och är supernöjd, klipper mina två islandshästar med den :)
 
Jag har en Wahl (fd Moser) Avalon och den är bra och tyst till rimligt pris. Den har batteripack som man har i ficka/i bälte. Längre batteripack än renodlat sladdlösa iom att batteriet kan vara stort utan att själva maskinen blir tung eller klumpig 😊
Hade en sån men blev så sjukt irriterad på den korta sladden. 😅 Men står man ut med det så är det helt klart en supermaskin. 👌🏻
 
Jag har en Wahl (fd Moser) Avalon och den är bra och tyst till rimligt pris. Den har batteripack som man har i ficka/i bälte. Längre batteripack än renodlat sladdlösa iom att batteriet kan vara stort utan att själva maskinen blir tung eller klumpig 😊

Bra pris!
 
Jag vet inte om jag får länka, men jag köpte den på fåret som är lyckligt (butikens ungefärliga namn).

Den kostade då i runda slängar 6000 kronor, men slipning av skär samt första service erbjöds också vid köp av maskinen.

Det var en mycket trevlig säljare och jag hade nog tusen frågor innan jag till sist bestämde mig.

Så, dyrt blev det, men har jag den lika länge som min Andis hundklippmaskin kommer jag vara nöjd. Den tyckte jag var dyr 2004, men den ångrade heller aldrig. (Fast den var inte lika dyr)
 
Hade en sån men blev så sjukt irriterad på den korta sladden. 😅 Men står man ut med det så är det helt klart en supermaskin. 👌🏻
Haha, jag tycker sladden blir lite störig i vissa vinklar men generellt tycker jag den är smidig. Förutom när jag ska klippa huvudet och min höst försöker tugga på sladden😅
 
Tipsar som vanligt om Heiniger Saphir. Liten och lätt, 2 batterier. Marknadsförs som klippmaskin för huvud/ben, men jag har köpt ett bredare skär och helklipper med den, det går utmärkt.
Gjorde valet att köpa den efter ha sett tips från Grevlundas hästskötare, som klipper deras hästar med en sådan. :)
Jag älskar den! Kostade ca 3500 tror jag + det bredare skäret för ca 500 kr.
 
Tipsar som vanligt om Heiniger Saphir. Liten och lätt, 2 batterier. Marknadsförs som klippmaskin för huvud/ben, men jag har köpt ett bredare skär och helklipper med den, det går utmärkt.
Gjorde valet att köpa den efter ha sett tips från Grevlundas hästskötare, som klipper deras hästar med en sådan. :)
Jag älskar den! Kostade ca 3500 tror jag + det bredare skäret för ca 500 kr.

En kompis har den och är jätte nöjd. Men hon har bara en ponny. Jag har ju islandshästar och ponny.
 
Jag har haft Moser Avalon men tyckte den var för klen för ponnyns päls. Smidig och tyst, javisst, men det tog evigheter att klippa med den. Har nu en Heiniger Xperience, en mycket kraftigare maskin som passar mitt behov betydligt bättre. Den kostade strax under 4000:-.
 
Jag har haft Moser Avalon men tyckte den var för klen för ponnyns päls. Smidig och tyst, javisst, men det tog evigheter att klippa med den. Har nu en Heiniger Xperience, en mycket kraftigare maskin som passar mitt behov betydligt bättre. Den kostade strax under 4000:-.
Jag använder Moser Avalon på islandshäst, tycker det funkar bra
 

Liknande trådar

Utrustning Jag tror min klippmaskin är stulen, eller så har min totala förvirring slagit till. Snart står jag oavsett med en fullpälsad Haflinger...
Svar
18
· Visningar
915
Senast: MiniLi
·
Utrustning Min lilla klippmaskin gav upp häromdagen, och nu letar jag efter en ny. Jag hade en Sectolin som funkade bra i ett år, sen blev den bara...
Svar
19
· Visningar
3 798
Senast: caballus
·
Utrustning Skulle klippa min tjockpälsade shettis igår. Nytvättad och fin. Men innan jag ens han börja så upptäckte jag att klippmaskinen inte...
Svar
19
· Visningar
2 302
Senast: Solvind
·
Utrustning Jag har införskaffat en ny liten vän, en Legato batteridriven klippmaskin som saluförs av Equalityline. Den ska jag ha till...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: A-K.Eng
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp