Klippning av mage -skadligt? Hur annars?

M

mxz101

Har försökt söka på andra trådar men inte hittat om detta. Jag tänkte spårklippa min häst men då "ingår" ju magen med. Är det någon som vet hur man snyggt kan klippa utan att klippa hela magen? Hur pass skadligt är det för matsmältning mm att klippa magen. Hästen står i kallstall, så det blir verkligen kallt där om nätterna.
 
Jag har helkippt mina hästar och de går ute fortfarande och jag har inte märkt av att de mår dåligt av att det är kallt om magen.
Enklast att få det snygg är ju att försöka ta någon filt eller täcke eller liknande och lägga på och sedan dra en rand med krita eller något så att det blir lika långt på bägge sidor liksom!

/Hippo
 
Ja, jag är mest inne på spårklippning och då gäller det att få det lika högt på varje sida. Men du har aldrig hört att det ska vara skadligt?
 
Tror inte det är nån större fara, har helklippt min häst i alla år, och enda gången han har haft kolik var mitt på sommaren.... :smirk:

Har du tänkt att ha hästen otäckad?? :confused: Annars kan du ju köpa ett täcke med magvarmare om du är orolig..
 
går han med täcke e de bara att sätta på en magvärmare...har alltid klippt min på magen har aldrig varit några problem
 
Har ALDRIG hört taalas om att det skulle vara skadligt och heller aldrig någon häst som fått problem efter klippt mage så du kan nog lungt klippa på ialla fall om du gör det nu innan det är -grader dygnet runt!! Du kan ju jämföra med dig själv om du haft långt hår och klipper dig kort mitt i vintern känns det lite kallt någon dag sen har du vant dig. Om du inte har en jättefrusen häst vill säga men då hade du väl inte övervägt att klippa överhuvudtaget!!
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 548
Senast: Blyger
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
938
Senast: BornAgain
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp