Klippning av tränande häst på lösdrift

alice

Trådstartare
Jag har en häst som jag har på lösdrift. Detta är första hösten/vintern jag har den så jag vet inte riktigt hur den sätter vinterpäls. Nu har den iaf börjat sätta ganska kort, tät luddig päls och visar tendensen att bli rätt svettig redan vid ganska lätt arbete. Jag vill inte släppa ut svettig häst på lösdrift i snålblåst och nederbörd trots att det finns ett bra vindskydd, grovfoder och täcke.
Det lutar åt att det behövs en klippning om några veckor, men det återstår att se. Hästens tränas ordentligt och planerar att starta någon lättare dressyrtävling längre fram höst innan jul-/nyårsvilan.

Ni som har tränande hästar på lösdrift, hur klipper ni (om ni klipper) era hästar?
 
Jag har gjort lite olika, allt från någon form av halvklippning till rubbet, alltså huvud, öron, ben. Det beror på hur frusen hästen är och hur lösdrift/täckning/behov ser ut.
 
Jag klipper alla mina tre. Har två islandshästar och en minishettis och alltså ser dom ut som mammutar som inte dött ut än när dom satt full vinterpäls. Den ena islandshästen helklippte jag för tre veckor sen (syns knappt då det växt ut mycket redan) och den andra islandshästen halvklippte jag i måndags. Shettisen har jag inte hunnit klippa än.

Klipper för att dom ska torka fortare sen när vädret är kallare så jag kan släppa ut dom utan täcke. Att dom redan är klippta nu är för att dom inte orkar träna lika hårt i den värmen som är tidigt på hösten när dom redan satt en hel del päls.

Halvklipper oftast (hals, bog och mage så sadelgjorden ligger fri och spännet inte nyper i den tjocka pälsen) men provar att helklippa den ena nu i förhoppnings om lite mer lagomt med päls i vinter då han lätt får värmeutslag trots att han inte går med täcke.

Jag täckar ingen av mina, oavsett väder.
 
Jag gör också olika, beroende på hur frusen hästen är, träningsmängd mm. Tävlingshästarna helklipps oftast, benen varannan gång ungefär. De yngre som inte rids fullt lika mycket någon typ av halvklippning.
 
Jag gör också olika, beroende på hur frusen hästen är, träningsmängd mm. Tävlingshästarna helklipps oftast, benen varannan gång ungefär. De yngre som inte rids fullt lika mycket någon typ av halvklippning.
Det är alltså möjligt, på rätt häst, att helklippa trots lösdrift.
Nu vet jag inte hur just denna individ är. Den är under uppbyggnadsfas och tränas ordentligt för att långsamt stärka sig. De förra ägarna har inte kunnat ge adekvat info ang hästen tyvärr så jag har inget att gå på. Jag konstaterar redan nu att den verkar vara typen som sätter kort, tjock päls. Verkar iaf inte vara typen som fryser/blir ryggöm i +15, blåst och rejält regn. Det är skönt!
 
Min klipps och täckas, finns till 99% grovfoder att äta.
Klipptes såhär förra året, i år får vi se om han klipps då han står på boxvila just nu.

20190301_100826.jpg
 
Halvklipper min ena som sätter normal vinterpäls, helklipper den med gigantisk vinterpäls men som ändå fryser och behöver täckas. Den som helklipps är dock täckesklippt innan den behöver täckas pga Skåne intern (snöblandat på tvären..)
 
Jag brukar låta bli att klippa öronen på lösdriftshästar. Annars så klipps de som vanligt, dvs. hel/halvklippning efter behov.
 
Mina klipps också efter behov, oftast någon form av filtklippning plus även benen på den ena. De går sen täckade med täcken med halvhals med mer eller mindre foder i beroende på väder. Skulle inte ha några problem att helklippa om det behövdes men då har jag både hästar som faktiskt använder ligghallen om det är tråkigt väder samt möjlighet att ta in alla på box om det skulle behövas.
 
Jag har en häst som jag har på lösdrift. Detta är första hösten/vintern jag har den så jag vet inte riktigt hur den sätter vinterpäls. Nu har den iaf börjat sätta ganska kort, tät luddig päls och visar tendensen att bli rätt svettig redan vid ganska lätt arbete. Jag vill inte släppa ut svettig häst på lösdrift i snålblåst och nederbörd trots att det finns ett bra vindskydd, grovfoder och täcke.
Det lutar åt att det behövs en klippning om några veckor, men det återstår att se. Hästens tränas ordentligt och planerar att starta någon lättare dressyrtävling längre fram höst innan jul-/nyårsvilan.

Ni som har tränande hästar på lösdrift, hur klipper ni (om ni klipper) era hästar?

Om du ändå täckar den på lösdrift så finns ju inget hinder att klippa utan blir enklare. Hade dock inte helklippt en lösdriftshäst då täckning då kan kräva massor med jobb minituöst på en känslig häst.

@sorbifolia ang klippa i öronen så är det bortsett från ämnet olagligt i Tyskland, och avråds av JBV i Sverige. Men inte då för att det handlar om att hålla värmen på lösdrift 😅
 
Jag har en häst som jag har på lösdrift. Detta är första hösten/vintern jag har den så jag vet inte riktigt hur den sätter vinterpäls. Nu har den iaf börjat sätta ganska kort, tät luddig päls och visar tendensen att bli rätt svettig redan vid ganska lätt arbete. Jag vill inte släppa ut svettig häst på lösdrift i snålblåst och nederbörd trots att det finns ett bra vindskydd, grovfoder och täcke.
Det lutar åt att det behövs en klippning om några veckor, men det återstår att se. Hästens tränas ordentligt och planerar att starta någon lättare dressyrtävling längre fram höst innan jul-/nyårsvilan.

Ni som har tränande hästar på lösdrift, hur klipper ni (om ni klipper) era hästar?
På en ny/ung häst där en inte vet hur mycket päls den får eller hur den kommer klara arbete brukar jag alltid börja med en mindre klippning. Typ halva halsen, bog och halva magen ungefär. Vid behov är det ju sedan rätt lätt att klippa mer om du märker att det behövs, samtidigt har du inte klippt allt för mycket om det visar sig att hästen är väldigt frusen/inte svettas så mycket/inte sätter så mycket päls 🙂
 
På en ny/ung häst där en inte vet hur mycket päls den får eller hur den kommer klara arbete brukar jag alltid börja med en mindre klippning. Typ halva halsen, bog och halva magen ungefär.
Ungefär vad jag tänkte föreslå.
Så här klipper jag mina shetlandsponnyer som går på lösdrift, då klarar de sig bra utan täcke. (jag klipper senast i början av oktober, så det hinner växa ut lite päls innan vintern kommer) Även om det händer att jag lägger på ett regntäcke om det ska falla rikligt med blöt nederbörd, för att det är trevligare att lägga sadel på torr rygg...
36532
 
@FengurLaugar men helklipper du alltså utan att lägga täcke ? Oavsett väder och att den går ute dygnet runt hela vintern ?

Helklipper jag när det är kallt täckar jag givetvis. Nu helklippte jag den ena för tre veckor eftersom det var/är högsommarvärme och han har inte behövt täcke än. Nu efter tre veckor har det växt ut massa så han kommer antagligen inte behöva täcke heller för pälsen kommer hinna växa ut tills det isåfall blir aktuellt. Det jag menade var att jag oftast halvklipper och då har jag i regel aldrig täcke på dom oavsett väder. Helklippningen nu är ett test för just denna hästen, han sätter extrem päls tidigt. Aldrig helklippt denna tiden på året innan.
 
Skillnaden för mina hästar från box på natten till lösdrift är just att dom är ute på natten och inte i box, allt annat samma lika i skötseln, hantering och träning.

Har endast erfarenhet av kallboxstall där det är minus i stallet om det är minus ute, eller ja det tar några dagar av minus ute innan det trängt in i stallet och samma fast tvärt om på våren tar det några dagar innan plusgrader tinat upp hela stallet.
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen sätter päls som en shettis och svettas lätt. Blir lätt stövig/mjällig i full päls. Står här inne ca 12 h per dygn men i...
2
Svar
24
· Visningar
1 843
Senast: Seabaz
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 189
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hästen, som är en Basjkir, har otroligt tjock päls året runt vilket gör honom väldigt svettig utan knappt någon ansträngning alls. Han...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 096
Senast: Efwa
·
Utrustning Nu när jag börjar ta lektioner på ridskolan med min häst så kommer jan förmodligen svettas ihjäl i vinter om jag låter han ha sin...
Svar
10
· Visningar
1 274
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp