Klippning Islandshäst!

Eliin98

Trådstartare
Nu vet jag inte om den här tråden är postad på rätt ställe men iallafall, så funderar jag på att klippa min isis i vinter.

Jag har ett islandssto, 9 år.
Hon är inte klippt förut tror jag och jag har bara ägt henne i 1 år.
Jag rider henne ca sex dagar i veckan och ganska långa uteritter för det mesta.
Vi håller på att fixa en padock nu, för vi har dåligt med ställen att träna på och inga vidare ridvägar.
I vinter har jag tänkt hålla igång henne hela tiden förutom någon vilovecka.
Hon svettas självklart lätt eftersom hon är isis och får mycket päls.
I vinter kommer jag inte ha speciellt mycket ställen att rida på, kommer rida i padocken som förhoppníngsvis är klar då och sen ska jag försöka hålla stigen i skogen upptrampad men där blir det väl inte så mycket "riktig" ridning.
Sen kommer jag väl rida runt lite runt stallet och där det är plogat på vår går och så ska vi ploga en liten väg som går bort till min granne så man iaf kan rida fram & tillbaka på några ställen.
Sen vill jag lastträna henne så hon går lätt in i tranporten innan vintern då vi har en gammal tranport här hemma som endå står och skräpar.
Dom senaste gångerna vi har lastat henne har hon stegrat och slitit sig och vi har fått vara många personer och haft linor osv. Fast hon egnentligen inte är ett dugg rädd, för hso förra ägeraren åkte hon jättemycket tranport och gick in hur lätt som helst. och det gjrode hon allra sist också efter att vi bråkat med henne på vägen dit gick hon in hur lätt som helst på vägen hem.
Så med lite träning tror jag inte det är några problem att få henne lättlastad igen. Det är bara det att man måste ha tid och vara några stycken tuffa hästvana männiksor..
Men jag hoppas på att lastträna henne innnan vintern så att jag kan iaf lasta henne och åka bort till grannen 3 km bort och rida där på deras travbana men dom :)
Och sen kanske jag och min stallkompis vill hyra ett ridhus eller ovalbanan kanske en mil bort någon dag :)
Kommer även ta lektioner av en jätteduktig tränare lite då och då.
Så förhoppningsvis så blir det att hon hålls igång ganska mycket under vintern. Även fast vi inte har några bra vägar och sånt vinter tid så ska jag hålla igång henne om jag så måste rida på en 3 meter lång raksträcka fram och tillbaka , haha nä men nästan.
Så därför funderar jag på att klippa henne, för att hon ska svettas mindre och torka snabbare.
Jag har hellre täcke på henne hela tiden en att hålla på och sätta på när hon är svettig och sen ta av när hon torkat.
Hon står ute med en annan isis i en ganske stor hage, dom har ett litet vindskydd som dom aldrig går in i nästan. Vi kommer börja ta in dom på nättrna när det blir frost ute och då under vintern kommer dom stå ute ca 6.00 till 21.00 under dagen och sen komma in i ett litet kallstall under natten.
Dom kommer antingen få fri tillgång i slow feeding nät ute eller så kommer dom få utportionert i slowfeeding eller lägger vi ut så mycket hö så dom äter mesta delen av dagen men troligen något med slowfeeding och inne så dom klarar sig under natten med bara nån timme utan mat.
Så nu undrar jag vad jag ska klippa för något, helklippning känns för mycket.
Funderar på halvklippning, klippa halsen och nederdelen av kroppen eller kanske spårklippning.
Men funderar mest på halvklippning men inte benen.¨
Vad tycker ni?
Och behöver jag isf ha halstäcke på henne.
Måste jag har flecce/ stalltäcke i stallet? kommer nog oftast ha det endå eftersom jag nästan alltid rider på kvällen på vardagar och då är hon ju svettig men om hon är torr?
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Mitt tips är att spårklippa. Om hästen svettas då kommer den att vara torr innan du sitter av. Den har ändå så mycket päls kvar att den utan problem kan gå utan täcke. Jag spårklipper alltid för att det är så praktiskt. Jag slipper både svettproblem och hästen slipper täcken. :)
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Jag skulle klippa halva halsen och bog och mellan frambenen och under halva magen där man spänner sadelgjorden iaf.

Så rakade jag när Jorunn gick på lösdrift utan täcke och de funkade super, då var hon mobbad i hagen av ett annat sto och kunde inte ha täcken för de gick sönder på 2 sekunder.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Min går på lösdrift och jag brukar halvklippa några gånger under hösten. Sista gången jag klippte var i slutet på september förra året och då hann det växa ut så pass mycket att jag inte behövde täcka alls. Klippte även fram på halsen i januari. :)
 
Sv: Klippning Islandshäst!

P.S
Spårklippning för mig är att klippa strupranden och en liten bit vid sidan om den, ner mellan frambenen, hela magen och ett spår runt ljumsken och ända bak. Har tyvärr ingen bild i den här datorn. Har hemma.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Tips är att klippa första gången redan nu, i mitten av aug-början av sept. Då kan man klippa av rätt mkt päls utan problem och sedan klippa en gång till senare. Klipper man nu och sedan igen i oktober så brukar det bli bra och hästen har fått lite snagg lagom tills det blir riktigt kallt. Har hästen jättemkt päls kan man ju t o m behöva klippa totalt tre gånger.

Personligen skulle jag väl klippt en helklippning nu (naturligtvis lämna huvud ben och en platta på ryggen) och sedan halvklippning (hela eller halva halsen och magen) eller jaktklippning (halva eller hela halsen magen och ut över låret) nästa gång. Tkr det funkar bra!
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Jag tycker det är bra att börja att klippa så lite som möjligt första gången för att se hur mycket som behövs. Jag brukar börja klippa halva halsen och ner mellan frambenen till sadelgjordsläget ungefär. Sen behövs det oftast mer och då brukar jag klippa såhär:

19615_10200497253775145_531027740_n.jpg


Inte det snyggaste (ser ju ännu värre ut när hon står som hon gör :p ), men praktiskt. Man klipper där de svettas och lämnar kvar det mesta som ger skydd mot väder och vind. Sol som posar på bilden har klarat sig väldigt bra utan täcke, men Godi som jag hade innan var mer frusen så han fick ha ett 100g regntäcke när det blåste och regnade/pissesnöade som det kan göra här på kusten.
 
Senast ändrad:
Sv: Klippning Islandshäst!

Jag klipper inte lika mycket på halsen, men i övrigt ser det ut som en spårklippning. Väldigt praktiskt!
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Jag spårklippte alltid min gamling när han fanns kvar. Passade honom perfekt och han hade inte täcke om han inte var blöt + kallt ute :)

Ska klippa min nuvarande ridhäst också så, inte lika mycket på halsen som Elina visar men ungefär samma annars. Förra vintern klippte jag bara halsen och bogarna för det var första gången och det funkade bra, men i år vill jag klippa mer första gången och bara halsen om det behövs en andra gång. Han går med eksemtäcke från maj till oktober så jag vill att han ska kunna gå utan täcke så mycket som möjligt resten av året :)
 
Sv: Klippning Islandshäst!

*kl*
man ska undvika att klippa magen på hästar som går ute om man inte har en inbjudande ligghall där man vet att hästen går in och lägger sig.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Just därför är det bra att klippa en omgång tidigt, då kan man begränsa hårväxten en del och ändå ha bra med pålls som skyddar. En del hästar får enormt mycket päls och hinner aldrig torka upp ordentligt.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Förr klippte jag också bara halva halsen, mest framtill och sen snett ner mot frambenen men Sol är en sån liten svettgris så hon blir psalmer på halsen och även långt bak mot bogen så jag har fått dra bak linjen rejält.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Jag brukar helklippa min. Rider en del i ridhus på vintern och hon blir så vansinnigt svettig då.
Är dock en liten fryslort i hagen när det blåser och är nederbörd, så hon har ett tjockt bucastäcke med hals på vintern. De går även in på natten samt har tillgång till vindskydd i hagen.
Vilka täcken man behöver får man anpassa efter individen. Tycker det skiljer massa från häst till häst.
Om du inte vill helklippa hade jag klippt en filt eller spårklippning för att lämna päls på rygg och rumpa
 
Sv: Klippning Islandshäst!

jag tror att hon fryser ganska lätt för även om hon har tjock päls och lite för mycket fett så har jag varit med om att hon frysit så hon skakat två gånger.
Båda gångerna har varit när jag ridit en jättelugn tur och hon inte har kännts ett dugg svettig, och det har inte varit så superkallt några minusgrader. Då har jag släppt ut henne utan för jag var säker på att hon var torr men sen när jag ska ta in henne på kvällen några timmar senare så har hon skakat och haft frost i pälsen, snacka om dåligt samvete man fått då :(
Men nu har jag lärt mig, men tex i ett travstall där jag praoade en gång så släpptes kallbloden och även nåt varmblod som gick utan täcke mitt i vintern ut direkt efter dom hade körts hårt och var dyngsur av svett.
Dom släpptes ut i hagen utan täcke och dom verkade aldrig frysa. Dock har väl dom mycket muskler som värmer kanske och fri tillgång på hösilage men endå, känns väldigt kallt.... eller?

Jag vill klippa riktigt om jag väl klipper så att hon ska svettas mindre och sånt, men jag vet inte riktigt om jag ska klippa helklippning..
Tror kanske det blir halvklippning eller någon annan liknande variant. Sen spelar det ingen roll om jag får ha täcke på henne jämt heller för jag tycker inte det är något problem. För om jag tex klipper halvklippning så tänker jag nog ha täcke på henne hela tiden om det inte är några få minusgrader och sol och i stallet om hon inte är blöt eftersom hellre det en att riskera att hon kanske fryser. Tar man bort pälsen måste man ju ersätta det.
Sen måste man ju endå ha när hon är svettig så då blir det ju mer på och av, då är det ju lättare att ha täcke jämt så länge hon inte svettas, men det märker man ju om hon gör, och sen kan jag ju bara ha ett tunt fodrat regntäcke eller något.
Det kan ju bli ganska kallt här i västernorrland.
Förra ägaren tror jag tom hade vintertäcke på henne på vintern även fast hon ej var klippt.
Hon hade det när jag var där och provred iaf.
 
Senast ändrad:
Sv: Klippning Islandshäst!

Jag helklipper min häst, för han svettas mycket. Vill inte att han står blöt och blir kall :crazy: Så hellre lite bök med att byta täcken o sånt :) spar såklart huvud och benen :d
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Vi brukar också klippa första gången ungefär i månadsskiftet aug-sept. Tar då hela halsen, bogen, magen och en rand som går ända baktill. När jag sedan klipper andra gången ett par månader senare lämnar jag övre delen av halsen och magen oklippta. Tycker det har fungerat bra - hästarna klarar sig huvudsakligen bra utan täcken eftersom en del hår ännu hinner växa ut innan vintern.
Fast visst - under de första veckorna efter andra klippningen (innan håret hunnit växa lite) kan man ju få täcka om det blir kalla, blåsiga regn-/slaskdagar.
Kan iofs inte påstå att de här klippningarna hindrar våra svettgrisar till hästar från att svettas, men de blir i alla fall inte lika genomblöta och torkar betydligt snabbare än utan klippning.

Det enda som känns lite tråkigt med att klippa i augusti är att knotten väl kommer lättare till, fast på hästarna har inget märkts så det problemet sitter väl mer i mitt huvud...
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Sulle ju ha men efter att Pixbox "dog" har jag inte hittat nåt bildprogram jag lyckats förstå mig på:meh: Har iofs inte försökt så väldigt mycket heller :p
Fast våra hästars (första) klippning ser ut ungefär som på Elinas bild, fast jag klippt lite högre upp på sidan o inte riktigt så långt ner på benen. Lite rakare linjer både upptill o nertill på sidan, alltså.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Här är min grabb för ganska exakt ett år sedan. Nästa vecka ser han ut såhär igen! :)
378717_10150984947666680_1088646315_n_zpscd90966c.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 950
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 692
Senast: Sel
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp