Klippning Islandshäst!

Enligt den forskning jag har sett sker ingen värmeförlust genom halsen, så har man klassisk "halvklippning" med hals och bog lär man inte behöva täcka särskilt mycket alls i normalfallet och inte med halstäcke. Jag kommer att halvklippa min häst och i täckesgarderoben finns ett fleecefodrat regntäcke och ett täcke med 150-200g foder. Jag har förhoppningar om att kunna ha henne otäckad så mycket som möjligt men det visar sig väl om hon verkar frysa eller ej. Hon går på lösdrift med fri tillgång på mat under de kalla månaderna. Tänker jag ska täcka om det är typ 0 till -5° och kraftig nederbörd eller blåst, men att det troligen inte kommer behövas om det är -10° och solsken.. Men det visar sig väl vad som passar.

När jag hade min förra häst och höll honom helklippt samt ej fri tillgång på mat hade han 300 g vintertäcke ute och 200 g stalltäcke inne ofta.
 
Enligt den forskning jag har sett sker ingen värmeförlust genom halsen, så har man klassisk "halvklippning" med hals och bog lär man inte behöva täcka särskilt mycket alls i normalfallet och inte med halstäcke. Jag kommer att halvklippa min häst och i täckesgarderoben finns ett fleecefodrat regntäcke och ett täcke med 150-200g foder. Jag har förhoppningar om att kunna ha henne otäckad så mycket som möjligt men det visar sig väl om hon verkar frysa eller ej. Hon går på lösdrift med fri tillgång på mat under de kalla månaderna. Tänker jag ska täcka om det är typ 0 till -5° och kraftig nederbörd eller blåst, men att det troligen inte kommer behövas om det är -10° och solsken.. Men det visar sig väl vad som passar.

När jag hade min förra häst och höll honom helklippt samt ej fri tillgång på mat hade han 300 g vintertäcke ute och 200 g stalltäcke inne ofta.

Vad menar du med ingen värmeförlust? Överallt där det är två olika temperaturer försöker naturen jämna ut det till en och samma.

När jag haft helklippt har täckingen berott på hästen.. Men idag föredrar jag nog halvhals, minst risk för skav och viss "värmning" av halsen men ändå inte helt paketerad. :)
 
Nyfiken. Använder ni halstäcke på hästen om den är klippt på hela halsen? både på regn o vintertäcken?

Jag har helhals vid mkt kallt väder.
Jorunn står i utestall så det är lika kallt där som ute det är bara vindstilla det är de som är skillnaden.

är det 0 till -5 grader har hon samma som nu
-5 till -10 har hon ett 300 g innertäcke och ofodrat regntäcke över
från -10 och kallare har hon 500 g innertäcke med halvhals och magplatta och 300 g yttertäcke med hals.
 
Tjoho:bump: Blev klippning av båda pållarna idag. Lille brun fick sin fodrade "travmössa" med gummiöron i och reagerade då inte alls på maskinen :) 2ggr klia han av sig mössan o blev då spänd. Satte tillbaka de och avslappnad häst.

Velade in i det sista på hur mycket jag skulle klippa. Fick bli en variant av spårklippning, lämnade magen men en lite del av flank/bakben. Han går på lösdrift så vill inte klippa för mycket. Hade dock velat ta lite mer kring armhålan men saxen var rätt tung o klumpig och ville inte nypa honom i hudvecken. Kanske inte den snyggaste men inte så tokigt :p
DSC_0453.jpg

Utvärderar nån vecka sen bestämma om jag ändå ska ta magen o insidan av bakbenen, då sadelgjordsstaden blir rätt svettig. Pälsen borde väl hinna växa ut lite tills det blir smällkallt?
 
Pälsen borde väl hinna växa ut lite tills det blir smällkallt?

Min pålle klipptes i måndags, halvklippning. Hans päls har redan vuxit ut en del så det inte längre är "snagg" :p
Jag räknar med att behöva klippa honom en eller två gånger till, brukar klippa sista gången i mitten av november och då hinner hans päls ändå växa ut litegrann innan värsta kylan (Han går också på lösdrift).
Så du kan nog lugnt räkna med att pälsen hinner växa ut lite, även om hur mycket givetvis är olika mellan hästar.
 
Klippte min tjockis igår :) Blev spårklippning som vanligt. Tror han tyckte det var skönt att få bort lite ragg! Under helgen har det varit rätt varmt och jag märkte att han var lite påverkad av det när vi var ute och red så igår åkte maskinen fram innan jag sadlade :)
 
Kul. Maskinen jag brukar få låna är sönder och knodden blir bara allt mer och mer luden. :arghh:
Ska försöka jaga tag på någon maskin nu i veckan. Nä, dags att köpa en egen känner jag. :meh:
 
Jag är inne på att köpa en moser max 45 som komplement till jätte maskinen jag får låna. Tror de en en delaval, tung o klumpig.

Vill ha en mindre som jag kan klippa armhålor och insida av bakben. Men den ska ju orka med fluffpälsen oxå.
 
Blev klippning igen för en vecka sen, lurvet växer som ogräs ju :p

Men slogs av hur randigt mina skär klipper! Inte så snyggt.. Skären är de som sitter på när de klipper kossorna så inte så kinkigt. Nu är jag inne på att köpa egna skär. Är till en delval modell större.

Vad har ni för mått och typ av skär?
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 985
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 041
Senast: Smurfoff
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 942
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
381
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp