Klippning Islandshäst!

img_4872_534573f22a6b2251b9c3ddba.jpg


Mitt 5-åriga sto som är i normal träning har fått samma klippning som den här bortsett från att pälsen på frambenen är kvar.
 
Snappe har fått jättemycket päls redan, men han ska förhoppningsvis kunna gå på vila denna veckan så allt får sitta kvar.
Vilan blir 6-8v så får vi se sen om det klipps eller inte. Troligtvis ryker allt :angel:
 
Laukur börjar få en del vinterpäls han också men inte så pass att jag känner att han behöver klippas än :) Kanske klipper om ett par veckor och då blir det spårklippning (hals, bog, mage och lår). Den passar våra behov perfekt!
 
Jag avvaktar med klippning, vår fäller fortfarande, och det är inget drömscenario om det skulle uppstå en hårsäcksinflammation om vi klipper nu. Han får helt enkelt fälla klart först innan saxen kommer fram.
 
Hoppar in här igen. Min ponny håller på att avlida trots att vinterpälsen började komma för bara en vecka sedan max, men det är ju varmt är nu igen. Klipper med en Moser Avalon men upplever att den inte alls orkar bra. Och nu har han vant sig vid att bli klippt (den är tys o sladdlös) så funderar på o skaffa en med sladd som klipper bra (mina skär är bra, har bla testat ett helt nytt o själklvart väl slipade).

Har islandshästar grov päls? Vad klipper ni med? Fått tips om Julas, undra om nuvarande är bra? Det byter ju lite.

Upptäckte skillnaden när jag klippte min mors häst med fullblodspäls, maskinen gick ju som genom smör! Så känns det enbart på bringan med min häst... :p Även om jag egentligen upplever hans päls som mest luden, förutom benen då, de är hemska att klippa.
 
Hoppar in här igen. Min ponny håller på att avlida trots att vinterpälsen började komma för bara en vecka sedan max, men det är ju varmt är nu igen. Klipper med en Moser Avalon men upplever att den inte alls orkar bra. Och nu har han vant sig vid att bli klippt (den är tys o sladdlös) så funderar på o skaffa en med sladd som klipper bra (mina skär är bra, har bla testat ett helt nytt o själklvart väl slipade).

Har islandshästar grov päls? Vad klipper ni med? Fått tips om Julas, undra om nuvarande är bra? Det byter ju lite.

Upptäckte skillnaden när jag klippte min mors häst med fullblodspäls, maskinen gick ju som genom smör! Så känns det enbart på bringan med min häst... :p Även om jag egentligen upplever hans päls som mest luden, förutom benen då, de är hemska att klippa.

Jag har Julas stora klippmaskin. Klipper genom mammutpäls som smör, men dessvärre låter den som ett helt tröskverk och väger så mycket att jag inte kan hålla den med enbart en hand (dock svag i handlederna) :(. Blev mycket besviken på det, även om den som sagt klipper bra.
 
Hoppar in här igen. Min ponny håller på att avlida trots att vinterpälsen började komma för bara en vecka sedan max, men det är ju varmt är nu igen. Klipper med en Moser Avalon men upplever att den inte alls orkar bra. Och nu har han vant sig vid att bli klippt (den är tys o sladdlös) så funderar på o skaffa en med sladd som klipper bra (mina skär är bra, har bla testat ett helt nytt o själklvart väl slipade).

Har islandshästar grov päls? Vad klipper ni med? Fått tips om Julas, undra om nuvarande är bra? Det byter ju lite.

Upptäckte skillnaden när jag klippte min mors häst med fullblodspäls, maskinen gick ju som genom smör! Så känns det enbart på bringan med min häst... :p Även om jag egentligen upplever hans päls som mest luden, förutom benen då, de är hemska att klippa.
Vi har en från hööks. Den är grym!! Kan kolla upp märke.
 
Jag har en Aesculap Econom och är så otroligt nöjd. Hade inge alls tur med både hööks och julas klippmaskiner.
De höll 1 år när man rakade var 3:e vecka, så jag sparade och köpte en kvalitétsmaskin och OJ vilken skillnad.

Den är gjord för djur med extra tjock päls.. vilket islandshästar oftast har=)

Jorunn har närmast full vinterpäls idag och svettas bara av att stå i solen i hagen.
Men hon får hållas till den 28 sep då jag ska ta in henne från betet och då ryker pälsen på kvällen den 28:de=)
Jag kommer helraka som vanligt, halva huvudet och ner till kronranden åker.
 
Jag har maskinen från Jula men skären som hör till är inte bra. Köpte andra på Hööks som är till Heiniger. De passar även till Jula-maskinen och är av bättre kvalitet.
 
Hoppar in här igen. Min ponny håller på att avlida trots att vinterpälsen började komma för bara en vecka sedan max, men det är ju varmt är nu igen. Klipper med en Moser Avalon men upplever att den inte alls orkar bra. Och nu har han vant sig vid att bli klippt (den är tys o sladdlös) så funderar på o skaffa en med sladd som klipper bra (mina skär är bra, har bla testat ett helt nytt o själklvart väl slipade).

Har islandshästar grov päls? Vad klipper ni med? Fått tips om Julas, undra om nuvarande är bra? Det byter ju lite.

Upptäckte skillnaden när jag klippte min mors häst med fullblodspäls, maskinen gick ju som genom smör! Så känns det enbart på bringan med min häst... :p Även om jag egentligen upplever hans päls som mest luden, förutom benen då, de är hemska att klippa.

Jag klipper med maskin från Jula (tror den heter MarQuant eller liknande, inköpt 2010). Klipper bra och skären slipades för första gången inför årets klippning, det klipps två hästar 2-3 gånger/år. Men visst är den tung, och väsnas en hel del. Kör med hörselkåpor på mig själv och bomull i hästarnas öron, sedan går det som tåget.
 
*Puttar upp tråden*

Ni som helrakat era hästar redan nu, går dom täckade eller utan? Om de är täckade, med vad? Fodrat regntäcke?
 
Om du rakar hästen så behöver du såklart ett täcke, då blir det ju liksom inga hårstrån kvar.

Klipper du hästen så tror jag nog att hästen klarar sig under normala omständigheter, om det inte blir ett riktigt busväder med låga temperaturer och kall nederbörd.
 
Jag har sett ett flertal hästar hos mig som är otäckade trots rakade så det är just därför jag undrar.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 967
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 041
Senast: Smurfoff
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 928
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
375
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp