Klippning Islandshäst!

Om du rakar hästen så behöver du såklart ett täcke, då blir det ju liksom inga hårstrån kvar.

Klipper du hästen så tror jag nog att hästen klarar sig under normala omständigheter, om det inte blir ett riktigt busväder med låga temperaturer och kall nederbörd.
Herre gud, alla vet vad som menas...
 
Hur har era hästar reagerat första gången de blivit klippta? Vidja ville inte alls. Så jag drog bara en svettrand uppe på halsen.
 
Vår ponny stod blixtstilla vid sin första klippning, jag har då en mycket kraftig maskin som kan bli lite ljudlig. Den saxen kan man klippa får med vid behov. :)
 
Hur har era hästar reagerat första gången de blivit klippta? Vidja ville inte alls. Så jag drog bara en svettrand uppe på halsen.
Min ponny är klippt 2 ggr. första gången ca 7år sen, blev det helrakning utom ben o huvud. Han stod fint första sidan men när jag vände honom åt andra hållet fört att slippa dra sladden runt hästen, kom jag bara 2 tag innan han slet sig:confused: stalde honom åt första hållet o drog runt sladden, stod som ett ljus :banghead:
Andra gången var i vintras då blev det bara hals och bringa. Fick vänja honom vi klippmaskinen lite i taget. Kappa med den av stängd, starta långt bort o flytta närmre. inom 20 min var de inga problem :) Tror största problemet var att den luktade ko:p
 
I lördags var det 18 grader så isisen var genomsvett efter ett dressyrpass. Tänkte att jag måste klippa. Men i dag var det 5-10grader så kanske inte så akut då de verkar hålla i sig. Vi har börjat träna med en vibrerande ryggmassage pryl jag köpte åt mig för några år sen. Den gillar han, men den låter inte så mycket. Första gången nosade han på den och tryckte mulen emot när det vibrerade :p Kanske finns hopp.
 
Hur har era hästar reagerat första gången de blivit klippta?
Verkligen olika beroende på häst!

Min ena står lös i gången och flyttar inte en hov ens, efter att första gången ha fått "titta på" när en annan häst klipptes.

Min andra går däremot INTE att klippa:down: Står han i box när maskinen sätts igång i stallgången så kör han travbana runt boxen. Är det han själv som står i gången så blir det inte bättre... Avstängd maskin kan man dra med över honom utan att han bryr sig, men sätter man igång den så blir det rodeo.
Har försökt med alltifrån bomull i öronen och öronproppar till bremsning, funkar inte. Nu är herrn gammal och rids lugnare, så nu har vi gett upp klippningsförsöken.

Har också varit med när grannens 2-åring som var sparsamt hanterad (ledd i grimma ett par gånger) behövde helklippas av medicinska skäl. Det tog max en halvtimme att klippa hela hästen, som sedan totalt oberörd fick på sig täcke för första gången och gick ut i hagen och började leka med kompisarna :p
 
Hur har era hästar reagerat första gången de blivit klippta? Vidja ville inte alls. Så jag drog bara en svettrand uppe på halsen.

Sol var rätt cool. Lite spänd och tveksam i början. Tog några steg runt, men vi var två (jag höll och kompisen klippte) så vi gick lugnt med och fortsatte. Hon lugnade sig snabbt och sen har jag klippt henne själv, hon står lös och äter under tiden. Gör ingenting för att "mildra" utan klipper bara. Men hon är riktigt cool med det mesta. Veterinärer har undersökt henne och trasor alla möjliga obehagliga prover utan att hon rört en fena.

Godi vet jag inte om han blivit klippt innan jag köpte honom. Men han fick panik. Hjälpte inte med bomull i öronen, brems och distraktioner. Han stegrade, slet sig och flydde.
Honom klippte jag alltid sederad. Passade på att boka in tandläkartid på hösten och klippte när han stod och halvsov.
 
Använde mig utav en väns maskin som var knäpptyst så min reagerade.. Ingenting? :confused:
Blev väldigt förvånad eftersom att man hade förväntat sig lite aktion utav honom. 4 år = Otålig och nerver utanpå kroppen. :D Men han var super duktig! :bump:
 
Herre gud, alla vet vad som menas...

Med all respekt, vet man det? Jag har ju klippt även andras hästar, säger någon till mig att de vill ha sin häst rakad så blir den rakad dvs nästan hudrent.

Eftersom jag har olika skär som klipper olika längder, så ja det är en väsentlig skillnad på klippning och rakning. Klippskären håller behåller 2-4 mm längd av strået, veterinärskäret 0,5 mm av hårstrået.
 
Jag tror faktiskt med all respekt att även du förstod vad som menades.

Jo jag förstår, en sådan rakning hade krävt ett väldigt tjockt täcke då som sagt pälsen är snudd på obefintlig. Vill man så går det att komplettera med extra veterinär skäret, vilket innebär att pälsen försvinner helt.
 
Hjälpte en kompis att klippa hennes häst under helgen och ska nog ta min till helgen tror jag. Blir spårklippning som vanligt :) Gillar den!
 
Hur har era hästar reagerat första gången de blivit klippta? Vidja ville inte alls. Så jag drog bara en svettrand uppe på halsen.

Min gamling reagerade knappt alls när jag klippte honom för första gången. Samma med min nuvarandee ridhäst. Har klippt några andra hästar också och en del har tyckt det varit otäckt det första men bara jag har fått klippt några hårstrån så har dom inte brytt sig sen. Slår aldrig fel! :) Min maskin är ganska högljudd men bara man kommit intill och börjat så har dom som sagt stått som ljus.
 
Psssst allihopa! Hur tjockt fodrade är era vintertäcken på era hästar som är helRAKADE?
Jag har faktiskt aldrig klippt en häst såpass kort att den är rakad.. När mina varit helklippta däremot så har jag haft 300g fodrade täcken dagligen ute på vintern. 100g stalltäcke inne. Är det väldigt kallt är stalltäcket kvar under utetäcket. Vid EXTREMT kallt blir det dubbla 300g täcke.
Det utetäcke jag använder mest på vintern har fodrade helhals.
 
Nyfiken. Använder ni halstäcke på hästen om den är klippt på hela halsen? både på regn o vintertäcken?
 
Nyfiken. Använder ni halstäcke på hästen om den är klippt på hela halsen? både på regn o vintertäcken?
Jag har använt täcken med halvhals på min pålle när han haft halvklipping. Han går på lösdrift och har vansinnigt tjock päls så har bara 100gramsfodring eller fleecefodring när han är svettig eller vädret är uselt.
Numera brukar jag lämna en dm pälsrand upptill vid mankammen på den sidan som inte har man, så skyddar den mot värsta regnet och han skulle nog klara sig utan hals även om jag fortfarande kör på halvhals
 
Jag har faktiskt aldrig klippt en häst såpass kort att den är rakad.. När mina varit helklippta däremot så har jag haft 300g fodrade täcken dagligen ute på vintern. 100g stalltäcke inne. Är det väldigt kallt är stalltäcket kvar under utetäcket. Vid EXTREMT kallt blir det dubbla 300g täcke.
Det utetäcke jag använder mest på vintern har fodrade helhals.

Vad är kallt och vad är svinkallt på vintern? Anledningen till att jag frågar är för att jag letar runt efter ett täcke.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 974
Senast: Smurfoff
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 246
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp