klippning nu till "våren"

J

jessicajosefsson

Har sett att de fanns någon liknande tråd men hittar den inte nu, och hoppas denna kommer på rätt plats, men iaf.
dedär med att klippa hästen,,
nu på våren eller ah mellan januari/februari? hur ser ni på det? har hört så mycket olika saker, att det inte är bra, och vissa säger att de inte gör någon skillnad, då ja inte har klippt min häst nån gång (köpte honom i sommras) så vet ja ju inte tex. hur fort hans päls växer osv, men sen är ja inte jätte kunnig inom klippningen för ja oftast inte behövt att klippa dom,
men min D-ponny blir ganska så svettig nu och när vi ska börja hopp och dressyrträna ordentligt efter uppehåll i vinter så anser ja att det kanske är bättre att klippa honom?
ska man då svettklippa eller helklippa eller inte klippa alls?
och hur blir det med att använda täcken, måste man ha dubbla eller räcker det med ett tjockt vintertäcke?

min förra ponny svettklippte vi och de räckte ju med ett halvhals, men skillnad blir de ju om man helklipper..

så skulle va jätte bra om ja fick lite råd och va ni tkr och tänker när man ska klippa dom, för ja hade tänkt att klippa i början av vintern men fick inte tag i en hästtrimmer då.

Tack så mkt för svar :)
/Jessica
 
Sv: klippning nu till "våren"

Jag skulle säga att du är lite sent ute.. januari och februari är oftast våra kallaste månader, plus att det är bäst för hästens egen pälsfunktion att klippas i oktober-november men senast i december.
Blir hästen väldigt svettig och ni ska träna hårt kanske du kan klippa bogen bara, eller bara runt halspuls ådern. Då behöver hästen inte ha något täcke ute heller..

Bättre planering tills nästa år..
 
Sv: klippning nu till "våren"

Man kan klippa hästarna precis vilken tid som helst på året. Många tävlingshästar klipps året runt.

Helklippning skulle jag undvika om jag var du, det är få hästar som behöver helklippning. Att bara raka av "det värsta" håret under halsen och på bogen/bringan brukar räcka för de flesta hästar. Då behöver du inte heller kompensera med en massa täcken. Brukar hästen ha täcke kan du givetvis fortsätta med det, beror på hur frusen den är, vad du har för hage och vädret :)

Försök att undvika dubbla täcken, passformen påverkas och det blir lätt skav, samt att det påverkar hästens rörelsefrihet.
 
Sv: klippning nu till "våren"

Jag täckesklipper (undersidan av halsen, bogen magen och alla benen) först, då klarar min häst sig med ett tunt täcke hela vintern och blir inte svettig vid träning. Sedan tänkte jag helklippa februari/mars när värsta vinterkylan släppt och innan fällningen sätter igång. Detta för att min häst har det väldigt jobbigt på våren när det börjar bli varmt (allt varmare än typ -5 är VARMT för honom...) och det är ju nu runt jul som han börjar ridas igång på riktigt igen inför tränings/tävlingssäsongen.

Aldrig med än ett täcke pga rörelsefriheten för min del. Min häst klarar sig fö på 100 g ute på vintern och naken inne när han är klippt som ovan, även i -15 eller blåsiga/snöiga dagar. Så köp inte 300-400 gram "bara för att det är ett vintertäcke" utan täcka hellre mindre och lägg på mer om du faktiskt ser att hästen behöver det. Hästen ska INTE kännas varm/ljummen under täcket på delar som har pälsen kvar, snarare sval, det är många grader varmare bara under lite tillplattad päls :)

Såhär är min klippt nu:
SNC00514.jpg


Ignorera gärna min fula min och pojkvännen mycket coola (;)) men snedvridna vinkel, hästen är bara 156 cm fast jag har iofs korta ben och ganska korta läder :D
 
Sv: klippning nu till "våren"

Okej, jo planerade gjorde jag .. dock fick ja aldrig tag i någon häst trimmer,, så där va problemet :/
 
Sv: klippning nu till "våren"

Okej, ja jag är i valet och kvalet.. med helklippning.. så funderar kanske på en halvklippning, spår eller filt klippning.. sen kan man ju ta lite som man känner för om man vill ha lite mindre :)
 
Sv: klippning nu till "våren"

oj nu blev det till fel.. den ovan skulle vart till "elinlowenberg" :)
 
Sv: klippning nu till "våren"

jätte fint klippt.. lutar nog mot en sån klippning i nuläget.. är hela halsen klippt? :)
tack allihopa för bra svar :)
 
Sv: klippning nu till "våren"

Jag skulle halvklippa (typ som på bilden på skimmeln). Det är inte för sent att klippa nu.
 
Sv: klippning nu till "våren"

Nej bara halva, tycker det ger så bra skydd att lämna lite mer än hälften typ - han är aldrig blöt ner på det klippta om det är nederbörd utan pälsen tar allt :) Dessutom har det hittills varit helt onödigt, där han blivit svettig är under sadeln där gjorden ligger emot och lite bak i virveln där jag inte klippte upp något extra (för jag tycker det är så fult och jag är kass på att göra linjer som inte är precis i pälsens riktning :o).

Bättre bild på halv/huvud:
PICT2080.jpg
 
Sv: klippning nu till "våren"

okeej. ja det blir det :)
 
Sv: klippning nu till "våren"

ah okeej :) de va fint klippt !:) tror det blir en halvklippning för min del! :) nästan som din fast hela halsen :)
 
Sv: klippning nu till "våren"

Haha, på nära håll är det inte så fint :D Hästkräket har ännu inte accepterat att man uppehåller sig någon vidare lång stund per fläck så det blir rätt hafsigt ;) Men det går iaf att klippa nu, duktig häst :love:
 
Sv: klippning nu till "våren"

jag har vänner som klipper året runt o jag har själv klippt hästar sent först gången. Mina två klippte jag i fredags, de har dock blivit klippta två gånger innan denna säsong.
 
Sv: klippning nu till "våren"

Har alltid klippt året om och inget som påverkat pälsen eller pälssättningen på min häst. Gäller bara att reglera tjocklek på täcket efter hur pass nyklippt hästen är...iaf om man helklipper. Är alltid noga med att täcka rejält dagarna efter hon är nyklippt om det är minusgrader ute!

Hon är tävlingshäst och sätter väldigt mycket päls. Skulle därför vara ohållbart att bara klippa höst och vår eller specifika månader.
 
Sv: klippning nu till "våren"

jaha okeej, ja de ser ju ut som att de inte spelar nån större roll då :) tack :)
 
Sv: klippning nu till "våren"

klippningen blev nu såhär:
sl735942_127600280.jpg


:) blev jätte nöjd :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
716
Senast: Kristall10
·
Utrustning Funderar på att uppdatera täckesgarderoben lite. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på för tjocklekar. Har sedan tidigare 1x 0gr...
Svar
13
· Visningar
1 608
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 652
Senast: fijja
·
Hästvård Vet inte om det här är riktigt rätt fora, men jag chansar :) Min herre är en känslig typ som lätt (i jämförelse med min andra) fryser...
Svar
13
· Visningar
2 538
Senast: Breccia_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp