Bukefalos 28 år!

Klippning?

S

Saaaaraaaaa

Hej alla glada, jag har lite funderingar om klippning. Jag har börjat att fundera på att klippa min ponny (new forest) som rids ordentligt 5-6 dagar i veckan, eftersom han blir svettig efter en haltimmes ridning i alla gångarter, mest trav. Han är inte klippt nu och har ganska mycket päls på sina ställen. För det första undrar jag då om man kan klippa nu eller om det är försent. Han har inte blivit klippt tidigare i år eftersom han hade en vilomånad i november och vi beslöt att inte klippa han i oktober då han började sätta päls eftersom jag bara skulle rida han en månad innan han skulle vila och det känndes ovärt att ta bort all päls för en månad. Nämnas bör kanske att vi bor i södra Lappland och det är ofta kallare än -20 så det tar ju emot att klippa honom då han går ute mellan 7 och 20. Jag har funderat på något som liknar detta, bilden med gröna streck har jag ritat själv, de andra är lite inspiration.
namnls_125097025.png

Om han går klippt ungefär som bilden med gröna streck, ska man använda halstäcke då? Enligt era åsikter. Jag skulle även bli glad om ni har några andra förslag på klippningar som kan funka, vill klippa så lite som möjligt då det är så kallt. Han blir svettig på sidan och undersidan av halsen, bogen, sadelgjordsläget och baklåren. Fast på baklåren har han inte jättemycket päls så där är det kanske inte nödvändigt att klippa?
 
Sv: Klippning?

Har han päls i övrigt är det inte säkert att han behöver täcke alls. Skulle ha ett vanligt vintertäcke utan hals men det beror ju på hästen. Skulle klippa som översta hästen till vänster men även ta några ränder som den längst ner bak.
 
Sv: Klippning?

okej, tack för tipsen, jag får se hur det blir. Har ju en syster som jag delar hästen med och hon har också åsikter konstigt nog ;)
 
Sv: Klippning?

Denna klippningen funkade bra förra vintern :laugh:

Å jag hade inget täcke då, bara ett få tal gånger då vädert begärde d :)
(Å det är samma häst som den bilden till vänster högst upp du har lagt upp ;) Med andra ord min Skuggi :love: )
 
Sv: Klippning?

Det där såg bra ut, något sånt som jag tänkt mig. Dock har han inte lika mycket hår som Skuggi och går med vintertäcke eller fodrat regntäcke redan nu så det fortsätter vi nog med. Fast i och för sig har han ju bal i hagen och då håller väl dom värmen bättre? Har fått för mig det i alla fall :)
 
Sv: Klippning?

Det hjälper till att hålla värmen om dom kan äta när dom behöver :) Jag har helklippning på min shettis, då han blir svettid överallt när han jobbas hårt för all päls. Bara ben och huvud är pälsade, med full vinterpäls. Det ser ut som han har stövlar på sig :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har klippt min en gång nu i höst, och det börjar bli dags för ny klippning. Hennes päls är inte så jätte lång, men hon svettas...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 832
Senast: Osterang
·
Hästvård Jag tycker vi behöver en klipptråd! Det börjar ju bli dags och varje år så skapas det ju många trådar om klippa/inte klippa, hur klippa...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
48 003
Islandshäst Nu vet jag inte om den här tråden är postad på rätt ställe men iallafall, så funderar jag på att klippa min isis i vinter. Jag har...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
49 088
Senast: Askur
·
Hästvård Jag behöver hjälp med mina klipp-funderingar, så jag drar förutsättningarna först: - Kallblodstravare, 14 år - Får tjock men inte...
Svar
7
· Visningar
3 333
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp