perletroll

Trådstartare
Har ni tips på någon bra klippning av en ponny som både körs och rids. Ingen helklippning, kan man klippa bara hals och bog eller får dom skav av bröstan då?
Ponnyn i fråga får riktig mammut päls och har redan massor.
 
Sv: Klippning

Puttar upp den här tråden då jag funderar på att klippa pållarna!
Jag skulle vilja klippa hela halsen och bogen men vet ej om jag törs pga. skavrisken av lokorna?
Är det större risk att dom blir brytna i lokstaden om man klipper?
Hur klipper ni era körhästar?
 
Sv: Klippning

Sån här klippning fick min häst i år, han både körs och rids. Har inte haft problem med skav från varken brösta eller lokor, men det beror säkert till stor del på hur skavkänslig hästen är också.

26102012914.jpg
 
Sv: Klippning

Min ponny är klippt såhär:

DSC_0407klipp.jpg



Hästen är klippt hals och bog, syns inte så tydligt kanske men titta noga:

DSC_0377.jpg


Båda pållarna går otäckade (så länge det inte regnar) på lösdrift :)

Om hästen är skavkänslig är svårt att säga i förväg men du kanske kan skaffa ett ludd till bröstan i så fall?
 
Sv: Klippning

Min häst får skav av draglinorna oavsett päls och det syns mindre på klippt. :p

Skämt åsido, så tycker jag denna klippningen funkade finfint för oss ifjol så jag körde på samma i år. Selen har ludd både på brösta och draglinor. Förra året fick han skav av bröstan också, men det försvann lika fort som det dök upp när jag höjde bröstan ett hål.

klippning2.jpg



Förra året:

IMG_0451_zps7c786ed5.jpg


IMG_0435_zps886fd94e.jpg
 
Sv: Klippning

liknande klippning jag funderat på... Låter ju som det funkar med brösta alla fall men hur är det med lokor och "riktiga" arbetshästar i lite tyngre körning?
Någon som har erfarenhet?
 
Sv: Klippning

Jag klippte hela halsen fram till manken samt ngt snett ned mot magen, bara så att läget för bukgjorden blev hårlös men att däckeln ändå ligger på päls. Benen sparade jag.

På så vis kan ponny vara utan täcke, men ändå inte bli så toksvettig under arbete och hittills har det funkar fint. Inga problem med skav av vare sig loksele eller bröstsele.
Vacker blev hon inte, men det var inte intressant heller :)
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 985
Senast: hhere
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 979
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 729
Senast: hundtant
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: Coras star
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp