Bukefalos 28 år!

Klippning...

F

Farouk

Har ett New Forest-sto som under vintrarna f¨r fukteksem på halsen, under manen och mellan ganascherna.
Det blir som vitt mjäll, och det kommer i massor. :p

Min fråga är:
Jag skulle vilja klippa henne, för att hon ska slippa det. Problemet är att jag inte vet hur hon fungerar när hon klipps. (har aldrig klipp henne)
Vet inte ens om hon är klippt innan. :crazy:
Ska jag köpa en billig klippare och be t.ex. min kusin (jätteduktig elitryttare) att testklippa henne? :confused:

Hästen är genomsnäll och gör aldrig en fluga förnär i övrigt.
 
Jag skulle låta någon mer erfaren kilppa första gången och så kan du titta på och göra det själv nästa gång. Bara man är noggrann så är det inte så svårt. Lycka till!
 
jag tycker absolut att du ska klippa henne.
Om hon litar på dig så tror jag inte att de kommer vara några problem.
 
Öva utan att klippa först, så slipper du stå där med en halvklippt pålle... :D
Alltså dra med klippapparaten på hästen utan att klippa. Prova det några ggr innan du börjar klippa. Och se till att olja den väl så den inte nyps och drar i hårstrårna.
 
Jag klippte min unghäst för första gången för några veckor sedan. Hon är lite sprallig och kinkig ibland, men det gick jätte bra, hon verkade tycka det var skönt. Du borde absolut klippa henne, låt henne vänja sig vid ljudet först. Det är inte säkert att du behöver köpa en maskin, det finns att hyra eller så kanske den som klipper har en egen.
Lycka till :)
 
Ska väl tilläggas att häst & jag litar på varandra till 110%.
Det är inget jag bara säger för att det ska låta bra, utan det är SANT. :smirk: :love:
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu vet jag inte om den här tråden är postad på rätt ställe men iallafall, så funderar jag på att klippa min isis i vinter. Jag har...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
49 088
Senast: Askur
·
S
Hästvård Hej alla glada, jag har lite funderingar om klippning. Jag har börjat att fundera på att klippa min ponny (new forest) som rids...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: skogstokiga
·
R
Hästvård hjälp jah har fundering om klippning!? Jag har en maxad D-ponny newforest som e 14år. Nu i vinter blev de inte så mkt tränat så...
Svar
6
· Visningar
970
Senast: My Beauty
·
Hästvård jag har tjatat som en galning om det här med klippning, just för att jag aldrig klippt en häst förut och därför vet jag ingenting...
Svar
7
· Visningar
1 044
Senast: Sunnan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp