Klippt häst

F

Fakal

Ni som helklipper, har ni halstäcke på era hästar då? tycker det blir kallt utan. Likaså med magplatta.
 
Ja, har alltid täcka på halsen! Fodrat... Det är ju en stor yta, tappar massor av värme därifrån. Magplatta har jag inte, men har djupa täcken.
 
Jag använder täcke med hals de dagar det är snö regn och blask!!är det väldigt kallt men klart väder har han oxå fått haft den på.Men är det inte så kallt och fint väder så har han fått gå utan hals del!vill att han ska få i sig lite D vitamin under vinterns mörka dagar :D
Mag platta har jag aldrig haft.MVH/Hanna
 
Fjordingen har inget halstäcke o klarar sig utmärkt ändå.. :)
Varmblodet har halstäcke om det är över -20 typ eller om det snöar/blåser mkt.
Det är ju om dom är klippta detta gäller...
 
Jag tror faktiskt inte att det behövs. Snarare så tror jag att det är bra att lämna halsen otäckad eftersom att hästar har mer obehag av värme än av kyla. Är de helt inbäddade i varma täcken så kan de ju inte kompensationssvetta om de blir för varma.
 
När jag började med helklippning av häst, hade man Nya Zeeland täcken på ute....
Fanns inte halsar till utetäckena då !
Beror väl på hästen om de kan gå med eller utan hals, en del fryser ju lättare än andra.
Beror även på vädret tycker jag.
Ha hals på hästen om den fryser, annars klarar den sig utan !

bibban
 
tror faktiskt att hästen klarar sig utan!
skötte en tävlings häst ett tag som var väldigt frusen av sig även på sommaren och gick med täcke året runt. han helklipptes åretrunt och gick utan halstäcke på vintern också! jag klipper min häst och kan inte använda hals täcke då de inte görs i större än full storlek min pålle måste ha XF om den ska passa och passra den inte tror jag min pålle faktiskt hellre går utan..
 
de flesta hästar är faktiskt för varmt täckade! om du tror att hästen fryser (vilket de oftast inte gör, det är bara vi frusna människor som tror det...) öka fodermängden istället! det är viktigt att tänka på att hästar faktiskt är utedjur och att täcken mest är till för att underlätta rykten. ett tips är att leta upp lämplig oberoende litteratur, eller fråga vet.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
524
Senast: Grazing
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Hästnyheter Det är inte alltid helt lätt att hitta motivation och ork till att hålla i gång hästarna under vintern. Det är mörkt, kallt, halt och...
Svar
0
· Visningar
246
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 246
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp