Bukefalos 28 år!

Klipptråden

Nominous

Trådstartare
Jag tycker vi behöver en klipptråd! Det börjar ju bli dags och varje år så skapas det ju många trådar om klippa/inte klippa, hur klippa och mönster. Så varför inte samla allt på samma ställe? Och bilder vill vi ju ha såklart!! :)

Jag börjar med den hjälp jag behöver. Jag ska till och klippa min häst nu som får MONSTERpäls varje år. Han blir jättelånghårig och får tjock päls.

Problemet är att han är väldigt frusen av sig, oavsett årstid om det blir ruggigt. Går väldigt väl täckad på vintern. Förra året var första gången i hans liv han blev rakad och eftersom jag vet att han är frusen av sig och med känslig rygg så gjorde jag en spårklippning och sparade allt på rygg och kors. Men han blev ändå lite för frusen.

Anledningen till att jag klipper är för att jag tränar i ridhus två gånger i veckan och det är riktigt VARMA ridhus! Jag rider i t-shirt och hästen blir ordentligt genomsvettig. Året innan klipptes han ej och han tappade all power inomhus då. När han var klippt funkade han super.

Så i år ska jag försöka kompromissa ännu mera. Alltså en riktigt liten spårklippning. Han behöver klippas under mage och i flank så att bara dra ett spår på halsen räcker inte. Så hur gör man en snygg klippning där man lämnar så mycket som möjligt men ändå klipper lite på hals, mage, flank och baklår? Själva spårklippningen på mage och lår har jag rätt klart för mig hur jag ska genomföra, frågan är hur jag löser halsen så det ser snyggt ut. Eller kan man lika gärna klippa av allt på halsen? De förlorar väl inte speciellt mycket värme genom halsen? Har har dessutom halstäcke ute. Idéer?? :) Någon som har bild på en minimal spårklippning och varianter? Halvklippning är inte intressant då lite i flanken behöver klippas, han svettas och blir väldigt varm där.
 
Sv: Klipptråden

Jag har inget bra tips på en spårklippning mer än att du provar dig fram? klipp bara där han svettas och hjälper inte det får du ta lite mer.

Jag helklippte min häst i söndags tror jag det var. Att jag inte gjort det tidigare! Hon mår ju så mycket bättre när man slipper tvätta hästen efter varje ridpass, plus att man slipper slabba med vatten i stallgången. Jag provade först att bara ta hals och bog men hon blev väldigt svettig under shabraket ändå så då klippte jag hela hästen.
 
Sv: Klipptråden

Jag önskar jag kunde ha en helklippt häst (hatar vinterpäls!) men på denna går det verkligen inte. Då skulle han inte kunna gå ut om det var kallare än -10 grader :devil: Haha..

Jo jag tänkte försöka ta så lite som möjligt. Men jag vet inte hur jag ska lösa halsen bara..

Men det lutar väl åt nåt liknande denna fast lämna mer päls på magen..
27212.jpg
 
Sv: Klipptråden

Jag gjorde misstaget att helklippa min förra vintern, visserligen är han en riktigt svettslusk vid ridningen, men sen har han känslig rygg/kors och är riktigt frusen.
Vissa dagar så kunde jag inte ens ta av honom täckena för borstning innan ridning, han började skaka och frös.

På söndag blir det istället spårklippning på de ställen han svettas mest på, men rygg/kors/rumpa får behålla pälsen.
 
Sv: Klipptråden

Jag har ju en väldigt lurvig ras, oftast får den en spårklippning av hela halsen samt bogen en liten bit bak mot buken.
 
Sv: Klipptråden

Gjorde oxå misstaget att helklippa min förra året. Hon blev väääldigt frusen! :(
Så i år tänkte jag ta nån sorts täckesklippning. Om jag nu lyckas klippa henne.. Hon är ju så hysteriskt rädd!
Förra året lyckades jag klippa med hjälp av sedalin, öronproppar och spotify på högsta volym. Men hon lyckades ändå döda min fot och slå huvudet i taket (inget lågt tak). Har försökt vänja henne genom en rakapparat-app på mobilen men det ända jag har lyckats med är att göra henne rädd för mobilen oxå.. :crazy: Då har jag ändå en tyst trådlös klippmaskin.
 
Sv: Klipptråden

Låter ganska besvärligt att klippa pålle om den är så rädd.

Jag tänkte ta ett ridtäcke och använda det som mall när jag klipper. Bara hoppas det blir bra :)
 
Sv: Klipptråden

Min pålla är en riktig svettgris och brukar sätta ordentligt med päls. I år valde jag att helklippa henne nu innan hon börjat sätta den värsta pälsen och nästa klippgång har jag tänkt spårklippa i något liknande ditt.

Jag bor ju inte så långt norrut så att jag klarade nakenhäst-tiden med ett termotäcke under regntäcket för att acklimatisera hästen till livet utan päls :D Nu har hon redan satt lite päls vilket ju är skönt för att slippa oroa mig för att hon ska frysa rumpan av sig när jag skrittar fram och av. :)
 
Sv: Klipptråden

Jag brukar täckesklippa nu och sen när jag klipper om dom nästa år efter vintervilan så blir det helklippning.

Fast nu funderar jag på helklippning direkt faktiskt.. lämnar päls på benen nedanför carpus och has
 
Sv: Klipptråden

Jag helklippte min häst i vintras och det var dumt, han som normalt inte fryser blev frusen. Tilläggas ska att jag har fjordhäst som inte är direkt kända för att vara jättefrusna, men det är ju individuellt. Den här säsongen började jag med att klippa lite på halsen och nästa steg blev en halvklippning och än så länge kan han gå utan täcke o det hoppas jag fungerar ett tag till. Klippningen är ful att se på, men med sadel så tänker man knappt på den.
Ser fram emot att slippa ländtäcke vilket dessutom är en förutsättning just nu eftersom vi tävlar i distans och han måste kunna hållas varm över rygg o kors utan att ha täcke under tävling. Han blir absolut svettig under våra längre pass (på ett par timmar eller ett par mil), men under "vanliga" pass är han så gott som torr efter avskrittning, ibland får han stå inne med täcke en stund. Riktigt tuffa pass gör han ju inte så ofta så jag täckar honom hellre efter de passen, än riskerar att han fryser alltid istället.
Till ts så hade jag alltså ändå satsat på en halvklippning eftersom du då frigör hela halsen o magen från päls o värmen har någon stans att ta vägen. Jag tror inte (jag säger inte att jag vet), om han ändå är så pass mycket klippt, att han skulle bli så grymt svettig i flanken att det inte är hanterbart.
 
Sv: Klipptråden

När jag täckesklipper så gör jag det väldigt högt upp.. Jag vill gärna spara päls över rygg och rumpa, särskilt som jag rider ute så mkt på vintern. Den ena gamla hästen blir det helklippning på iallafall.. han fick massa krustor under sin björnpäls förra året och det var inte roligt, blev mkt bättre direkt när jag helklippte.

såhär högt upp klipper jag när jag klipper täcke.. känns som ett mellanting mellan hel och täckesklippning då.

25721_370585046796_5919524_n.jpg
 
Sv: Klipptråden

Snyggt ! Sådär hade jag gärna velat klippa min men tyvärr är han skavkänslig vintermånaderna , så jag måste klippa lägre då han annars får skav bara av att skänkeln läggs bak lite i en sluta eller en galoppfattning typ ...
 
Sv: Klipptråden

du kan lika gärna klippa hela halsen.

Då gör jag det. Blir bra mycket snyggare! :)

När jag täckesklipper så gör jag det väldigt högt upp.. Jag vill gärna spara päls över rygg och rumpa, särskilt som jag rider ute så mkt på vintern. Den ena gamla hästen blir det helklippning på iallafall.. han fick massa krustor under sin björnpäls förra året och det var inte roligt, blev mkt bättre direkt när jag helklippte.

såhär högt upp klipper jag när jag klipper täcke.. känns som ett mellanting mellan hel och täckesklippning då.

25721_370585046796_5919524_n.jpg

Sådär var min klippt förra vintern. Men det blev för mycket bortklippt så jag ska prova att klippa mindre i år.
 
Sv: Klipptråden

Min ljusa grå får jag spara fyrkanter vid skänkelläget, det kommer alltid upp grus när man galopperar ute och minsta lilla korn på stövlarna så får han skav.. suck!
 
Sv: Klipptråden

Den vita jag rider har aldrig varit klippt innan, men jag chansade och klippte av allt. Än har han inte frusit och har
bara behövt ett ofodrat regntäcke. Men han får mat mest hela tiden, du ska se skottkärran med käk jag hivar in i boxen på kvällen. :rofl:

Men om den är frusen så hade jag provat att klippa lite men i alla fall hela halsen och kanske bogen till att börja med? Spara rygg och rumpa?
 
Sv: Klipptråden

Min är inte klippt än, hade tänkt göra det nu i denna veckan men då jag blev sjuk och inlagd på sjukhus så kommer ridningen bli lite lidande nu ett tag, då är det bättre hon får behålla sin päls...:laugh:

Förr-förra året klippte jag hela hästen förutom en liten plätt där sadeln ligger för att motverka skav. Det va ingen bra ide, fick täcka så jag höll på att bli tokig, hon blev kall och stel över ryggen/korset/länden. Så det gör jag inte om.

Förra året tänkte jag spårklippa, men började med halv, bog och vid sadelgjorden. Tänkte att jag skulle klippa mer om det behövdes. Det gjorde det inte, pålla svettades inte som en tok och jag behövde inte täcka mej tokig...:D

Så när det är dags att klippa iår blir det samma som förra året.

Mvh Domino_s
 
Sv: Klipptråden

Ja problemet med min är ju att han är lättfödd som en dåre! :devil: Så han kan inte stå och hiva mat hela dagarna ute för att hålla värmen, tyvärr! Han har får tillgång på halm/hö-blandning (ca 70/30) och det småpillar han i hela dygnet. Men det räcker inte för värmen.

Ska klippa hela halsen och sen en filtklippning där jag sparar päls rätt långt ner på mage och lår, och inte klipper upp långt alls i flanken. Förra året klippte jag nästan lika högt som Fio och tog bort hela virveln, och det frös han i. Så det blir mindre i år. :)

Domino: jag har ingen lust att klippa bara hals och bog då denna häst har ENORMT borparti och högrest som fasen så han kommer se ut som han inte har nån bakdel om jag klipper så :p Så det blir att ta lite lite hela vägen bak. :)
 
Sv: Klipptråden

Min ljusa grå får jag spara fyrkanter vid skänkelläget, det kommer alltid upp grus när man galopperar ute och minsta lilla korn på stövlarna så får han skav.. suck!

Men fy på dig det betyder ju att du rider förjävligt och sitter och drar och trycker och Gnager med skänkeln fick jag ju Lära mig i en annan tråd . Just jan - mars :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 665
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 503
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 595
Senast: Pilot
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 283
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp