Klöser på möblerna, hjälp!

Aliche

Trådstartare
Hjälp mig!
Mina katter, speciellt den ena, vill klösa på soffan. Köpte en ny soffa när exet flyttade och tänkte att det skulle bli bättre och jag var supernoga med vattensprayflaska men jag märker att de gör det ändå även om det inte är lika mycket som den gamla. Jag älskar min nya fina soffa så jag vill rädda den! De har ett sånt svart klöstorn med 3 hål som de kan leka i men de klöser aldrig på den, bara på hallmattan och soffan. Jag har testat sån Feliway spray och sån man har i uttaget men inget hjälper. Jag behöver alltså en nya kattklösgrejj.

SÅ! Vilken är er katts favorit klösmöbel/grejj som de älskar? Jag vill inte ha en sån ställning som går upp i taket och tar upp halva rummet. Är den snygg så är den en stor bonus men inget måste, det viktigaste är att de klöser på den istället för min soffa :)

Har ni tips på effektiva sysselsättnings- och vanliga leksaker som de älskar och går igång på varenda gång så tipsa gärna, min ena katt är så himla seg att få igång och leka!
 
Det beror väl lite på din budget. Det finns design versioner som är relativt stilrena. Tre exempel:

bb17d746d378f4cf3ece3f048417af3d--diy-cat-scratching-post-diy-vase.jpg


Ess-Leaf-Scratch-Post-KittiCraft-Cat-Scratch-Post.png



images


För mer alternativ googla scratching pole cat design.

Annars vanliga enkla klöspålar som du köper på zooplus eller liknande. Sedan kan man tillfälligt sätta folie på soffan där de kloar. Man säger att man ska aldrig säga nej, utan ge katten ett bättre alternativ. Jag köpte klöspåle och satte precis bredvid soffan där hon klöser som mest. Nikita klöste glatt på pålen och soffan :meh:

Feliway eller liknande tror jag inte alls fungerar eftersom dina katter inte är oroliga utan bara gillar att kloa precis där kattslaven inte vill att de ska göra det. Tyvärr är det så att tar man bort dem en gång så lär de sig att wow, uppmärksamhet, *kloakloakloa* om det inte serveras gos, mat eller lek NU. Tjock pläd, filt kan också hjälpa ibland. Plast, men det är inte så roligt och tar man sedan av den så är katten nog tillbaka efter ett tag.
 
@Aliche hur är platsen där klöstornet är som inte används är det en bra plats som lockar dom?
Dags att fundera på att spraya den med kattmynta och möblera om kanske?

Jag räknar med att du uteslutit en sjukdom/smärta som gör att den ena är så seg att få igång att leka.

Pälsfröken här är inte heller en storlekare eller energiknippe men hon gillar vippa eller da birdkopia.
Leka på egen hand är inte riktigt hennes grej, men om man hjälper till att väcka jaktlusten så nog kan hon röja och studsa ordentligt.

Lite hjärngymnastik är med nyttigt att utmana med, här blir det allt från leta efter maten på olika ställen till att täcka för matskål med lock för att få jobba lite (en skål med allt och bara äta enkelt är ju inte så naturligt eller intressant anser Pälsfröken).

Eller låta t.ex. vippa/leksak gömma sig under lek så hon kan spana och fundera ut när bästa attacken ska komma.
Behöver inte vara så svårt, hit, dit och runt ett hörn eller bakom en möbel och låta den vara där en stund.

Favorit klösmöbel mattor eller klösträdet.
 
Jag har en rätt rejäl klösmöbel som står på en helt oemotståndlig plats - den står så att katterna passerar den var gång de går från sovrum/vardagsrum till köket/hallen och de kan tamejfasen inte låta blir att klösa när de passerar. Så sent som häromdagen så sa jag att detta är vår bästa investering förutom själva katterna
 
@Aliche hur är platsen där klöstornet är som inte används är det en bra plats som lockar dom?
Dags att fundera på att spraya den med kattmynta och möblera om kanske?

Jag räknar med att du uteslutit en sjukdom/smärta som gör att den ena är så seg att få igång att leka.

Pälsfröken här är inte heller en storlekare eller energiknippe men hon gillar vippa eller da birdkopia.
Leka på egen hand är inte riktigt hennes grej, men om man hjälper till att väcka jaktlusten så nog kan hon röja och studsa ordentligt.

Lite hjärngymnastik är med nyttigt att utmana med, här blir det allt från leta efter maten på olika ställen till att täcka för matskål med lock för att få jobba lite (en skål med allt och bara äta enkelt är ju inte så naturligt eller intressant anser Pälsfröken).

Eller låta t.ex. vippa/leksak gömma sig under lek så hon kan spana och fundera ut när bästa attacken ska komma.
Behöver inte vara så svårt, hit, dit och runt ett hörn eller bakom en möbel och låta den vara där en stund.

Favorit klösmöbel mattor eller klösträdet.
Eftersom jag möblerade om vardagsrummet efter exet flyttade ut så har både soffa och klöstorn flyttats runt, nu står tornet ganska nära soffan så om de kommer in i vardagsrummet så är det samma avstånd till båda.

Da Bird är väl den leksak som funkat bäst men det är mest tjejen som går igång på den. Igår hittade dock Dexter en öronpropp som verkar vara det roligaste han haft någonsin... :) Men den får han ju bara ha under strikt uppsikt så han inte äter eller sväljer den.
 
Eftersom jag möblerade om vardagsrummet efter exet flyttade ut så har både soffa och klöstorn flyttats runt, nu står tornet ganska nära soffan så om de kommer in i vardagsrummet så är det samma avstånd till båda.

Da Bird är väl den leksak som funkat bäst men det är mest tjejen som går igång på den. Igår hittade dock Dexter en öronpropp som verkar vara det roligaste han haft någonsin... :) Men den får han ju bara ha under strikt uppsikt så han inte äter eller sväljer den.

Passerar dom klöstunnan på sin vanliga väg? kanske kan vara nåt?

Testa om påslås är skoj sån som är som en stor klämma i hård plast, när jag tappade en på golvet var det poppis tydligen. :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Mina katter vill gärna klösa på min soffa, trots att de har ett klösträd. Det gillar jag inte. Så jag har köpt anti-klös-spray, men den...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Wille
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 302
Katthälsa Misstänker att min katt som blir 15 nästa år, drabbats av artros i tår/tassar/framben samt höft. Han hoppar upp och ner på möbler som en...
2
Svar
32
· Visningar
4 214
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp