kloka bukefalister..ge mig råd!

G

Glesbyggd

Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för djurägaren men inget händer och inget görs. Jag är så besviken och jäkligt trött och väldigt ledsen över detta och jag tycker såååå synd om djuren.Ni får ursäkta rörig inlägg men jag är så himmla upprörd :cry: och det är väl oxå anledningen till att jag tar mig an dem gång på gång.

Hästarna går på lösdrift och de är väl lämpade för det.MEN!
I lösdriften ligger mängder med bråte..där står vagnar .skacklar.Gammla bilsäten, det hänger ner vassa saker från taket..finns en hel del spikar som sticker ut.

Jag hörde mig för om detta i höstas och då sa djurägaren att h*n fixat så dom skulle ta bort/sätta väggar så att hästarna inte kom åt bråten.
Jag påpekade även stängslet då det är snabbstolp och trådar som hänger och massor med knutar och strömmen funkar inte som den ska. sen kom vintern och inget har åtgärdats.

Jag fick börja min hästvakt med att ströa i lösdriften för det tjippade under fötterna när man gick där inne. Det är inte mockat öht sen ?Jag vet inte när! Bädden eller ja skiten har nu vuxit på höjden så jag har svårt att tro att takhöjden ens är godkänd längre.


Det första som hände var att jag fick ett sms från djurägaren samma dag som denne åkte. där det stod "Kan ni försöka få på xxxx grimman .Både jag och xxx har försökt men misslyckats!"

Jag kommer upp till "lösdriften" och hittar hästen med grimman runt halsen :crazy: Djurägaren har alltså lämnat hästen så och åkt.
Hästen i fråga är en åring och den är helt ohanterad.Den går inte att leda och som ni förstår är den inte van vid grimma heller riktigt. hur som fick jag på grimman efter en stund.


Jag har mina hästar inte allt för långt i från och på morgonen när jag skulle släppa ut mina stod h*ns hästarna i min hage.Tidningsbudet antagligen hadde stängt in dem där då dom rymt på natten.

Hästarna hadde rivit ner hela grindhålet .plastStolparna var av vid marken och jag kunde inte ställa in dem i lösdriften och stänga om dem eftersom dörrarna frysit fast i skiten. De fick gå kvar i min hage medans jag försökte åtgärda staketet och våra hästar fick stå inne i stället.Jag passade även på att stänglsa ut bråten inne i lösdriften när jag ändå var i farten.

Jag tror att jag slet med staketet i 4-5 timmar och fick strömmen tillslut hjälpligt att gå runt..Inga trådar på marken längre och har bytt ut mängder med tråd som bara var snuttar i hopknutna med varandra. på vissa ställen hängde staketet 50 cm över marken.att dom inte gått ut tidigare är för mig en gåta :eek:

Jag fick hjälp av min sambo att få ner hästarna igen till lösdriften vilket inte var helt lätt eftersom de inte ville komma fram för att fångas . De var de längsta 100 m jag gått i hela mitt liv kan jag säga.den vuxna hästen gick snällt åringen var det av förklarliga skäl problem med. sambon höll på att bli översprungen flera ggr :crazy:

Nu har dom tack och lov stannat i hagen..Men vad fasen ska jag göra?? Jag har ju försökt att prata med djurägaren men det hjälper inte.Och helt ärligt jag orkar inte själv rätta till alla brister som finns i djurhållningen då jag är sjuk. Jag har hand om dem i 1½ vecka till. Tror inte halmen räcker om jag ska mocka ur hela lösdriften hö finns men vattnet har frysit så vi får ta hemmifrån.

Jag funderar starkt på att ringa länstyrelsen nu? eller vänta till berörd person kommer hem? mat och vatten har dom och tillsyn 2-3 ggr dag nu. Får jag ta smällen om djursyddsinspektören kommer ut nu då det är jag som just nu ansvarar för de här hästarna?

eller är det bättre att jag röjer upp hela stället..mockar ur hela lösdriften och tar ut all bråte därifrån (kommer ta flera dagar) alternativt faktiskt snickrar väggar där inne gör iordning staketet ännu mer. Det finns ett stall oxå men golvet är dåligt och det finns massor med saker som hästarna kan komma åt och göra sig illa på och boxarna saknar skiljeväggar och det finns inga galler för fönstren och håligheter i väggarna.Jag fattar bara inte hur jag ska orka allt är så otroligt eftersatt .

Det stora problemet är väl igentligen att hästägaren anser att det inte är nått fel på dennes hästhållning :crazy: Och detta trots att jag stoppat djurskyddslagen under näsan på personen inprincip.

Hästarna är inte magra men har poteinbrist Noll överlinje och stor buk.Höet dom får på fri tillgång har dåliga värden. proteinet ligger på ca 30 .de skulle behöva tillskottsfodras med lusern och soja för att må optimalt.men detta avfärdar hästagaren med att "hästarna är feta"

Var inte så hård på mig..Jag har verkligen försökt hjälpa dessa hästar och försökt föra en dialog med ägaren.Men det här går bara inte längre..
Vad skulle ni gjort?
 
Sv: kloka bukefalister..ge mig råd!

Anmäla till djurinspektionen! Det går att vara anonym! :laugh:

Då kommer någon ut och kollar på allt, och därefter får din vän förmodligen en LÅÅÅÅNG lista på saker som skall fixas om hon skall få fortsätta sin djurhållning. (Tidsbegränsat då de kommer ut på återbesök)

Är det för dåligt mister hon sina hästar, vilket verkar vara det enda rätta i detta skede! :crazy:
 
Sv: kloka bukefalister..ge mig råd!

Hy fan säger jag bara.. nu grinar jag :cry: jag tycker så himmla synd om dem.Hadde jag plats hemma i stallet hadde jag tagit hem dem omedelbums.och jag är dessutom jätte rädd att dom går ut igen.Don går ju inte att hantera. Eller om dom skadar sig?? Hur ska en vetrinär en kunna behandla dem??

åååååh :cry:

Jag kan inte låta bli att klandra mig själv heller .Jag borde inte tagit mig an dem från början.Det här är verkligen ingen typ av hästhållning som jag stödjer över huvudtaget.Unghästen har inget pass eller id handlingar heller.
 
Sv: kloka bukefalister..ge mig råd!

I ditt ställe hade jag gjort nästan som du har gjort här på buke fast till Länsstyrelsen. Jag har tagit kontakt med dem och förklarat läget att du bara har hand om den tillfälligt och har upptäckt dessa brister. Du risker nog mer om du inte anmäler efter som du då själv håller på med denna dåliga hästhållning under två veckor än om du talar om det som du talat om här.
 
Sv: kloka bukefalister..ge mig råd!

Jag håller med Masse, kontakta Länsstyrelsen, förklara att du är hästvakt och upptäckt nämnda brister, och att du åtgärdat de mest akuta, och att djurägaren inte anser det finns några brister. Dvs gör en anmälan. För både hästarnas och bekantens skull.

Att 'fixa alt' tror jag inte på, det kommer ju bara ta X tid innan det är likadant igen, iom att h*n inte anser det fanns/finns några brister i grunden. Har du försökt prata, visa lagtexter osv utan respons är nog tyvärr en djurskyddsinspektion och resultatet av den det enda som ev kan 'väcka' ägaren =/
 
Sv: kloka bukefalister..ge mig råd!

Jag instämmer med dom andra. Enda rätta är att anmäla. Eftersom du tidigare har påpekat bristerna för hemom och det ändå inte hjälpt så kanske det biter bättre om myndigheten blir inkopplad.

Lycka till och slit inte ut dig för du får antagligen inget tack av henom men gör det så drägligt som möjligt för hästarna under tiden.
 
Sv: kloka bukefalister..ge mig råd!

Men gud, hur kan du lägga skuld på dig själv för det här?! :( Det är inte ditt fel och du har gjort långt mer än vad man kan kräva! :bow:
 
Sv: kloka bukefalister..ge mig råd!

Hy fan säger jag bara.. nu grinar jag :cry: jag tycker så himmla synd om dem.Hadde jag plats hemma i stallet hadde jag tagit hem dem omedelbums.och jag är dessutom jätte rädd att dom går ut igen.Don går ju inte att hantera. Eller om dom skadar sig?? Hur ska en vetrinär en kunna behandla dem??

åååååh :cry:

Jag kan inte låta bli att klandra mig själv heller .Jag borde inte tagit mig an dem från början.Det här är verkligen ingen typ av hästhållning som jag stödjer över huvudtaget.Unghästen har inget pass eller id handlingar heller.

Om jag vore du så hade jag ringt till inspektören och bett att de kom ut ögonaböj för en inspektion, nu när du är där och de verkligen kan kolla hur det är.

Visst, man kanse inte får göra så, om ägaren inte är hemma, vet inte det? Men för hästarnas skull så vore det nog det bästa på din beskrivning här.

Sen kan ju inspektören skriva en åtgärdslista åt ägaren och ta ett snack med denne.
 
Sv: kloka bukefalister..ge mig råd!

jag skulle oxå ringt och förklarat exakt så som du förklarat för oss.
Frågar de varför du inte ringt tidigare om det är så illa så säg att du pratat med personen och ville ge denne en chans att åtgärda men ser nu att det inte har gjorts några ändringar och därför tog beslutet att anmäla för djurens skull.

Lycka till:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 026
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 666
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 643
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 235
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp