Kloklippning era bästa tips

Diabetikern

Trådstartare
Jag hatar att klippa klor. 2 av mina hundar accepterar det de njuter väl inte av det direkt men de accepterar det.

Hund nummer 3 är värsta sprattelfian och vill verkligen inte få sina klor klippta så nu vill jag ha era bästa tips på att få hunden tycka det är ok att få klorna klippta :D

Som tur är så sliter de riktigt bra på klorna så behöver inte göra det så ofta.

Ena hunden har jag godis framme så hon får men med den här blir det bara mer ofokuserad sprattel så det är inte bra.

Hur har ni gjort/hur gör ni när ni klipper era hundras klor?
 
Stället upp hunden å arbetsbänk (ganska liten yta) som inte ger rum för något trampa de eller snurrande eller backande. Har godisburk framme, tar i tassen som så man kratsar hovar på häst. Är hunden väldigt motvillig belönar jag med godis efter varje klo. Annars varje tass eller efter att allt är klart.

Just att hunden står upplever jag är mycket enklare. Jag klipper nästan 100 klor i veckan så. Hatar det dock.
 
Jag sitter på golvet med utsträckta ben och de ligger på rygg i mitt ”knä” (alltså längs med benen - krångligt det blev att förklara något så enkelt... 😅 ) med huvudet mot min mage. De är båda två avslappnade i den positionen och det är enkelt att se vad man gör. Yngre hunden får en godis per tass. Han vet precis och ligger och koncentrerar sig under själva klippningen för att sedan fokusera på godisbiten... Funkar ju bara med mindre hundar dock...
 
Jag hatar att klippa klor. 2 av mina hundar accepterar det de njuter väl inte av det direkt men de accepterar det.

Hund nummer 3 är värsta sprattelfian och vill verkligen inte få sina klor klippta så nu vill jag ha era bästa tips på att få hunden tycka det är ok att få klorna klippta :D

Som tur är så sliter de riktigt bra på klorna så behöver inte göra det så ofta.

Ena hunden har jag godis framme så hon får men med den här blir det bara mer ofokuserad sprattel så det är inte bra.

Hur har ni gjort/hur gör ni när ni klipper era hundras klor?

Totte ligger alltid på rygg i mitt knä med sitt huvud mot mina knän. Tycker det är smidigast :)
 
Jag sitter på golvet med utsträckta ben och de ligger på rygg i mitt ”knä” (alltså längs med benen - krångligt det blev att förklara något så enkelt... 😅 ) med huvudet mot min mage. De är båda två avslappnade i den positionen och det är enkelt att se vad man gör. Yngre hunden får en godis per tass. Han vet precis och ligger och koncentrerar sig under själva klippningen för att sedan fokusera på godisbiten... Funkar ju bara med mindre hundar dock...
Jag har aldrig nånsin fått det att funka med hundar som skarpt ogillar kloklippning.
 
Totte ligger alltid på rygg i mitt knä med sitt huvud mot mina knän. Tycker det är smidigast :)

Såhär brukar det se ut :D han gillar det inte, men kopplar liksom bort allt...

20200328_145558.jpg
 
Jag har aldrig nånsin fått det att funka med hundar som skarpt ogillar kloklippning.
Den yngre hunden ogillar skarpt nästan all hantering, och han är betydligt lugnare såhär än om man försöker när han står upp. Vet inte varför, men det funkar.
 
Jag hatar att klippa klor. 2 av mina hundar accepterar det de njuter väl inte av det direkt men de accepterar det.

Hund nummer 3 är värsta sprattelfian och vill verkligen inte få sina klor klippta så nu vill jag ha era bästa tips på att få hunden tycka det är ok att få klorna klippta :D

Som tur är så sliter de riktigt bra på klorna så behöver inte göra det så ofta.

Ena hunden har jag godis framme så hon får men med den här blir det bara mer ofokuserad sprattel så det är inte bra.

Hur har ni gjort/hur gör ni när ni klipper era hundras klor?
Här kör vi stenhårt med tuben med skinkost, han har lärt sig att vänta på ett varsegod, så han står och råstirrar på tuben, i början klippte jag en klo och sen fick han. Nu tar vi en tass i taget och kloklippning är rätt trevligt. :D Men vi har lärt in "fokusera på godiset men stå still" utanför kloklippningen. :D
 
Jag sitter på golvet med utsträckta ben och de ligger på rygg i mitt ”knä” (alltså längs med benen - krångligt det blev att förklara något så enkelt... 😅 ) med huvudet mot min mage. De är båda två avslappnade i den positionen och det är enkelt att se vad man gör. Yngre hunden får en godis per tass. Han vet precis och ligger och koncentrerar sig under själva klippningen för att sedan fokusera på godisbiten... Funkar ju bara med mindre hundar dock...
Funkar på stor hund också.

Jag gjorde så med min schäfer/setter. Han låg på rygg och jag kliade honom på magen och klippte.
Nuvarande papillon ligger på rygg imitt knä på riktigt. Dvs jag sitter på en stol
 
alltså min pappa är mästare på det där med kloklippning men tyvärr har hans parkinssons gjort att allt sådant är ett minne blott.

Han lärde in snabbt att kloklippning = vila/skönt han började med tassmassage så de låg på rygg med alla 4 upp i vädret Jättenöjda.

Jag står ovanifrån och tar tassarna på de 2 lidande hundarna upplever att det fungerar bäst lyft på tassen klipp godis, nästa.

Lilla yrvädret kan inte riktigt det där med att stå still och absolut inte fokusera. När det kommerfram mat/godis blir hon helt blockeradoch bara MÅSTE ha godiset NU!

Så ja vi har börjat träna där. Nu får sambon hålle henne när hon är jättetrött och så klipper jag. (tur vui är två) men måste få in någon rutin

Synd man inte tycker det är roligt då hade det varit så mycket lättare att träna
 
alltså min pappa är mästare på det där med kloklippning men tyvärr har hans parkinssons gjort att allt sådant är ett minne blott.

Han lärde in snabbt att kloklippning = vila/skönt han började med tassmassage så de låg på rygg med alla 4 upp i vädret Jättenöjda.

Jag står ovanifrån och tar tassarna på de 2 lidande hundarna upplever att det fungerar bäst lyft på tassen klipp godis, nästa.

Lilla yrvädret kan inte riktigt det där med att stå still och absolut inte fokusera. När det kommerfram mat/godis blir hon helt blockeradoch bara MÅSTE ha godiset NU!

Så ja vi har börjat träna där. Nu får sambon hålle henne när hon är jättetrött och så klipper jag. (tur vui är två) men måste få in någon rutin

Synd man inte tycker det är roligt då hade det varit så mycket lättare att träna
Att vänta och fokusera är guld värt i så många situationer, kloklippning, hos veterinären, vid träning av olika slag osv. Speciellt när man är ensam. Just på hundar som blir blockerade är det extra viktigt, Ville är ett yrväder och vill ha allt på omedelbart. Men genom att lära sig vänta på ett varesegod så hinner man med och kan styra upp honom.
Enklaste sättet att börja är en godis i handen, så fort hunden kastar sig fram så sluter man handen. När hunden tillslut (i vårt fall) efter att ha försökt bryta sig in i handen tar sig en sekund att tänka efter så är man snabb på ett varesegod och sträcker fram en öppen hand. Sen kan man sträcka ut det längre och längre.
 
Två av mina kan absolut inte ligga på rygg, de är inte trygga i den situationen alls utan får panik och börjar hosta/kväljas. De ligger inte ens så i sängen av sig själva. De klipper jag stående hållandes tassen som när man ska kratsa hovar på en häst. Då är de helt lugna. Den tredje som kan ligga på rygg avskyr dock att få klorna klippta så där hjälps vi åt. Husse gosar och ger godis efter varje klo och jag klipper.
 
Vår omplacering som inte var van med kloklippning lärde vi ligga på sidan med tassarna utsträckta och jag på golvet brevid. Ett godis att fokusera på framför nosen, klippte en i taget, belöna. Första gången tog jag bara i tassen, han ryckte undan, jag tog i igen, höll kvar och belönade. Andra gången gick det att klippa en tass. Fortfarande bästa sättet att göra saker han inte är riktigt förtjust i. Ger även hyposensibilitet injektionen då han ligger.
 

Liknande trådar

BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 667
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 689
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 523
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp