Kloklippning (utbruten från Den 22a hunduppdateringstråden!)

russinbulle

Trådstartare
Är helt förundrad och folk i vissa trådar på facebook. Flertalet som säger dom MÅSTE klippa hunden klor minst 2-3 gånger per vecka för annars växer dom sig för långa :cautious: Yeeez, får hundarna ens ha klor som syns och än mindre kan användas av hundarna själva ?
 
Är helt förundrad och folk i vissa trådar på facebook. Flertalet som säger dom MÅSTE klippa hunden klor minst 2-3 gånger per vecka för annars växer dom sig för långa :cautious: Yeeez, får hundarna ens ha klor som syns och än mindre kan användas av hundarna själva ?

Fast det beror ju på hund, Nano som älskar att klippa klorna skulle säkert klara sig på en gång i månaden. Jag klipper alla hundarnas klor en gång i veckan, sen kanske det bara blir yttepytte lite på Nano medans Nike skulle nog kunna klippa klorna oftare då de växer nåt oerhört.
 
Är helt förundrad och folk i vissa trådar på facebook. Flertalet som säger dom MÅSTE klippa hunden klor minst 2-3 gånger per vecka för annars växer dom sig för långa :cautious: Yeeez, får hundarna ens ha klor som syns och än mindre kan användas av hundarna själva ?

Gripas klor växer som ogräs. Fattar inte ens hur för hon röjer nog 1-2 mil om dagen minst. Hade lätt kunnat klippa 2 ggr i veckan då det börjar klicka i golvet igen efter bara någon dag. Då klipper jag ändå runt pulpan så nära jag kan :cautious:
 
Gripas klor växer som ogräs. Fattar inte ens hur för hon röjer nog 1-2 mil om dagen minst. Hade lätt kunnat klippa 2 ggr i veckan då det börjar klicka i golvet igen efter bara någon dag. Då klipper jag ändå runt pulpan så nära jag kan :cautious:
Samma här, klorna växer som jag vet inte vad. Glömmer jag en vecka så ser det ut som att klorna inte klippts på en månad :cautious:
 
Samma här, klorna växer som jag vet inte vad. Glömmer jag en vecka så ser det ut som att klorna inte klippts på en månad :cautious:

Ja :laugh: Förra schäfern slet ner sina själv och jag klippte väl knappt en gång i månaden bara för sakens skull men då skalade jag bara lite på toppen haha. Denna damen däremot :cautious:
 
Ja :laugh: Förra schäfern slet ner sina själv och jag klippte väl knappt en gång i månaden bara för sakens skull men då skalade jag bara lite på toppen haha. Denna damen däremot :cautious:
Ja Milla behövde vi nästan aldrig klipp klorna på. Kanske har med kvaliteten att göra? Milla hade väldigt porösa klor, de gick sönder lite då och då.
Nu när mina går på färskfoder känns det som att klorna är mycket fastare, inte lika porösa som när de går på torrfoder. Då kanske de inte slits ner lika lätt?
 
Samma här, klorna växer som jag vet inte vad. Glömmer jag en vecka så ser det ut som att klorna inte klippts på en månad :cautious:
Lite så är det med Ebrahs klor. Det i kombination med att hon hatar att få klorna klippta är lite lagom roligt... Egentligen borde jag klippa hennes klor två gånger i veckan, men då bara ta pyttelite i taget, så att det blir ordning på det och för att avdramatisera det hela. Har inte fått till det än dock.

MEN (mer allmänt om kloklipp) så tycker jag likt @russinbulle att det verkar vara en allmän hets om att klippa klor, framförallt i vissa facebookgrupper verkar det vara nästan som en tävling om vem som kan ha kortast klor på sina hundar. Jag förstår verkligen inte. Själv håller jag det till att klorna inte ska nudda golvet när hundarna står stilla. Då kan de använda klorna när de springer (vilket de verkligen behöver) men klorna är inte så långa att det påverkar negativt på något sätt.
 
Kort-korta klor ser jag mest hos utställningsfolk? Det är iaf min observation. Här försöker vi klippa åtminstone en gång i månaden. :D Jag föredrar dock att klippa oftare, om jag kommer ihåg.
 
Jag klipper klorna på Salle sisådär 2-4 gånger om året och då är det mest för sakens skull och för att hålla nere sporrarna. Han är den av mina med bäst kvalitet på klor. Impas klipper jag lite oftare var 6-8 vecka sisådär och Testas är klippta 3 gånger sen i september. Jag gör som @Red_Chili håller klorna så korta att de inte nuddar golvet när de står upp.
 
Klipper varje fredag,men mopsen skulle egentligen behöva klippas oftare,förstår inte hur hon kan få så långa klor så snabbt.
 
B9C19E60-2B0A-4C6F-9A54-CA4C21988909.jpeg

Jag tycker Tinja har alldeles lagom långa klor, går precis inte i golvet när hon står :D
 
Undrar lite om vi såg samma tråd. Jag tänkte precis samma sak när jag läste (och såg bilder) vad folk räknade som långa klor. Vissa verkar ju försöka köra någon hemmagjord "declaw" på sina hundar.
 
Oj, jag klipper klorna på min ena hane typ 4-5 ggr per år. Valpen klipper klorna vid varje trimning, typ lika ofta.
 
pixlr_20200612200309235.jpg

Här är Marvins klor. På översta bilden ser de kanske lite långa ut om man inte är van vid hartassar, men på bilden under ser man tydligt att så inte är fallet!

Såg en tråd senast igår startad av en nybliven vinthundsägare som förfasade sig lite över att den nya hundens klor var så långa. Hen fick flera svar som förklarade att de ska vara lite långa, det behövs ju när det springs!

Ser på många ställen folk som går efter tumregeln "klickar det i golvet när hunden går så är klorna för långa", kanske är det en förklaring till i alla fall en del av dessa superkorta klor? Har sett att en del till och med stör sig på det klickande ljudet och att det är en bidragande anledning till att klorna hålls korta!

Sedan upplever jag också att det, i alla fall i vissa kretsar, är något slags mått på hur skicklig hundägare man är – kortast vinner, ungefär. Min egen teori är att det kan ha sin grund i att kloklippning är ett väldigt vanligt problem för många hundägare, jag känner några som knappt vågar klippa alls och många som drar sig in i det längsta för att situationen är så jobbig. Vill man tydliggöra att kloklippning minsann inte är ett problem för mig, så är ju ultrakorta klor kanske något man gärna stoltserar med.

Sedan finns det säkert en del som har fått höra om riskerna med för långa klor och har tagit det till överdrift, kanske med inställningen hellre för korta än för långa (eftersom långa klor ju är farligt!).

Mycket spekulationer, förlåt :p Jag klipper klor lite då och då, när det behövs. Några klor i taget. Oftast någon gång i veckan – någon gång i månaden, det varierar.
 
Sen är det skillnad på hur man bor och var man går med sin hund.
Om underlaget oftast är asfalt eller grusväg så slipas ju klorna av det, till skillnad på om man bor "i skogen" och bara går i skog, på sand eller gräs - där slipas inga klor. Då får man klippa oftare ;)
 
Jag har nog varit lite av kloklippningshysteriker förr, på så vis att jag höll mina hundars klor väldigt korta. Klippte på två gånger i veckan det första året åtminstone, sen en gång i veckan. Jag var nog allt lite stolt också, över vältrimmade klor. Detta var före Facebook. Nu har jag faktiskt ändrat uppfattning vad gäller klolängd. De får bättre grepp när de har lite klor, därmed inte sagt att de ska växa sig så långa att hunden "står på klorna".

Min vinthund fick jag hem med långa, aldrig klippta, klor, så han klipps varje vecka för att hålla dem precis så att de inte går i golvet när han står. Min chessie klipps varannan vecka. I princip så "toppar" jag bara klorna.
 
Vi måste klippa en gång i veckan. Och dö klipper jag mycket. Och ändå ser de långa ut.

Mina får typ aldrig på asfalt, men även mina tidigare hundar som alltid gick på asfslg hade klor som behövde klippas två gånger k veckan. För jävligt.
 
Jag tror som @Valptass att det handlar om att folk känner sig duktiga om de håller klorna korta och visst är det bra att klorna inte blir jättelånga och hunden får svårt att rulla över (minns med fasa en buskavlares hundar som hade så långa klor att hundarna lyfte tassen rakt upp och satte ner den rakt ner för de kunde verkligen inte rulla över :() men man kan ju klippa lagom.

Jag klipper och filar det sista en gång i veckan på nuvarande. Då klipper jag bort 2-3 mm och filar någon mm till. Hans klor är starka och växer som ogräs. Min hund gräver ändå mycket och ofta och han rör sig mycket på grus (nästan aldrig på asfalt) men klorna slipas bara vassa av det, de slipas inte ner på längden och just att de blir så vassa är orsaken till att jag också filar dem efter klippning så att de inte blir vassa på en gång. Klorna går inte i golvet när han står upp men visst klickar det lite när han går, det hade inte gått att klippa bort så mycket så att det inte skulle klicka. Om det klickar när hunden går beror ju inte bara på klons längd utan på hur tassen är utformad.
Förra hundens klor klipptes någon gång i månaden och förra hunden igen behövde bara klorna klippas på de få gånger i livet han var sjuk och därför inte slet dem av rörelse. Han slet annars sina klor perfekt själv så skillnaden på klolängd när han varit sjuk några dagar var verkligen extrem.
 
Tillägg. Det där med att det inte ska klicka i golvet då de går är ju bullshit. Jag hade fått kapa klorna helt och hållet för att undvika det. Det finns säkert hundar med sådan tass- och klotyp där det går att hålla klorna så korta att de inte hörs, men jag har då aldrig haft någon sån.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 271
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 102
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 935
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
663
Senast: Mandarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp