Kloklippning

snorp

Trådstartare
Hur gör ni när ni klipper klorna och vad har ni för kriterier? Ligger, sitter eller står hunden? Är den på golvet, i soffan, på bord eller någon annanstans? Tränar ni kloklippning successivt om hunden tycker det är jobbigt eller är det nått den bara ska finna sig i?

Själv har jag Minn på rygg mellan mina ben i soffan. Hon tycker kloklippning är jobbigt och jag har testat det mesta. Har haft henne ståendes, sittandes och liggandes på sidan eller på rygg. Har testat att träna successivt men hon har inga problem att jag hanterar hennes tassar eller klor, får lägga klotången mot klon utan problem, det är själva klippet som är problemet. Spelar ingen roll vilken klotång eller kloslip jag använder. Jag har testat att klappa och massera mellan varje klipp, har testat att hon bara ska finna sig i det, har testat att andra får klippa. Har testat slipa eller fila klorna istället.

Idag gjorde jag så att jag la henne mellan mina ben och klickade för hantering och att lägga klotången mot för att vi skulle hamna i en positiv känsla. Sen fick hon en godis för varje klipp, har gjort så förut också men idag la jag till en grej. Ville hon sprattla och dra till sig tassen så fick hon göra det men då försvan möjligheten till belöning. Jag tog tassen igen och klippte och hon fick godis, drog hon till sig tassen eller sparkade med bakbenen så släppte jag henne och höll upp händerna en bit i luften. Tog nytt tag i tassen, klippte, gav godis. Tyckte det fungerade väldigt bra på Minn. Hon blev mycket mer avslappnad än hon brukar vara och sparkade mycket mindre. Jämför med när jag är hos tandläkaren vilket jag tycker är jättejobbigt. Om jag lyfter min hand så slutar tandläkaren, jag är i kontroll av situationen. Vill ge Minn samma känsla av kontroll.
 
Tonto bryr sig inte hur man än gör. Jag säger bara "nu ska vi klippa klorna" och så gör vi det. Rollo ville alltid stå upp förut, men nu brukar han ligga och sova när jag klipper klorna.
 
Jag lägger alla tre på rygg mellan mina ben, på golvet på en matta. Sedan de var små har jag gjort så, och bara väntat ut dom när dom tyckte det var obehagligt i början.
 
De vuxna hundarna står upp, valpen ligger ner. Jag brukar hålla tassarna som när man kratsar hovarna på en häst :)
Klipper "runt om" pulpan i stället för rakt av, och sedan jag började med det så tycker ingen av mina hundar att det är obehagligt med kloklippning. De brukar få en godis för varje tass.
Otis har aldrig gillat att man tar i honom, så det har tagit lång tid att få till en bra kloklippning med honom. Han är dock lättmotiverad med mat, så jag öste på godis för varje rörelse förr, idag räcker det med en godis per tass :)
 
De vuxna hundarna står upp, valpen ligger ner. Jag brukar hålla tassarna som när man kratsar hovarna på en häst :)
Klipper "runt om" pulpan i stället för rakt av, och sedan jag började med det så tycker ingen av mina hundar att det är obehagligt med kloklippning. De brukar få en godis för varje tass.
Otis har aldrig gillat att man tar i honom, så det har tagit lång tid att få till en bra kloklippning med honom. Han är dock lättmotiverad med mat, så jag öste på godis för varje rörelse förr, idag räcker det med en godis per tass :)

Jag klipper också runt pulpan istället för rakt av. Kan säga att hon fick väldigt många godisar idag :D
 
Jag lägger Tinja på rygg i knät och klipper, det är enklast. Klipper runt om pulpan och sen jag började med det har Tinja nästan helt slutat rycka med tassarna :)
 
När jag klipper klorna på mina mittlar så brukar jag lägga dem på rygg i mitt knä eller så låter jag dem ligga ner som vanligt om de verkar kunna vara stilla för att det är enklast för mig att se och komma åt klorna obehindrat då. Ingen av mina mittlar har haft problem med kloklippning. Jag har klippt klorna på dem redan som valpar vid behov. Jag är ganska petig med klorna (och älskar att klippa klor) så det sker regelbundet, kontrollerar dem ofta för att se om de är i behov av att klippas och det är inte konstigt för hundarna. Om jag hade haft en hund som tyckt att kloklippning är lite jobbigt så hade jag nog som du gjort nu klippt, givit godis, klippt, givit godis så att det blir trevligt. Jag gjorde samma sak med tandvisning som Chanel tyckte var lite jobbigt när hon var valp och det fungerade utmärkt. :) Jag tyckte att ditt koncept lät bra!
 
Jag kör kontrollträning* sen ett tag tillbaka (nåja, jag gör det när jag... öh, kommer ihåg :o), och det tycker jag är helt suveränt! :up:

(* = consent training, lär hunden ja/nej-beteenden och låt den bestämma om det ska klippas eller ej, lite likt vad du beskriver tror jag men lite mer strukturerat kanske. :))
 
Jag kör kontrollträning* sen ett tag tillbaka (nåja, jag gör det när jag... öh, kommer ihåg :o), och det tycker jag är helt suveränt! :up:

(* = consent training, lär hunden ja/nej-beteenden och låt den bestämma om det ska klippas eller ej, lite likt vad du beskriver tror jag men lite mer strukturerat kanske. :))

Visst är det det där när man lär hunden att om den typ har huvudet mot marken är den okej med hantering och lyfter den huvudet så slutar man. Oj vad svårt att förklara, blir så väldigt väldigt förenklat.
 
Visst är det det där när man lär hunden att om den typ har huvudet mot marken är den okej med hantering och lyfter den huvudet så slutar man. Oj vad svårt att förklara, blir så väldigt väldigt förenklat.

Ja precis. Exakt vilket beteende man väljer spelar inte så stor roll egentligen, det som är viktigt är att det är tydligt bara. :)

Jag kör gaze target med Monster, i hans fall för att jag vill använda det till hantering av främlingar (så småningom ;)), men man kan köra vad som helst som inte är i vägen för hanteringen man vill göra och som inte är svårt att skilja från andra beteenden. (Hakan i golvet kan jag tänka mig blir svårt att använda till tandborstning, tex?) Frågan börjar när targeten åker fram, i hans fall. Vill han inte klippa klorna, rensa öronen, eller vad det nu är vi ska göra, då låter han bli att titta på den bara.
 
Ja precis. Exakt vilket beteende man väljer spelar inte så stor roll egentligen, det som är viktigt är att det är tydligt bara. :)

Jag kör gaze target med Monster, i hans fall för att jag vill använda det till hantering av främlingar (så småningom ;)), men man kan köra vad som helst som inte är i vägen för hanteringen man vill göra och som inte är svårt att skilja från andra beteenden. (Hakan i golvet kan jag tänka mig blir svårt att använda till tandborstning, tex?) Frågan börjar när targeten åker fram, i hans fall. Vill han inte klippa klorna, rensa öronen, eller vad det nu är vi ska göra, då låter han bli att titta på den bara.

Just det där med huvudet mot marken kommer från en som tränade så för att kunna ge sin hund sprutor. Den behövde sprutorna av medicinska skäl och ägaren tränade då in att hunden fick visa när den var okej med den typen av hantering. Det tränades så klart i väldigt många steg innan det var dags för sprutorna som gavs i typ nackskinnet.
 
Hur gör ni när ni klipper klorna och vad har ni för kriterier? Ligger, sitter eller står hunden? Är den på golvet, i soffan, på bord eller någon annanstans? Tränar ni kloklippning successivt om hunden tycker det är jobbigt eller är det nått den bara ska finna sig i?
Hunden står på golvet, jag sitter på huk och lyfter tassarna som hovarna på en häst, klipper rakt av. Grunden i all hantering för mig är att hunden ska vara avslappnad och lita på mig; sen gör jag det som ska göras, sen blir det belöning. Vänligt och lugnt.
 
Hunden står på golvet, jag sitter på huk och lyfter tassarna som hovarna på en häst, klipper rakt av. Grunden i all hantering för mig är att hunden ska vara avslappnad och lita på mig; sen gör jag det som ska göras, sen blir det belöning. Vänligt och lugnt.

Ingen av mina tidigare hundar har haft problem med kloklippning. Vissa har behövt lite träning men sen har nästan alla somnat i mitt knä när jag klippt klorna på dem. Det är bara nuvarande hunden som haft det så här jobbigt med kloklippningen. Min förra hund somnade inte men fann sig i kloklippningen och visste att det kom en tuggpinne efter.
 
Hade stora problem med Kexet innan vid kloklippning, han är inte så värst förtjust i hantering överlag och vi har varit dumma nog att försöka ha honom att ligga ner vid kloklippning = inte alls populärt.
Nu får han stå upp, vilket går mycket bättre. Och jag väntar ut honom, visar att nu är det kloklippning och det finns massor med godis här vid klosaxen, och sen får han komma till mig i sin takt.
Det tar lite tid ibland, men vi har gjort stora framsteg mot innan, nu viftar han till och med lite med svansen emellanåt!
 
Mina ligger på knä mellan mina ben i soffan. Den yngsta har aldrig haft några problem, helt avslappnad. Tiken jag har ute på foder är inte heller några problem, dock säger fodervärden att hon är hemsk att klippa på :confused: Hanen var hemsk när han kom, en fick hålla och en annan klippa, men nu ligger han stilla även om han är lite spänd och gnyr lite, tycker synd om sig själv. Han får en godis efter varje tass, i övrigt gör jag inte så stor grej av det utan det är något han måste acceptera, och det verkar ju funka. BCn är intr så förtjust i att man tar i henne över huvud taget plus att hon är kittlig så hon rycker och sparkas lite halvhjärtat men vet att det inte är någon idé egentligen så det är bara att vänta ut henne.
 
Ammo gillar inte kloklippning så vår lösning är att han får sitta/stå/ligga precis hur han vill när jag klipper & har jag sagt att vi ska klippa då är det ingen diskussion OM vi ska göra det. Oftast blir det i soffan eller sängen, han får välja plats själv. Jag håller alltså inte fast honom eller bråkar, utan håller i den tass som ska klippas bara & flyttar han sig hänger jag bara efter. Han brukar få godis efter, funkar bra för oss två iaf :)
 
Dom små hundarna + valpar lägger jag i vaggan som blir mellan mina ben,stora typ dräperman får stå och så intar jag hovslagar position.
Belönar när vi är klara,vilket gör att alla mina hundar springer som skållade till en viss plats i köket där godisburken står.
 
När jag hade mina hundar gjorde jag det alltid till en mysig "spa-stund". De låg på sidan och blev masserade och borstade och sen klippte jag klorna. Det var aldrig några problem att få dem att slappa av. :)
 
Kör lite olika med de olika hundarna. Boss tycker det är jobbigt att sitta fast, så hans klor klipper jag när han står. En godis framför honom på golvet och så kommando "stilla", så får jag lyfta en tass i taget och lägga på mitt knä. Vill han inte så tar han tillbaka tassen, men då brinner godisen inne, så han brukar hålla ut.

Frodo tycker det är helt okej så länge han inte behöver se, så han sitter i min famn (tänk ryggsäcken) och så klipper jag vid sidan om hans synfält.

Fridolf hatar att man pillar med benen, men sitter som ett ljus. Sitter eller står framför mig på golvet när jag klipper.

Ale ligger som en trasdocka i famnen, och tittar på en godis på golvet framför sin näsa.

Alla hundarna får godis under tiden jag klipper, förstärker oregelbundet, så ibland blir det godis utan att en enda klo är klippt, ibland en för varje klo, ibland en först efter att tassen är klar osv. De som har en godis att fokusera blicken på får den godisen först när alla klor är klara, och andra godisar under tiden.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Råkade tyvärr klippa i pulpan på hunden förra månaden och sen dess är hon rabiat vid kloklippning. Vi kör lite avslappnande övningar...
2
Svar
21
· Visningar
3 149
Senast: snorp
·
Hundhälsa Vår 5 månader gamla valp tycker att varje kloklippning är en nära-döden-upplevelse, och jag upplever att det blir värre och värre för...
2
Svar
32
· Visningar
3 223
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 672
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hur löser ni det här med kloklippning? Jag försöker lära Malte, men han får nästintill panik och sprattlar järnet. Första gången gick...
2
Svar
25
· Visningar
2 383
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp