Kloklippning

taccotad

Trådstartare
Vad finns det för tips när man ska klippa klorna på sin hund? Vår hund var det inga problem med innan,men en dag råkade jag klippa för långt in så det började blöda, han blev rädd och har efter det varit lite nervös när klosaxen kommer fram.
Brukar försöka ta på tassarna och klorna ofta, det bryr han sig inte om. Har också klosaxen framme ofta utan att göra något, men så fort han märker att den närmar sig klorna drar han bor tassen. Men sitter ändå kvar hos mig, så han är nog inte jätterädd för då borde han ju inte stannat.

Har kört lite mutor sista tiden, sambon sitter med favoritgodiset (ugnstorkad lever) och mutar honom så får han en godisbit vid varje klipp. Inga problem alls. Är detta rätt metod eller vi ska försöka annat? Med tiden borde han ju förknippa kloklippning med godis (=tycka om).

Ska man höra att klorna slår i golvet när hunden går eller är dom får långa då? Själv klipper jag alltid klorna så fort man hör dom.
 
Tag hund, håll fast, klipp.

Enkelt och snabbt. Varför tjabbla med godis när man kan få hunden att ligga still genom konsekvent beteende?
Blåhåll inte hunden utan var följsam, men släpp inte. Vägra lyssna på gnäll, pip eller morr. Skäll inte på hunden eller ta annan notis om den. Bara håll och klipp lugnt och metodiskt. Om du visar att du vet vad du gör och att det inte finns en chans att slippa brukar hunden finna viss trygghet och foga sig. Klorna ska hållas så korta som möjligt. Det ska inte höras då hunden går på golvet.

Obs! Fungerar inte på hund som är panikslagen, men den låter det inte som din hund är.
 
Vi gör så här. När jag bestämmer att det är kloklippning är det kloklippning och då ska alla klorklippas. Däremot brukar jag ge henne små ostbitar då och då, ungefär när det känns som hon börjar tröttna. Då får vi ingen situation där jag måste hålla fast henne.

Hon blir glad och vet att det vankas favoritgodiset när jag hämtar kloklippen. Och visst blir jag lite utav en godismaskin, men jag (och hunden) undviker gärna onödiga bråk.
 
Tur du skrev det sista , för min ena är sån...å andra sidan har jag aldrig behövt klippa klorna på honom än(5 år)
sist vi var nere och skulle röntga så tog vi klorna ändå när han var nersövd...däremot gammeltiken är "snäll" att klippa på, men hon har långa klor ändå :crazy:..klipper iallafall 2 ggr i månaden på henne...dom svarta klorna är ett h-e....kan man göra nåt för att förkorta pulpan??
 
Ja, det finns tre sätt. Antingen åker man till vet. som söver hunden och kapar klorna med pulpa och allt eller så retar man tillbaka pulpan. Det gör genom att man klipper så nära pulpan man kan utan att det börjar blöda. Man måste dock kapa bort all klo som finns framför pulpan så den tittar fram. Hunden kan bli öm i klorna av det, men mer ont gör det inte. Håller man på tillräckligt länge drar sig pulpan tillbaka.
 
Den metoden kör jag på min GD, dom har riktigt kraftiga och långa klor av naturen. Jag klipper minst en gång i veckan, så att det bara är ett millimetertunt skal över pulpan, precis så att det inte blöder alltså.

Men pulpan blir bara längre och längre ändå :crazy:

Så när hon sövs senare (ska ta bort analsäckarna som vuxen) ska Vet får klippa ner dom väldigt långt, så att jag kanske kan hålla dom korta ett tag i alla fall.
 
Ok..sövning är nog inget alternativ för hon är gammal o fet :angel: , jag får väl fortsätta som jag gör ändå....jag går ju nära ...iallafall på dom vita/ljusa klorna....fegar på dom svarta... :crazy:
 
min hund är en sån som blir skiträdd när det ska klippas klor. jag har provat massor av sätt men det enda som funkar tillräckligt bra är att hålla fast och klippa. sedan tar man det lite lugnt en liten stund så hon hinner sansa sig innan det är dags för nästa.

hur vet man hur långt man kan klippa egentligen? på labben är det inga problem, han får en "hake" som jag klipper bort, men schäfern har långa och kraftiga klor utan riktig hake, och henne vill jag verkligen inte klippa i pulpan. jag klipper lite lite åt gången men de växer fortare än jag hinner klippa. var hos vet för några månader sedan och fick den ordentligt kortade, men nu är de snart lika långa igen :crazy:
 
Nejdå, han har absolut inte panik! Det han gör är att dra utan tassen och helst åla rundor lite.

Han har kolsvarta klor, hatar att klippa dom när man inte ser pulpan. Har klippt allt från kaninklor till hundklor hela livet, men aldrig svarta.

Då får vi köra på lite mer bestämt i fortsättningen. Han är ingen omöjlig hund på något sätt,men just det här har krånglat en tid.

Förmodligen ska han sövas ner hos vet snart ändå, så kunde dom ju kapat av klorna ordentligt. Men nu är dom så pass korta att det hörs inte ett ljud när han går på trägolvet.
 
Jag är själv livrädd för att klippa i pulpan och blir så nervös så det är inte alls kul att klippa. Så jag filar istället, det går ändå ganska fort, hunden får finna sig i att det tar lite längre tid än att klippa. :)
 
Om man tittar under och framifrån på klon så ser man när man börjar närma sig pulpan. Det blir som ett ljusare v som växer ju närmare pulpan man kommer. Klipp i tunna skivor så är det ingen risk att klippa för långt.
 
En metallfil.
Inte så bra bild men en sån är det:
klofil.jpg
 
Tyvärr är det många hundar som har så långa klor att det alltid låter om dom när dom går. Vi brukar hålla dom så korta att det aldrig hörs något, tycker det är ett bra riktmärke!
Jag tycker faktiskt att det finns en hel del som slarvar just med klorna på sina hundar.
 
Om det funkar med att ge lite mutor så är väl det bra. Varför krångla till det om det fungerar. Har själv en cocker spaniel valp på knappt 4 månader som bli alldeles vansinnig när man ska hålla henne och klippa klorna. Skulle bli himla glad om hon lät sig mutas med lite godis. I dag provade jag med att sätta på henne kopplet innan jag satte henne i knät och sen fick gubben hålla i huvudet på henne. Det funkade faktiskt hoppas att det fortsätter. Har lite svårt att klippa klor på en hund som består av bara sprattel törs inte riktigt klippa då. Min andra hund en golden lägger sig bara på rygg på golvet sen är det klart. Hoppas att den här nya sprattelmajan också kommer dit en dag.
Mia.
 
Men är det verkligen en sanning?? Klart gammeltiken låter det klippetiklapp när hon går...tyvärr, men klorna har väl även en uppgift att kunna ge fäste när dom springer :confused: och ska bromsa o så....eller vad har djur klor till?? speciellt då vintertid....
 
Om man gör som du beskriver är det dessutom inget problem om man skulle komma en aning för långt. Bara man inte bryr sig om hunde skulle reagera lite. Om den som klipper tycker det är hemskt o börjar trösta så uppfattar hunden genast det som farligt.
PL
 
"Klorna ska hållas så korta som möjligt. Det ska inte höras då hunden går på golvet." - se längre upp.

Jag har hört det innan också,men visst jag har väl inga bevis... Nån annan som vet bättre?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 909
Senast: Mkb
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 665
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
723
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Råkade tyvärr klippa i pulpan på hunden förra månaden och sen dess är hon rabiat vid kloklippning. Vi kör lite avslappnande övningar...
2
Svar
21
· Visningar
3 189
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp