Kloklippnings problem!

H_lena

Trådstartare
Hej! Vår nya hund är väldigt rädd för att klippa klorna, och därför behöver jag nu hjälp.

Jag har nu, sedan jul, försökt vänja henne vid att klippa klorna, ungefär som med klicker, fast utan. Till en början bara tog jag och rörde klon, och hon fick beröm och godis. Sedan introducerade jag klotången för henne, och det gick bra, och jag kunde till och med röra klon med klotången. Men! När jag äntligen lyckades klippa en klo, var allt jobb som bortblåst. Nu kunde jag inte längre ta i hennes klor eller någonting. Det var som om hon tillät allt sålänge det inte handlade om att klippa själva klon. För mig är detta väldigt frustrerande eftersom hennes klor verkligen behöver klippas. För två månader sedan lämnade vi in henne hos uppfödaren för trimning och kloklippning, och antagligen har han hållt fast henne med våld när han klippte klorna. Detta har vi prövat här hemma med, vilket inte fungerade över huvudtaget.

Så nu undrar jag, hur ska jag lyckas lära henne att acceptera kloklippningen? :confused:
 
Sv: Kloklippnings problem!

Exakt sådär var min!

Precis som du tränade jag enligt klickermetoden och kunde också till slut hålla om klon med saxen medan hon låg kvar. Men när jag en gång klippt så var allt bortblåst och jag fick börja om på nytt.

Jag gav upp och köpte en fotfil på apoteket och nu använder vi den. Precis som med kloklippningen började vi successivt och små korta stunder. Hon gillar det inte men accepterar det. Det fungerar bättre att ta en klo per dag istället för allihop samtidigt, då hinner hon börja tycka att det är jobbigt.

Jag tror att det finns rejälare filar att köpa i djuraffärer, bättre än apotekets om man har en stor hund.

Jag tror dock att om man är riktigt envis så går det till slut att klippa också genom att man stannar kvar på stadiet innan själva klippet väldigt väldigt länge och gör det helt avdramatiserat. Men jag orkade inte.
 
Sv: Kloklippnings problem!

Fast min hund skrek i panik när man höll fast henne för att klippa, då är det inte så schysst att klippa med tvång.
 
Sv: Kloklippnings problem!

Fick ett tips av TinyWiny här på Buke om att köpa en sliptrissa. Gjorde så och detta accepteras av hundarna som var vettskrämda för klotången.
 
Sv: Kloklippnings problem!

Det beror helt på hunden om det fungerar och jag kan inte sitta och tipsa om metoden när jag inte sett hur hunden reagerar.

Men faktum är att på otroligt många hundar fungerar YorkWanns tips otroligt bra, det blir liksom ett övrtagande: Nu gör vi dethär för att vi måste och för att jag säger så.

Hunden känner mer trygghet med en rak och enkel ägare som talar om vad som gäller i många fall.
 
Sv: Kloklippnings problem!

Skriver under på det! Min hund var hysterisk. Idag kan jag klippa hans klor helt utan makens hjälp, själv medans han står på trimbordet. Värre är det att raka tassarna då han ofta är öm pga svamp.
Vi gjorde så i början att maken kramade om hunden medans jag klippte en klo i taget. Efter varje klo korv. Sedan minskade vi till 2-3 klor: korv för att sedan ge en korvbit när allt var klart.
Visst tränade vi lite på att hålla om tassen och killa mellan trampdynor och klicka oxå men det ledde ingen längre vart än att han inte började bli hysterisk redan där.
 
Sv: Kloklippnings problem!

OK, jag har bara min egen att utgå ifrån och på henne fungerade det inte kan jag säga.

Precis som du säger så är det säkert olika från hund till hund!
 
Sv: Kloklippnings problem!

om man försöker hålla fast sprattlar hon i panik för att komma loss, det är därför jag har försökt få henne att tycka kloklippning är ok, genom att vänja henne, för att slippa paniken. vill ju inte att det ska bli till en traumatisk upplevelse liksom.

problemet är att här hemma finns typ ingen som har lust att hjälpa mig. Mamma vågar typ inte, hon tror att vi bara skulle klippa fel eller ngt,.. men jag kanske får skaffa en fil isf. tack för tipsen hörni!:)
 
Sv: Kloklippnings problem!

Min hund var också helt omöjlig att klippa klor på, så jag gjorde om alla rutiner. Istället för att vara två stycken som envist försökte hålla fast i min minst lika envisa, skrikande hund, så ställde jag upp henne på ett bord. Ensam klipper jag nu klorna, så lugnt och metodiskt som möjligt. I början såg jag till att endast klippa några klor per dag, och bara absoluta spetsen (vissa hundar tycker att det gör ont att bli klippta redan en bit innan pulpan).
Hon kände sig inte trängd, och eftersom jag var betydligt mer avspänd så litade hon på mig. Gott godis framför nosen på dem brukar ge dem motivationen att hålla ut! ;)
Nu står min hund klockrent utan varesig nafsande eller pip. Jag klipper supertunna skivor av klorna många gånger för att ha koll på hur långt jag klipper. Allra sist filar jag.
 
Sv: Kloklippnings problem!

okej, kanske skulle det funka för mig med. verkar nästan som om hon är rädd för själva klippljudet mest.. tack!
 
Sv: Kloklippnings problem!

jag körde också med "mutmetoden" men åkte till vet när de blivit för långa. vet sövde hunden och klippte ner rejält + brände, så jag fick mer tid på mig att vänja min hund vid kloklippningen. idag tycker hon det är jätteroligt och lägger sig självmant med tassarna i vädret så jag kommer åt att klippa :). tänk på att ha en riktigt vass tång, är de för slöa så kniper de om klon och det kan vara obehagligt. klipp också många gånger på samma klo istället för att ta en stor bit. att fila den sista biten underlättar också.
 
Sv: Kloklippnings problem!

Min rottis tyckte aldrig om att bli klippt och jag fick ta en tass i taget, men det var alltid jatte kampigt. Jag kunde ta i klon med tangen och rora sa mycket jag ville, men varje gang jag klippte brot hon ihop. Jag tog henne till en "groomer" och vi gjorde det tillsammans (hon ar for stor for mig ensam att tvinga) medan hon skrek hysteriskt hela tiden. Efter den klippningen gick jag hem och funderade ett par dagar, sedan kopte jag en 'wireless' dremmel i makens favorit verktygs affar och har sedan dess inga problem. Jag brukar ge henne ett ben en gang i veckan medan jag slipar hennes klor. Min son slipade lite for mycket medan hon var dar sist, sa hon blodde men hon har fortfarande inga problem med dremmeln. Sa vitt jag kan se finns det ingen orsak att tvinga fram klo tangen nar man kan slipa i stallet och de flesta har inget emot det.
 
Sv: Kloklippnings problem!

knappis

På många hundar går det bättre att klippa klorna om de får stå o man lyfter en tass i taget som på en häst.
 
Sv: Kloklippnings problem!

tack så jättemycket för att du sdkickade den länken! har letat efter hundcoachens tips på kloklippning länge.. ;)
 
Sv: Kloklippnings problem!

okej, men låter inte dremmels ganska mkt? om det fanns ngn tyst variant kanske det skulle funka.. :D
 
Sv: Kloklippnings problem!

Jag har provat allt på min rottis..men det blev alltid världskrig när klorna skulle klippas. Munkorg på,brotta ner hundskrället och hålla fast för livet samt klippa. Inte så kul. Men nu har jag börjat klippa klorna hos hundmassören som har simmet vi simmar på, och det går jättebra! Hon vet precis hur man ska göra med problemhundar och har väl ett annat sätt helt enkelt. Fungerar gör det i alla fall med mycket lite bråk. Visst protesterar han genom att morra och rycka lite, men inget mot förut. Så mitt råd är att åka till någon helt ny människa som är duktig på att klippa. Vi gör som så att jag håller runt halsen på honom och hon klipper. han står upp.
 
Sv: Kloklippnings problem!

okej, kanske man får göra så. jag tänkte försöka lite till här hemma, men om inte det funkar får vi kanske ta med henne till ett proffs.
 
Sv: Kloklippnings problem!

okej, men låter inte dremmels ganska mkt? om det fanns ngn tyst variant kanske det skulle funka.. :D

Visst later den men det var absolut ingen reaktion pa det. Kanske for att det inte ens slog mig in att det kunde skapa en reaktion... eller kanske for att hon ar runt benen nar jag klipper min dressyr hast.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur skulle ni tolka denna hunds beteende? Hund som är näst intill omöjlig att klippa klor på hemma. Ägaren tar hunden till hundtrim...
Svar
8
· Visningar
1 236
Hundhälsa Jag har en omplacering som levt fyra år i väldigt dåliga förhållanden, och nu har hon varit hos mig i fyra år och vi har fått bukt på...
Svar
2
· Visningar
2 892
Hundhälsa Hej! Har en 10-veckorsvalp hemma som jag försöker ta det väldigt lugnt med kloklippningen med. Min vuxna hatar att klippa klor, så vill...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 254
Senast: Sezziyanen
·
Hundhälsa Hur gör ni när ni klipper klorna och vad har ni för kriterier? Ligger, sitter eller står hunden? Är den på golvet, i soffan, på bord...
2
Svar
39
· Visningar
1 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp