Bukefalos 28 år!

majola

Trådstartare
Min ena häst missbrukar sin saltsten, så nu tänkte jag istället ge henne salt löst i fodret.

Koksalt innehåller väl 40% natrium (vilket ju är det ämne jag är ute efter) och 60% klorid?

Alltså: om underhållsbehovet är 0,2 g na/mj och min häst äter 72 mj om dagen behöver hon 16 g na om dagen (mer om hon svettats). För att få det behöver jag ge henne 40 g koksalt. Det innebär ju att jag också ger henne 24 g klor? Hur påverkar det?

Och är det någon som kan tala om hur mycket salt jag bör ge efter ett pass där hon svettats "medelmycket"?
 
Min häst "missbrukade" också sin saltsten, men han slutade när han fick ca en matsked salt (jodfritt) i kvällsmaten.

mvh Jessica
 
Det är ju inte klor du ger utan precis som du säger klorid-joner. Kan tyckas märkligt, men har du sett natrium i sin "naturliga" form är det nästan ännu konstigare (mjuk metall typ ost-konsistens, se bild ).

Saltstenen innehåller exakt samma sammansättning av natrium och klorid-joner, bara i mer packad form så att den hänger samman.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min shettis sto 20 år konstaterades ha EMS efter fått fang utan någon synbar anledning. Hon har haft fang tidigare och har sen 10 år...
Svar
2
· Visningar
769
Senast: katja
·
Foder & Strö Jag funderar på om jag skulle börja ge lite extra salt till min häst nu på sommaren då hon svettas vid ridning. Det är en vanlig...
Svar
16
· Visningar
4 633
Foder & Strö Hur mycket salt behöver hästen ha? Hur mycket är för mycket? Min häst har ingen saltsten eftersom han äter salt som godis. Har därför...
Svar
6
· Visningar
1 831
Senast: Wera
·
Foder & Strö Har en mycket lättfödd halvblodsvalack som verkligen behöver tappa en 50 - 60 kg. Tror detta skulle vara relativt enkelt om bara jag får...
2
Svar
25
· Visningar
2 106
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp