Bukefalos 28 år!

pimpim

Trådstartare
sambon städade badrummet med flera olika rengöringsmedel. ajax, chuilit bang o klorin. senare läste jag att man inte ska blanda olika rengöringsmedel för att det kan bildas en giftig gas. nån som vet hur farligt det kan va att andas in när man är gravid? kan det bli fosterskador? luktade i hela huset så jag fick öppna upp fönstren o vädra
 
Det är säkert inte nyttigt men jag måste fråga om det är värt att få veta hur farligt det eventuellt kan vara? Hade det påverkat annat än din oro? :) fråga BM nästa gång du är där om det är några åtgärder de vill vidta om det känns bättre.

/jobbar stenhårt på att sluta oroa mig för allt :)
 
Känner man ingenting själv (dvs svårt att andas osv, inte bara lukten) tror jag inte det är någon fara. Absolut vettigt att kolla med BM om inte annat för att lugna ner sig själv.
 
sambon städade badrummet med flera olika rengöringsmedel. ajax, chuilit bang o klorin. senare läste jag att man inte ska blanda olika rengöringsmedel för att det kan bildas en giftig gas. nån som vet hur farligt det kan va att andas in när man är gravid? kan det bli fosterskador? luktade i hela huset så jag fick öppna upp fönstren o vädra


man skall inte blanda grönsåpa och ajax då får man denna gas.
Med vänlig hälsning
pudlan
 
För att det skall kunna bildas klorgas från klorinet, så behöver det reagera med en syra, men då pH i Ajax allrengöring ligger på 7,0 = neutralt, så händer det ingenting. Konsumentkemikalier är oftas gjorda i så svaga koncentrationer, att när de blandas med vatten så händer absolut inga farliga reaktioner. Spola rejält med vatten innan man evt. byter produkt till en med ett lågt pH (surt) Såpan är basisk och har ett pH över 10,5.

Ni som nojar, varför söker ni inte på nätet efter korrekt information och då menar jag från en tillverkare och deras säkerhetsdatablad, det är lagkrav på att dessa finns, så titta efter dom och lita inte på lösryckt information från nätforum och vänner som ej har adekvat kemiutbildning.
 
Värre om man tex avkalkar i badrummet med ättika och den på med klorin, ättika är ganska stark syra outspädd.
Sen är frågan om man verkligen behöver klorin i ett hem, det är sällan man behöver desinfektionsmedel på det sättet i ett vanligt hushåll om man inte måste sanera efter någon sjukdom och så ofta är ju inte det direkt. Dvs klorin är inget rengöringsmedel utan ett desinfektionsmedel med blekande egenskaper. Det är inte miljövänligt heller.
 
sambon städade badrummet med flera olika rengöringsmedel. ajax, chuilit bang o klorin. senare läste jag att man inte ska blanda olika rengöringsmedel för att det kan bildas en giftig gas. nån som vet hur farligt det kan va att andas in när man är gravid? kan det bli fosterskador? luktade i hela huset så jag fick öppna upp fönstren o vädra

Den fräna lukten kommer av klorinet som avger klorgas. finns ingen orsak till oro doch, då de ända koncentrationer av klorgas som kan vara hälsofarliga hade dödat dig inom några minuter ...
 
Den fräna lukten kommer av klorinet som avger klorgas. finns ingen orsak till oro doch, då de ända koncentrationer av klorgas som kan vara hälsofarliga hade dödat dig inom några minuter ...

Va? Nä, klart klorgas kan vara skadliga för tex lungorna, utan att döda. Fosterskador vet jag dock inte, då gäller det ju att få tillräckligt hög halt klor i blodet först, som sen transporteras till fostret.
 
Värre om man tex avkalkar i badrummet med ättika och den på med klorin, ättika är ganska stark syra outspädd.
Sen är frågan om man verkligen behöver klorin i ett hem, det är sällan man behöver desinfektionsmedel på det sättet i ett vanligt hushåll om man inte måste sanera efter någon sjukdom och så ofta är ju inte det direkt. Dvs klorin är inget rengöringsmedel utan ett desinfektionsmedel med blekande egenskaper. Det är inte miljövänligt heller.


Hej, Jag skrev ju att man skulle spola rejält med vatten, gick denna information dig förbi ? då har den lilla mängd rengöringmedel alt. ättika blivit så utspädd att risken för att evt klorgas utvecklas är försumbar.

Jag har i kontrollerade former i samband med mitt arbete testat att framställa mindre mängd klorgas och den är gulaktigt, så den syns väl dessutom. Vi var utomhus, hade full skyddsutrustning inklusive gasmasker på och visade i utbildningssyfte några kunder vad som händer om de blandar fel och då var det koncentrerade produkter för industriellt bruk som användes.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 221
Senast: Jahaja
·
Gravid - 1år Alltså, jag håller på att analysera sönder hela min existens! Jag är gravid med första barnet, är i vecka 5+2 idag. Jag trodde aldrig...
Svar
4
· Visningar
951
Senast: Sofie_B
·
Relationer Hur i hela friden ska hon reda ut denna otroliga soppa som hon har hamnat i. Man tror ju att allt är påhittat för det finns väl inte på...
Svar
16
· Visningar
1 503
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
173 821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp