Klös-/klättermöbler? Bild!

MiniLi

Trådstartare
Vad har ni för klös-/klättermöbler till era katter?
Visa gärna bild och beskriv vad katten uppskattar mest :up:

Jag är särskilt intresserad av varianter som är snygga och stilrena. Vill ha något som kommande kisse kan tänkas uppskatta men som smälter in lite snyggt i vår ljusa lägenhet :D

Såg bild hos ngn på instagram där de hade som hyllor på väggen som katterna kunde ligga på. Kan det vara ett alternativ?
Om man löser klösgrejen på annat sätt?
 
Vad som uppskattas allra mest? Valfri papplåda det kommit.. tja, vad som helst i :meh:

:D

Jag har ett takhögt klösträd i vardagsrummet som uppskattas väldigt mycket, både som liggplats, lekplats och utsiktsplats pga placeringen. Inom kort är tanken att det ska bli katthyllor på vägg, från ena vardagsrumsväggen och ut i hallen.

De klöser främst på trädet men också på dörrmattan i sisal. Det finns klösbrädor att ha fritt på golvet men såna tycker jag alltid hamnar i vägen för en själv och bjuder inte in till riktigt bra klösning, utan bättre med varianter som klöspåle eller sådana som sitter fast på väggen. Finns i en mängd olika varianter; platta, halva rör, för hörn osv. Antingen köper man färdig eller fixar en egen variant av t.ex dörrmatta eller sisalrep.

20150106_135627_54abe2049606ee0ef6b6d91a.jpg
 
Senast ändrad:
Vad som uppskattas allra mest? Valfri papplåda det kommit.. tja, vad som helst i :meh:

:D

Jag har ett takhögt klösträd i vardagsrummet som uppskattas väldigt mycket, både som liggplats, lekplats och utsiktsplats pga placeringen. Inom kort är tanken att det ska bli katthyllor på vägg, från ena vardagsrumsväggen och ut i hallen.

De klöser främst på trädet men också på dörrmattan i sisal. Det finns klösbrädor att ha fritt på golvet men såna tycker jag alltid hamnar i vägen för en själv och bjuder inte in till riktigt bra klösning, utan bättre med varianter som klöspåle eller sådana som sitter fast på väggen. Finns i en mängd olika varianter; platta, halva rör, för hörn osv. Antingen köper man färdig eller fixar en egen variant av t.ex dörrmatta eller sisalrep.

20150106_135627_54abe2049606ee0ef6b6d91a.jpg
Alltså de där träden är ju inte det mest estetiskt tilltalande egentligen :laugh:

Finns det en poäng i att ha klös och höga liggplatser kombinerat eller brukar katter trivas lika bra med att ha sina utsiktsplatser och sen klösgrejer separat? Typ om man har en lite mindre diskret klöspelare och sen hyllor på ett bra ställe på väggen?
 
Mina katter har flera såna halvfula klösträd och de är guld värda, särskilt ett av dom står på en strategisk plats vid ett hörn som de klöser varenda gång de passerar, utan det hade möblemanget varit dött. Dessutom ligger det nästan alltid en katt i trädet, ju högre desto bättre
 
Mina katter har flera såna halvfula klösträd och de är guld värda, särskilt ett av dom står på en strategisk plats vid ett hörn som de klöser varenda gång de passerar, utan det hade möblemanget varit dött. Dessutom ligger det nästan alltid en katt i trädet, ju högre desto bättre
Ja, om halvfula klösträd gör att soffan överlever så är det ju lätt värt det :D
 
Beror helt på budget :D Det här är lite mer diskret och inte alltför blodigt i pris
dolomit-pro-vagghangt-klostrad.jpeg


Nej, klös och liggplatser behöver absolut inte vara sammanbundna, men minst en rejäl klöspåle där katten kan sträcka ut sig i sin fulla längd - om du köper en bengal tänk på att de blir väldigt långa när de sträcker ut - för att klösa.

mc_g10-004-01_scratch_volto_alu_silver_anodized_felt_beige.jpg.jpg


https://www.miacara.com/shop/gatto/scratch/wall-scratcher/volto.html

https://www.miacara.com/shop/gatto/climb.html

http://www.wohnblock.com/gallery.html

Bengaler gillar när det är högt och att klättra så takhögt är nästan ett måste medan mer markbundna katter nöjer sig med lite lägre. Placeringen av träd är lika viktigt, katter vill ha platser där de tryggt kan ligga och titta ut och ha kontroll över läget.

wall-shelves-for-cats-cat-wall-furniture-best-furniture-for-cats-best-cat-wall-shelves-ideas-on-cat-shelves-cat-climbing-wall-and-cat-wall-furniture-wall-shelves-for-cats-diy.jpg


Bara fantasin och plånboken sätter gränser!
 
Beror helt på budget :D Det här är lite mer diskret och inte alltför blodigt i pris
dolomit-pro-vagghangt-klostrad.jpeg


Nej, klös och liggplatser behöver absolut inte vara sammanbundna, men minst en rejäl klöspåle där katten kan sträcka ut sig i sin fulla längd - om du köper en bengal tänk på att de blir väldigt långa när de sträcker ut - för att klösa.

mc_g10-004-01_scratch_volto_alu_silver_anodized_felt_beige.jpg.jpg


https://www.miacara.com/shop/gatto/scratch/wall-scratcher/volto.html

https://www.miacara.com/shop/gatto/climb.html

http://www.wohnblock.com/gallery.html

Bengaler gillar när det är högt och att klättra så takhögt är nästan ett måste medan mer markbundna katter nöjer sig med lite lägre. Placeringen av träd är lika viktigt, katter vill ha platser där de tryggt kan ligga och titta ut och ha kontroll över läget.

wall-shelves-for-cats-cat-wall-furniture-best-furniture-for-cats-best-cat-wall-shelves-ideas-on-cat-shelves-cat-climbing-wall-and-cat-wall-furniture-wall-shelves-for-cats-diy.jpg


Bara fantasin och plånboken sätter gränser!
Ah bra att du nämnde att de vill sträcka ut när de klöser, det visste jag inte!

Tack för länkarna! :up:
 
Känner man för lite DIY och är lagom händig så finns det massor med IKEA hacks för katter https://www.ikeahackers.net/category/hacks/pet-furniture

I min förra lägenhet, ursäkta röran och fruktansvärt dåliga bilder, använde jag min bokhyllor mycket. Eftersom jag har riktigt mycket böcker har jag IVAR och de är öppna och tillräckligt djupa för att Nikita kan röra sig bakom dem. Allt jag gjorde var att såga en halvcirkel i vissa så hon kunde ta sig upp och ner bakom böckerna.

45614535301_d9c5db3611_m.jpg


Hon kunde klättra upp i trädet och sedan hade jag lagt en kattsäng ovanpå bokhyllan (trädet var inte helt nödvändigt eftersom hon i princip bara använde det för att klättra upp i bokhyllorna).

8183480940_ca9c103f77_m.jpg


Jag klippte av och klistrade fast en gammal IKEA matta ovanpå bokhyllorna.

8183479928_20405fe086_m.jpg


Hon kunde hoppa mellan hyllorna på varsin sida av dörröppningen. I förra fotot ser man skymten av en annan bokhylla som stod i vinkel till den här med en dörr som hon hoppade över.

8183445529_353a25f24b_m.jpg


Sedan använde jag bara bokstöd för att se till att hon hade lämpliga tittut ställen på. Att hon snabbt lärde sig att om hon ville ha en ny utkiksplats bara kunde knuffa ner böcker ska vi kanske inte tala högt om :angel:

43796995150_a5fc1a4d64_m.jpg
 
Hakar på denna tråd då jag behöver ett klösträd till mina katter och jättegärna skulle vilja snickra ett själv - men kommer mest sannolikt inte orka... :p

Någon som har hemmagjorda varianter de vill visa upp?

Just nu klösar katterna på min soffa som är gammal och var gratis, men det vore ju bra om det inte blev en vana ifall jag köper ny nångång... :angel:
 
Vad hon uppskattar mest är att hänga i gardinerna och sova på oss :angel: Men hon använder faktiskt trädet nu och då! Försöker få henne att förstå att hon ska vässa klorna där och inte på soffan..
 
Hade detta till mina katter, från golv till tak, uppskattades mycket och särskilt ”påsarna”. Den ena katten låg gärna i en bädd som jag hade hängt på elementet också (syns lite där bakom), finns olika varianter men kräver ju då element som får övertäckas (och inte ”ei saa peittää” :D)
692A0D85-59A6-4567-9AD7-BAADF128F443.jpeg
 
Hade detta till mina katter, från golv till tak, uppskattades mycket och särskilt ”påsarna”. Den ena katten låg gärna i en bädd som jag hade hängt på elementet också (syns lite där bakom), finns olika varianter men kräver ju då element som får övertäckas (och inte ”ei saa peittää” :D)
Visa bifogad fil 21037
Jag hade samma fast med bara en påse. Just påsen/hängmattan var en storfavorit hos min katt och nu har stallkatten trädet och han har också hängmattan som favorit.
 
Det katterna uppskattar mest att klösa på. Soffan och kontinentalsängen :devil:

Vi har detta träd, ibland drar dom repor upp för det eller sover i puffarna :)

kratz_59716_4_8.jpg

Vi har också bla detta trädet, har satt det på den inglasade balkongen, sen har vi 3 mindre klösstolpar och två mindre träd inne i lägenheten på 60 kvm. Dörrmattor är också uppskattade klösplatser
 
Nån som vet om/var man kan köpa de ”puffbäddarna” separat som @saule visar på sin trädbild? Jag är en styck kort till mitt träd just nu.
 
Jag har detta klösträd:
Visa bifogad fil 20989
Det är omtyckt att vila i, framförallt hängmattan. Annars är ovanpå bokhyllorna en favorit. Det ska även inköpas en mindre klösstolpe för mer strategiskt placering vilket förhoppningsvis räddar soffan. Bor på bara 26,5 kvadratmeter så ytan är begränsad.

Jag har också det där trädet.
Olika katter gillar olika platser.

Ping och Räven ligger gärna högst upp. Svea låg gärna i hängmattan innan hon flyttade. Bråkan ligger gärna i puffen ovanpå huset eller i huset.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
852
Senast: cassiopeja
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 524
Senast: Imna
·
Hemmet Såhär ser det ut, nu är sakerna också skrivna vart de står. Jag har alltså:-1 säng -1 soffa -1 bokhylla -1 tvhylla m. skåp...
Svar
1
· Visningar
1 033
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp