Kloskada - åka in akut?

Dentaku

Trådstartare
Som om det inte räckte med muskelinflammation har stackars Bentley drabbats av ett klobrott. :(
Jag vet inte exakt vad som hände men igår kväll upptäckte jag plötsligt att han hade blod på tassarna och vid närmare koll hade han rivit upp klon på ena framtassens sporre. Först satt båda klobitarna kvar men den undre ramlade av av sig själv. Jag klippte bort hår och tvättade rent och tänkte att det fick bli veterinärbesök idag.

Problemet är nu att jag inte kan få någon tid hos någon av de närmsta veterinärklinikerna idag, de har fullt upp. Så då står jag med valet att sköta om tassen själv över helgen eller att åka in akut till närmaste djursjukhus.

Hur ska jag göra? Bentley haltar inte och till skillnad från igår så verkar han inte intresserad av att slicka på tassen men å andra sidan märks det tydligt att han har ont när jag är där och pillar. Han står på Previcox för muskelinflammationen, vilket jag antar kan vara på både gott(antiinflammatoriskt) och ont(döljer smärta).

Så här ser klon ut nu:

266456F1-85F4-45BC-BF3D-9268ED4FF4B5.jpeg


Hjälp kloka bukefalister, hur gör jag?
 
Jag tycker gott att du kan fortsätta tvätta rent och vänta till måndag. Det ser fint ut och så länge du har något som gör att du kan skydda det mot att hunden slickar på det borde det vara lugnt. Skulle det dock börja se illa ut över helgen får du kontakta vet direkt.
 
Låt vara. Synd att det är lite klo kvar. Hade det inte funnits klo kvar alls hade jag inte alls visat upp det för vet. Nu löns det ju att hålla rent så att inget kommer in under klon...
 
Säger som de andra, jag hade bara hållt det rent och fint och under uppsikt över helgen. Om resten av klon trillar av så hade jag inte åkt till vet (om det inte tillstötte komplikationer eller hunden var allmänpåverkad eller liknande)

När Pu slet av sig hela klokapseln i ett helt stycke på ett skyddsläger så åkte jag inte ens till vet med det öht, hon var inte vidare smärtpåverkad alls ens när det precis hänt och dagen efter tyckte hon att vi var tramsiga som ville hålla henne lite i stillhet :D . Vi höll det bara rent och under uppsikt och gjorde åtgärder som ex skyddssko på utomhus under tiden klon växte ut igen.
 
Jag hade avvaktat.

Håller tummarna för att det läker fint av sig själv :heart
 
Håller också med majoriteten. Visar inte hunden tecken på obehag duger det med veterinär tid nästa vecka.
 
Tack för alla svar! Det bekräftar lite vad jag själv känner. Det mesta av klon är kvar, jag kan inte se om det är avbrutet in under klofalsen efter som det sitter på undersidan. Bentley är inte alls intresserad av att slicka på tassen, så det känns vettigt att hålla rent(och hålla koll) under helgen och ringa vet på måndag. :)
 
När Aysu skadade sin sporre så fick jag samma råd, efter att folk sett bilder. "Avvakta, det där är inga problem" osv. Magkänslan sa att något ändå var fel och vi åkte in till veterinär. Jag bokade dock en tid, åkte inte in akut (eftersom Aysu inte visade några tecken på att ha ont, inte ens när jag var där och pillade osv). Det visade sig att hon hade brutit klobenet och det var tvunget att amputera.

Med andra ord, lyssna på magkänslan och åk hellre in till veterinär en gång för mycket än en gång för lite.
 
Som om det inte räckte med muskelinflammation har stackars Bentley drabbats av ett klobrott. :(
Jag vet inte exakt vad som hände men igår kväll upptäckte jag plötsligt att han hade blod på tassarna och vid närmare koll hade han rivit upp klon på ena framtassens sporre. Först satt båda klobitarna kvar men den undre ramlade av av sig själv. Jag klippte bort hår och tvättade rent och tänkte att det fick bli veterinärbesök idag.

Problemet är nu att jag inte kan få någon tid hos någon av de närmsta veterinärklinikerna idag, de har fullt upp. Så då står jag med valet att sköta om tassen själv över helgen eller att åka in akut till närmaste djursjukhus.

Hur ska jag göra? Bentley haltar inte och till skillnad från igår så verkar han inte intresserad av att slicka på tassen men å andra sidan märks det tydligt att han har ont när jag är där och pillar. Han står på Previcox för muskelinflammationen, vilket jag antar kan vara på både gott(antiinflammatoriskt) och ont(döljer smärta).

Så här ser klon ut nu:

Visa bifogad fil 20619

Hjälp kloka bukefalister, hur gör jag?

Håll torrt och rent, kolla hur den nya klokapseln ser ut när den kommer ut. Oftast går det alldeles fint av sig självt, speciellt om hunden inte slickar.
 
Typiskt sett är inte kloskador akuta. Ibland kan det finnas tid att åtgärda det akut, men oftast är det bättra att tvätta, hålla rent, se till att hunden inte kan slicka och boka in en tid för ett klobrott är aldrig högprioriterat på akuten. Vi tar det om det är lugnt, men ofta får man vänta eller så blir man hemskickad. Det går alltid att ringa närmsta akutklinik och kolla läget, men även om det är lugnt när man ringer kan det hända saker innan man tagit sig dit eller under tiden man väntar.
 
Nu har vi varit hos veterinären, som tyckte det såg så fint ut att det var onödigt att ta bort klon som finns kvar om det inte uppstår någon infektion. Bentley fick antibiotika och ett bandage. Han är måttligt nöjd med det, trots det coola cammomönstret.

AAAF7BAB-4980-4C47-9A75-6F8BB0CDF936.jpeg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp