Klubbtävling i dressyr=inspiration.

M

mirjada

Idag har det varit dressyrtävling i stallet där min häst är uppstallad. Bara en liten klubbtävling med 10 startande, 4st i LC, 3st i LB och 3st i LA. Det var väldigt inspirerande att se.
Jag har alltid räknat mig själv som en "skogsmulle" ryttare (har tävlat hoppning på ponny för ca 18år sedan), men på senare tid har jag funderat mer och mer på det här med dressyr. Jag har ALDRIG tävlat dressyr under mina snart 27år som ryttare, och det närmaste jag kommit programridning är då jag för massor med år sedan tog ridborgarmärkena (inte alla, men det var iaf 4 st jag red upp för).
När jag efter tävlingen pratade lite med domaren så fick jag lite tips av henne om vad man ska tänka på (hälsningen, sitsen, vägarna och lite sånt).
Det jag såg på dom som tävlade var att nästan alla slarvade med vägarna, men det var också ett par som jag tyckte satt riktigt dåligt(lutade sig fram).

Jag har tänkt att prova tävla en LC till hösten. Rent rörelse mässigt kan hon säkert starta i en högre klass men efter som att ingen av oss har rutin på detta så väljer jag en LC.

Nu frågar jag er...
Vad är viktigt att tänka på?
Hur pass noga är det med en hög och korrekt form i LC(hon går i form men den är snudd på lite låg)?
Jag vet att min häst har svårt för ökningar(ökar gärna farten men inte steglängden) har någon tips på bra övning för att få till detta?
Vad/hur brukar du träna innan en dressyrtävling?
 
tänkte att jag skulle svara på dina frågor å gott jag kan :)
jag har tävlar klubbtävlingar en hel del och framförallt i dressyr.
De domare som jag ridit för har inte krävt att hästen går i stadig form utan mer på vägarnas ridande, ryttarens sits och hur hästen uppfattar skänklarna och om den är uppmärksammad.
Att rida ut i hörnen ger självklart en massa poäng, många som slarvar på de, tyvärr!
Hästen jag rider har oxå VÄLDIGT svårt för ökningar framförallt i galoppen han mest springer...

Jag har ingn direkt bra övning till de, men efter mycket växlkande gångarter under framridningen/träningen så gör han iaf nogorlunda bra ökningar.
Kan tipsa om att innan ökningen minska nästa så mycket så att hästen exploderar (som min ridlärare förklrade) och seni ökningen ge efter. Men i LC brukar de inte vara så VÄLDIGT höga krav på att ökningen SKA vara en ökning... Utan mer att hästen växlar tempo och uppfattar rätt... Åtminstonde dömer våra dommare så...
Det blir hårdare i LB.
Tänk på att innan tävlingen att du ridit programmet rätt ofta och tränat på de olika vägarna.
LYCKA TILL!
//Emelie
 
Hejsan!
Kul att du ska ut och tävla! :banana:
Hästen ska gå i en form, anpassad till klassens svårighet. Hästen ska alltså arbeta i korrekt form, men formen i en LC-klass ser inte likadan ut som tex. i en MSV-klass! I LC kan hästen gärna vara lite lägre i formen! :)
Det jag tycker att du ska tänka på är:

*Formen (bör vara stadig men anpassad till klassens svårighetsgrad)
*Sitsen (bra sits= många extra poäng i överlag)
*Korrektheten, rid bra och noggranna vägar
*Nyansera ridningen, var noga med övergångar och att visa upp ett "register". Även i lätt klass ska det vara tydliga övergånger mellan arbetstrav och mellantrav till exempel.
*Se glad ut! :D Det tjänar man alltid lite extra på! Och så ÄR det ju roligt att tävla! :D

När det gäller ökningar så blir de bättre ju starkare hästen blir. För att öka måste du först kunna samla. Sen så är det inte alla hästar som har så mycket rörelse och "häng" i sina gångarter, men de går alltid att utveckla! Tänk på att inte "klämma fram" ökningarna utan försök slappna av och följa med hästen istället för att arbeta mot den. För att visa ökningen på bästa sätt kan man samla ihop lite extra i hörnet innan en diagonalökning (tex.) då framhävs ökningen mer! :)

Lycka till!

Nirak
 

Liknande trådar

Dressyr Undrar lite hur det är ang att tävla med unghäst. Tävlat för ut, men 0 koll på hur det är med unghäst. Det gäller en 4åring. Vet att de...
Svar
5
· Visningar
1 164
Senast: Reville
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
622
Senast: Hanna2021
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 658
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp