Klurig torr hosta, vad kan det vara?

M

-moa-

Har redan kontaktat veterinär, som haft koll på hästen tidigare när detta varit.

Min pålle är under igångsättning och tyvärr så märker jag att han hostar!
Bara några gånger max per pass, typ max 6 tror jag men oftast bara 1-3ggr och oftast bara i början när man börjar trava, men ibland nån gång mer in i passet.

Han hostar ALDRIG annars, bara vid ansträgning.
Detta fenomen märkte jag sist han var igång också, men då var det vår och sommar och dammigt i ridhus och utomhus så även att jag och veterinär höll koll på det så var vi inte så oroliga, det fanns en logisk förklaring som man heller inte kunde göra nåt åt så att säga.
Stallmiljön då var extremt bra, stod på bra spån med fri tillgång på bra kvalité ensilage och var ute hyfsat mycket. Det var väldigt luftigt kallstall med super kuftkvalité och bra rutiner.
Trots detta hände det.

MEN...dessvärre funkade den stallmiljön inte alls i övrigt för honom, han vantrivdes, stressade, tålde inte ensilage och behövde halm att pilla på.

Vi flyttade ett par månader sedan, precis när han ställdes av pga. magsår från ovan nämda problem.

Nu står han i lite "sämre" stall än tidigare, äldre men bra luft (ute på slätten där det blåser jämt och stora dörrar som jämt står öppna plus fönster och bra rutiner.)
Han får bra kvalité hö, vattnat hackat lucern, bra kvalite halm och alla försöker att tänka på luftkvalité rutiner etc. i stallet. Är ute samma som innan.

Hostar fortfarande aldrig inne eller nån annan gång än vid ansträgning. (har hållt stenkoll ända sen i somras)

Alltså....vad kan det vara? Det är en torr hosta och så vitt jag har sett så har han inte lidit från någon förkylning eller liknande, endast en extremt tråkig boxvila och magproblem (plus, knäskada då)

Att vi har annat stall, hö och halm verkar ju inte vara orsaken då problemet startade tidigare då dessa faktorer inte fanns.

Han har inte haft hostan innan boxvilan, för jag har ju provridit och longerat rejält på besiktning på vintern och eftersom hostan ALLTID är lite på varenda pass så skulle den ju visat sig då med, vilket den inte gjorde.
Finns även tidigare vet, bes. som inte verkar ha funnits någon hosta på.

Så det verkar ju vara nåt som har kommit nån gång under boxvilan mellan jan-april men varken jag eller vet. är säkra på vad det kan vara, har itne stött på det tidigare när det bara är vid ansträgning och torr.

Någon som har idé eller haft liknande erfarenhet?
Behandlat med något?
Det får ju bli klinik snart om vi inte kommer på vad det är men värt att prova här för idéer tänkte jag ;)
 
Sv: Klurig torr hosta, vad kan det vara?

Hej. Har haft samma problem med min häst. Nästan varje pass jag red under två perioder på ca någon månad hosta hon 1-4 host när jag skritta fram. Men nu har de varit borta i säkert ett halvår. håller på att sätta igång henne nu efter en skada och än så länge ingen hosta. Så n avvaktar jag och ser.
 
Sv: Klurig torr hosta, vad kan det vara?

Aj då klurigt, hoppas hon inte får nåt igen då!
Jag trodde verkligen att det bara var för det var så torrt ute då sist han sattes igång men nu är det ju tillbaks igen och vet. är lika förvirrad som mig.

Undrar om det kan vara nån typ..liten inflammation som man inte märkt av? Fast då borde det ju vara slem eller nåt tycker man ju, inte torr hosta.
 
Sv: Klurig torr hosta, vad kan det vara?

Ja det trodde jag också men kom även när det inte va torrt :confused: rågade också min veterinär men hon va nog också lite förvirrad o "trodde" inte det var något allvarligt. Att det bara är gräs eller hö som fastnat lite..?? Och ja vissa gånger när hon hosta så kom de upp gräs men ja vet inte. Det är j aldrig någon hosta någon annanstans. Så ja man blir j lite förvirrad.
 
Sv: Klurig torr hosta, vad kan det vara?

Ja exakt! Aldrig nån annan stans för min. Bara vid ansträgning :(
Alltså det verkar ju inte störa nåt nämnvärt men jag vill absolut att det ska bort och veta vad det är.
Precis när man trodde att det började gå bra haha...så är livet
 
Sv: Klurig torr hosta, vad kan det vara?

Det behöver ju inte låta fuktigt för att vara en inflammation, tycker ofta att det låter torrt när hosthästar hostar i början av ridpass. Ofta blir hostan värre vid kallare väder, så det är ju troligt att det dykt upp nu. Tyvärr så är det ju stallmiljön som nog är problemet, så se till att ta ut en veterinär som kan kolla luftvägarna med endoskop om hostan inte försvunnit på nån vecka. Utebox är ofta enda alternativet för hästar med dessa problem, och eventuellt behövs någon annan typ av behandling för att bryta inflammationen (korison, fabrot etc)
 
Sv: Klurig torr hosta, vad kan det vara?

Sök på RAO (recurrent airway obstruction) om du vill veta mer om vad jag tänkte på.. Det är den nya benämningen på kvickdrag, är vanligare än man tror, och finns i många allvarlighetsgrader.
 
Sv: Klurig torr hosta, vad kan det vara?

Hmm det låter ju itne alls bra.
Stallmiljön är ju helt olika verkligen och han har hostat båda ställena.
Det startade dessutom när det var varmt väder, itne kallt.
Och i och med att han är som han är så är utebox helt otänkbart då han skulle stressa ihjäl sig.
Dock är det bra stallmiljö både i nya och gamla stallet, vet. har kollat båda och är mycket nöjd med detta (annars hade jag aldrig flyttat till nåt av dom, jag har haft hoshäst innan som hade kronisk bronkit så är ganksa petig med det)

Tack för tips om RAO, ska kolla.
 
Sv: Klurig torr hosta, vad kan det vara?

:)Hej jag la in en tråd här för några veckor sen, det var vid andra omständigheter hon hosta men det var också torrhosta, jag fick många svar både bra och dåliga , uppmuntrande och fördömmande. Om du vill få lite tips kan du söka på: hjälp min foderhäst hostar. Hoppas ni hittar orsaken och din häst blir fri från hosta.
 
Sv: Klurig torr hosta, vad kan det vara?

'Dammhosta' skulle jag tro tyvärr. Dvs att den reagerar på närmiljön.

Min konv gör samma sak, aldrig hostat förr, men nu efter lång tids boxvila, så 1 - 3 torrhostningar i början av de flesta promenaderna. Stallet välventilerat, samma sak på halm som spån - men å andra sidan står det lilla odjuret och gräver i ströet/bädden.

Haken är att om de väl blivit känsliga, t ex för de stått på boxvila eller annat som gjort de fått en sämre/mindre optimal miljö än innan (när de står på boxvila måste man ju tyvärr ströa och sopa och sånt när de är inne med), så vill det gärna stanna kvar. Dvs sen förbli de ökat dammkänsliga även när 'allt är som vanligt' igen.

En endoskopi svarar på om det är slemhosta/annat eller dammhosta. Sen får man avgöra utefter hur det ser ut, symptom osv på om man ska medicinera eller ej.
 
Sv: Klurig torr hosta, vad kan det vara?

Hmm tagit stor bunt blodprov och full hälsokoll idag.
Vet har eget lab så snabba svar tack och lov.

Visade inget fast allt var lite åt det låga hållet men inom normalt, förutom ett som var gränsfall lågt.
Gjorde om prov på just detta då vi tog extra blod just för att kunna dubbelkolla om det behövdes.
Tar bara nån halvtimme att kolla igen, vet, återkom och hästen har lindrig anemi!
Visserliven bara lite, men det var ju ändå itne så kul.
Behöver inte behandlas just nu, ska kolla blod om några veckor igen.

Det förklarar ju dock inte hosta direkt, om det inte är någon länk vi inte ser (jag funderar på om det kan vara nån länk ändå...typ..röda blodkroppar=syre, brist på röda blodkroppar= mindre syre= hosta vid ansträgning?)

Bra att han är normal i övrigt, jättebra lungor andning och hjärta etc.

Vi får väl se hur det går men så vart det iallafall än så länge!
 
Sv: Klurig torr hosta, vad kan det vara?

Har redan kontaktat veterinär, som haft koll på hästen tidigare när detta varit.

Min pålle är under igångsättning och tyvärr så märker jag att han hostar!
Bara några gånger max per pass, typ max 6 tror jag men oftast bara 1-3ggr och oftast bara i början när man börjar trava, men ibland nån gång mer in i passet.

Han hostar ALDRIG annars, bara vid ansträgning.
Detta fenomen märkte jag sist han var igång också, men då var det vår och sommar och dammigt i ridhus och utomhus så även att jag och veterinär höll koll på det så var vi inte så oroliga, det fanns en logisk förklaring som man heller inte kunde göra nåt åt så att säga.
Stallmiljön då var extremt bra, stod på bra spån med fri tillgång på bra kvalité ensilage och var ute hyfsat mycket. Det var väldigt luftigt kallstall med super kuftkvalité och bra rutiner.
Trots detta hände det.

MEN...dessvärre funkade den stallmiljön inte alls i övrigt för honom, han vantrivdes, stressade, tålde inte ensilage och behövde halm att pilla på.

Vi flyttade ett par månader sedan, precis när han ställdes av pga. magsår från ovan nämda problem.

Nu står han i lite "sämre" stall än tidigare, äldre men bra luft (ute på slätten där det blåser jämt och stora dörrar som jämt står öppna plus fönster och bra rutiner.)
Han får bra kvalité hö, vattnat hackat lucern, bra kvalite halm och alla försöker att tänka på luftkvalité rutiner etc. i stallet. Är ute samma som innan.

Hostar fortfarande aldrig inne eller nån annan gång än vid ansträgning. (har hållt stenkoll ända sen i somras)

Alltså....vad kan det vara? Det är en torr hosta och så vitt jag har sett så har han inte lidit från någon förkylning eller liknande, endast en extremt tråkig boxvila och magproblem (plus, knäskada då)

Att vi har annat stall, hö och halm verkar ju inte vara orsaken då problemet startade tidigare då dessa faktorer inte fanns.

Han har inte haft hostan innan boxvilan, för jag har ju provridit och longerat rejält på besiktning på vintern och eftersom hostan ALLTID är lite på varenda pass så skulle den ju visat sig då med, vilket den inte gjorde.
Finns även tidigare vet, bes. som inte verkar ha funnits någon hosta på.

Så det verkar ju vara nåt som har kommit nån gång under boxvilan mellan jan-april men varken jag eller vet. är säkra på vad det kan vara, har itne stött på det tidigare när det bara är vid ansträgning och torr.

Någon som har idé eller haft liknande erfarenhet?
Behandlat med något?
Det får ju bli klinik snart om vi inte kommer på vad det är men värt att prova här för idéer tänkte jag ;)

Har en tidigare erfarenhet med en häst som blev likadan. Enda skillnaden var att han ej varit konvalecent och haft boxvila innan. Helt plötsligt började han hosta vid ansträngning.. Efter en massa undersökningar kom svaret astma. Han blev medicinerad (kommer ej ihåg med vad då det är några år sen). Efter han började gå på medicin blev han gradvis bättre.

Lycka till med din och jag hoppas ni hittar orsaken.
 
Sv: Klurig torr hosta, vad kan det vara?

haha alltås jag borde inte skratta men det var det första jag tänkte på, typ ansträgnings asthma, bara för att jag själv har det och det liknadet det så dant.
Vad kollar man efter då egentligne då, eller var det mer via uteslutningsteknik det fastställdes?
Inressant att det finns hos hästar.
 
Sv: Klurig torr hosta, vad kan det vara?

Är bara ett värde lågt (vilket och hur lågt!?) skulle jag inte kalla det anemi, precis. Skulle värdet vara såpass lågt att det ändå klassas som anemi kan man tänka sig att hästen går med en låggradig, kronisk infektion i lungorrna. Jag tycker att det är lite slöseri att göra en massa undersökningar men utesluta det som egentligen är diagnostiskt för luftvägslidande; endoskopi med bronkoalveolärt sköljprov. Då vet man.

Är hjärtat ua? (Och hur är det kollat?)
 
Sv: Klurig torr hosta, vad kan det vara?

det var hemoglobin värdet som var lågt, frågade specifikt idag. Benämdes anemi (vilket jag själv lider av i perioder så då tolkade jag det som att det var samma sak även om jag förstår att det inte var någon allvarlig i och med precis utan för normalvärde)
Nu kommer jag inte ihåg exakta värdet...men var det...normal på lågabiten var nånstans runt 10.8 eller nåt väl (eller är minnet helt kass, kan absolut hända haha) och han låg liksom bara några tiondelar utanför, typ 10.2.
Ash jag har så dåligt minne :( men det var inte mycekt utanför iallafall.

Hjärta, lungor (lyssna) hostreflex och generellt rejält genomkoll, allt u.a. Denna gång kollat av vet. i stallet via stetoskop. Tror han är mer rejält kollad på klinik tidigare, innan import, typ ett år sedan.
Även kollad av annan vet. vid besiktning, då samma sätt men både vid vila och efter arbetspass. u.a.
Lugn bra puls, inga kontiga ljud nånstans.
Ingen ansträngd andning.
Torr hosta helt klart.

ps.vet tyckte inte det var nån idé att ta klinik med endoskopi vid torrhosta och inga indicationer på infection via blod. Det andra skölj saken har jag inte ens hört om, hur går det till?
Kanske bör åka ändå.
Det är så svårt att veta vad som är rimligt och vad som är..onödigt och nojjigt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klurig torr hosta, vad kan det vara?

Inte anemi.

Det är absolut inte nojjigt att kolla upp luftvägarna med endoskop. BAL är ett sköljprov där man sprutar lite koksalt (eller nåt.. öh) via endoskopet och sedan suger upp det och på så sätt får ett cellprov. Man ser då inflammatoriska celler, typ av, man ser ev bakterier osv. Hästen har alldeles tillräckliga symptom för att de ska tas på allvar!
 
Sv: Klurig torr hosta, vad kan det vara?

Ahh ok i see ang, BAL. Det lät ju smart faktiskt och dessutom kan göras på samma gång som endoskopi när man kollar antar jag. Man vill ju helt inte tortera dom allt för mycket haha.

Ok bra nag, anemi då slipper jag nojja mig där haha.

Tror det får bli klinik då, i och med att det är "ihållande" så att säga, trodde det försvunnit men nu när han sattes igång igen så var det där direkt och jag har väl itne fel som tänker att hästar ska ju fan inte hosta liksom, det är ju NÅT då så att säga. Speciellt som han absolut inte gjorde det i vintras när jag köpte honom (innan boxvilan då).

Tack så mcyket! PS. du vet inte ungefär hur mycket endoskopi med BAL prov brukar kosta på ATG kliniker? Jag har ju noll aning och hatar att vänta för att veta saker haha så tills i morgon känns som lååååånga tid.
För det kan väl inte göra i stall kan jag inte tänka mig?
 
Sv: Klurig torr hosta, vad kan det vara?

och jag har väl itne fel som tänker att hästar ska ju fan inte hosta liksom

Precis min uppfattning! Är det en kronisk bronkit så lär du ju iofs få finna dig i lite host, men man ska veta vad det är för att kunna göra nåt åt det. Min ena har lite känningar, men han hostar bara vid enstaka tillfällen i samband med utfodring. Typ varannan vecka. Nån gång varje höst får han samma problem som din, torrhosta vid framridning. Då utgår jag från att ett synnerligen menlöst litet virus har angripit honom och eftersom han har känsliga luftvägar åker han dit medan de andra klarar sig. Jag ställer av eller rider lugnt någon vecka och sedan brukar det ha ordnat sig.

Pris har jag tyvärr ingen som helst koll på! Några tusen men inte svindyrt skulle jag tro!

Lycka till!
 
Sv: Klurig torr hosta, vad kan det vara?

tack för så bra svar :)
Mjo jag ahr ju haft en bronkithsät en gång i tiden, så vet hur mycket jobb det kan bli.
Den här är dessutom problematisk på andra sätt som är kontraproduktivt till potenciell bronkit. (tex. tål inte ensilage så måste ha hö. Så vitt jag vet så är det ju ingen idé att vattna hö't om det är av bra hygienisk kvalité.) Han kan dessutom absolut inte gå på lösdrift, tysk import som efter nästan ett år av sakta invänjning nu kan gå ute tills 5tiden, när han kom så hoppade han nästan över staketet om man inte tog in honom efter lunch. Han kommer nog aldrig kunna trivas att gå ute så mycket, speciellt som han kräver massa foder och special dessutom, och är super ranglåg så får aldrig äta nog med andra hästar (och dom blir då smällfeta av hans mängder mat.)
Och kräver mycket ät tid.
Hade honom på spån men han behvöer halm för annars stressar han.

Älskade krångliga häst haha, hoppas det bara är nåt som inte är kroniskt då iallafall. Han hostar ju iallafall inte i stallet eller nåt sånt så det är ju lite lovande tänker jag, att det inte kankse blivit kronsikt än då.
Får bli klinik.
Tack så jättemycket för tips om BAL :)
 
Sv: Klurig torr hosta, vad kan det vara?

*KL*

Tog upp min herres hosta med vet, som även själv fick höra de 3-5 klassiska hostarna vid longeringen. Vet tyckte först att om det bara är det så håll koll, första behandlingssteget är ju miljön, och den är ju svår att förbättra i mitt fall, en del av problemet är ju inne dygnet runt och att han bökar runt i bädden. Men att bra att byta tillbaka till spån från halm som jag redan tänkt.

Idag blev det andra bud dock, han stod kvar över natten i väntan på IRAP-behandling idag, och stod på spån men fick silage blandat med halm att äta. Och han hade hack-hostat (torrhostat) rätt ordentligt imorse när de mockade. Dvs så fort miljön blev 'sämre' (kliniken har INTE dålig miljö, men det är skillnad på ett varmstall och ett kallstall med öppna portar), så blev hostan värre. Dvs typiskt dammhosta, vilket även bekräftades i övrigt.

Så, för att han INTE ska riskera att utveckla bronkit, så ska han få acetylsysteintabletter i maten samt inhalationer i näsborrarna av kortison ('puffar', som astamamediciner funkar).

Han har heller ingen infektionsbild eller andra tecken på infektion, reagerade negativt på hostprovokation och inte något direkt slem i halsen att tala om, däremot inflammation.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hostat i 4 månader, hostat blod i omgångar men det är antagligen för att jag fått små sår i halsen av allt hostande. Men sen en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 563
Senast: Inte_Ung
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
633
Senast: Hazel
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 134
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 522
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp