KM på ridskolor?

S

Sparkling

Spinner vidare på KM-tråden…Jag är lite nyfiken på hur upplägget för KM ser ut på ridskolor, eller rättare sagt hur man gör när man fördelar hästarna? Får man välja själv? Bestämmer instrukörerna? Lottar ni?
I min klubb var det tidigare så att man hade typ 3-4 deltävlingar under året och så fick man poäng för placeringar och den som hade mest poäng efter sista deltävlingen blev klubbmästare. Men det var alltid ett himla tjafs om vem som skulle rida vilken häst och slutade nästan alltid med att de som låg bra till mot slutet "måste" rida de bästa hästarna och om de inte fick det så skulle de minsann inte vara med alls. Så de senaste åren har vi inte haft något KM alls utan bara klubbtävlingar för vi kan inte komma på något system att fördela hästarna så att det upplevs som rättvist. Vi har pratat om lottning, men det verkar knepigt när det gäller ponnyer. Eller funkar det?
Hur gör ni på andra klubbar?
 
Sv: KM på ridskolor?

när ja red ponny på ridskola brukade lotta i vilken ordning man skulle få välja.
de va 3 deltävlingar och fick man välja bland de första på den första omgången, i mitten den andra och bland de sista i sista omgången tex. så alla fick välja tidigt en gång, mittemellan en och på slutet en gång. man fick inte ha samma ponny mer än en gång, å vissa ponnyer gick två gånger samma omgång
sen när man skulle välja var de en ridlärare där som såg till att folk fick ponnyer som de passade på storleksmässigt å så
 
Sv: KM på ridskolor?

Här anmäler man sig och önskar häst, max 3 hästar i den ordning man helst vill ha dem. Sen om det nu skulle vara så att fler än två (hästarna kan gå 2 starter var) har önskat samma häst så lottar man och då får den som förlorar lottningen sin andrahandshäst istället. Det har nog dock aldrig hänt på ett KM att flera har önskat samma häst, eftersom vi här har lite så att man har en häst som man rider och tävlar och den är man ensam om liksom...Så alla rider ju "sin" häst liksom. Sen de mindre barnen delar ju oftast favorithäst med alla andra, de är typ 3 hästar som ALLA önskar. Men de rider ju ändå inte KM...
 
Sv: KM på ridskolor?

Vi får såklart välja häst själva. Jag skulle aldrig vara med om jag inte fick rida min häst. Vad är det då för mening med att tävla om man inte får rida den häst man vill? Först till kvarn är det som gäller. Hästarna får gå 2-3 gånger var max. 2 gånger om det är omhoppning. Är det fler som vill vara med på samma häst så får varje ryttare bara rida en klass var. *tyvärr* :(
 
Sv: KM på ridskolor?

ja tycker de e bra om man inte bara rider den hästen man alltid rider, vinnaren blir ju den som rider bäst på olika hästar inte den som har bäst häst....

När ja red häst på ridskola fick man önska tre hästar när man anmälde sig. de funkade åxå bra!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 313
Senast: WSLPZF
·
Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
673
Senast: ridelev
·
Hästmänniskan En släkting till mig har låtit sitt barn börja på ridskola då barnet älskar djur, henär sju år. Ridskolan har obligatorisk stalltjänst...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 965
Senast: Stefffie
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp