Knä skada..

B

**BORTTAGEN**

Hej!
Jag undrar lite hur en knäledsinflammation uppkommer, om det är överbelastningfram, vrickning m.m som kan orsaka det?!Hästen är varken framtung och har väldigt fina rena gångarter. Det syntes inget på röntgen.
Hästen har också varit halt på samma sida bak, haft kotledsinflammation där. Kan dessa 2 hänga ihop eller det bara slumpen som vet. vill utrycka sig?! Funderar på att hästen kanske är väldigt olika i sidorna, kanske överbelastar ena sidan för den är svagare i den andra?. :confused:
Någon teori när hästen bara blir halt på fram och bak på samma sida?..vill höra era åsikter!

//Gildra
 
(skriver pa amerikansk data)
Ingen som har haft en hast med knaledsinflammation?? som kan ge mig lite tips?!

Hals. Gildra
 
Har ni kollat ryggen ordentligt? Många hältor uppkommer ju pga ryggont, har hästen ont i ryggen överbelastar den ofta benen med ledinflammationer som följd.
Min häst blev behandlad för knäledsinflammation i slutet av juli, nu har hältan flyttat sig längre ner i benet. Veterinärerna fattar ingenting. I hennes fall KAN det bero på Erlichios,hon är inne för behandling nu, men det kan också bero på någonting annat,veterinärerna hittar ingenting direkt, så nästa steg blir scintigrafi(om nu inte erl. behandlingen gör susen).
Jag har inga bra tips att ge dig, är ingen hältexpert (men kommer nog att bli snart med tanke på alla utredningar jag o hästen far runt på), men ett tips ar ju att ta ut en veterinär som går igenom HELA hästen, grundproblemet kan sitta någon HELT annanstans än i benen, och det är ju grunden till det onda man måste försöka få bukt med. :)
 
tycker det låter som om du ska ta ut en kiropraktor som känner igenom hästen att den inte är sned/skev. En kiropraktor kan göra underverk där veterinären går bet ibland.
- Veterinären BOTAR hältan .
- Kiropraktorn hittar ANLEDNINGEN till hältan och ger råd så att den EJ kommer tillbaka. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: Fiorano
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 020
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 153
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp