KNÄ skador, broskskada någon som har erfarenhet

B

**BORTTAGEN**

Min kuse har opererats för han hade broskskada i knäet bak. Brosk i leden samt skadat ledbrosk som de skrapat bort. Inflammation samt svullen menisk. Efter 4,5 månad vila, dvs sjukhage (och skritt 30-45 minuter om dagen sedan juni) så kan veterinären tänka sig att dömma ut hästen för att han inte använder högerbenet bättre än innan operationen. Samtidigt säger vet att ultraljudet ser bra ut fast ledbrosket inte växt klart och att det då gör ont... Så jag känner att jag måste avvakta och se om inte ledbrosket växer ut och hur han då använder benet... Han är inte halt men tar ett kortare steg med höger, dock övertramp på 20 cm. Däremot på ett löpband så syns det tydligare att han sparar på det benet. Någon som har erfaranheter av likanden operationer.
 
Vi har en fölunge(4,5 mån).För en månad sedan opererades han,han hadde skadat brosk på höger bakknä. Han har boxvila, men det syns att han är väldigt halt. Vet. sa att det går inte att säga något föränn efter 6 månader.Och att dom brukar opperera om det är upp till 4 cm som är skadat. På våran var det 5 cm men dom hadde ju redan gått in i käet då ! Han har fått Finadyn i tre omgångar. Vet sa att om inte inflammationen går ned, kan man spruta med tuppkam där. Det här är en travare. 50/50 var chansen att det blir bra. Vad har du för häst ? Vilken ålder ? Jag skriver så fort det händer något mer med våran lille ! Hejdå !
 
Är det ingen som har erfarenhet av broskskada( OCD ). Om någon vet nått, snälla skriv det här ! :bump:
 
Har ingen erfarenhet av det på häst, men däremot så skadade min förre pojkvän sitt knä. Han lyckades skada både minisk, brosk och korsbanden :( Kanske är det inte till någon hjälp men jag kan ju berätta hur hans tillfrisknande såg ut.

Han fick opereras efter ca två månader eller så. Efter det så var det en LÅNG väg tillbaka. Det tog ca ett halvår har jag för mig innan han hade fått tillbaka 100%-ig rörelse i knät. Hela den tiden gick han på kryckor. För att bygga upp sitt knä igen så tränade han mycket simning, ca 10 minuter till att börja med för att sedan bygga upp det. Sedan tog det ca ett halvår till innan han kunde idrotta "normalt" igen (d.v.s. varje dag som han gjorde när han skadade sig). Innan skadan så var han en mycket framgångsrik ungdomsidrottare, men efter den så fick en proffitionell karriär hamna på hyllan, även om han kunde idrotta nästan normalt.

Kanske hjälper detta inte dig något. Men jag ville bara berätta att min erfarenhet av knäskador är att de tar lång tid att läka, och att jag tror att man kan få en fungerande privathäst, men som troligen inte klarar av några större påfrestningar. Det allra viktigaste är att man tar det lugnt, och inte stressar fram något. Och att man kan LITA på sin veterinär. Det veterinären säger tycker jag att man skall gå efter. Vi här på bukefalos kan bara dela med oss av erfarenheter och försöka stötta. Hoppas det löser sig för dig på bästa sätt.
Mvh/Marie
 
Vet du vad dom gjorde med hans skadade brosk ? Sa dom något om att det kunde förvärras, om han rörde sig eller träna för mycket ? Som tur är verkar det vara "bara" brosken som är fel på den här pållen. Men förhoppningsvis ska han bli en bra travhäst. Vetrinären var själv osäker, på om han skulle bli bra !Men han sa att endera blir han helt bra eller kroniskt halt. Tack för att du svarar ! Hoppas att fler gör det om dom vet något !
 
Tyvärr vet jag inte riktigt vad dom gjorde med hans brosk. Har för mig att de tog bort det som var skadat, eller hade hamnat "fel".
Han skulle definitivt ta det lugnt! Vilket var ännu svårare än med en konvalecent häst, eftersom han var helt rörelseberoende :smirk: Som sagt så tog det ett år innan han kunde fortsätta som tidigare, men han blev aldrig lika bra :( Innan skadan så var han en av de främsta idrottarna i Sverige, efteråt så var han fortfarande en av de bästa i sin klubb, men kunde som sagt inte träna på elitnivå. Med hästar är det ju dock lite annorlunda. De har oftast helt andra förutsättningar än en människa vid tillfriskanande (eller behandling över huvudtaget). Om en sjukgymnast säger till oss att bara ta det lugnt, och ta en promenad om dagen och göra våra stretch rörelser i en vecka, så måste vi ju oftast ändå gå till jobbet o.s.v. Medans med hästen så kan man ju verkligen följa veterinärens råd på ett helt annat sätt.
Jag tror ändå att man får räkna med en rätt lång konvalecent tid på en sådan skada. Men som sagt: lite på veterinären i första hand.
Hoppas et löser sig.
Mvh/Marie
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Min häst ska genomgå en karpalkanal tenoskopi. Han har en vass broskspets som irriterar vid knä. Läktid ska vara cirka två månader och...
Svar
1
· Visningar
1 104
Senast: Mumin_79
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 287
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp