Knäckt sporre

McFlurry

Trådstartare
Elton har knäckt ena sporren (framtass). Klon har liksom gått av på mitten, så pulpan är blottad men klodelen närmast huden sitter fast. Han verkar inte ha ont, och han är en liten drama queen så...

Min enda erfarenhet från klobrott är när terriern bröt två klor under loppet av två månader, båda gångerna fick han ont och kloresterna behövdes tas bort av veterinär. Sen fick han smärtstillande och det blev infekterad båda gångerna så det var en långdragen historia :down:

Men nu känner jag mig inte säker på vad jag ska göra, iom att han inte verkar ha ont och klobiten som är kvar sitter ordentligt. Har tvättat och satt ett bandage på för att skydda det lite. Det hade i princip slutat blöda när jag upptäckte det, såg det bara pga blod i pälsen. Behöver jag försöka få till någon akut veterinärtid imorgon eller kan jag avvakta och bara sköta om det här hemma? Andra tips och råd?
 
Min tants klo sprack också här i onsdags. Hon har inte heller ont av det. Jag har henne försäkrad i Agria, så har fria FirstVet konsultationer och ringde dom. De råd jag fick var: håll rent och torrt. Alltså tvätta med klorhexidinlösning 2 ggr per dag, skydda tassen när vi är ute (här har snön precis börjat smälta bort och det är BLÖTT, typ överallt).
Blir det inte bättre, alternativt försämras, ska jag åka in för att plocka klon..
Och se till att hon inte kommer åt att slicka. Så just nu går hon med munkorg för att slippa tratt..

Jag hade inte stressat iväg till veterinären, utan avvaktat till vanliga veckodagar om det inte blir bättre.. så länge det inte blir infekterat eller att hunden får ont, då hade jag åkt in..
 
Tack för lugnande råd. Har din också en bit av klon kvar?
Smart med FirstVet, har aldrig kontaktat dem innan men såg nu att jag också har möjlighet att kontakta dem kostnadsfritt (har Sveland). Så får kanske göra det imorgon när det är ljust ute så det går att visa upp klon.

Hoppas läkningen går smidigt för din tant :love:
 
Hon har större delar av klon kvar.. jag klipper det som växer ut för att undvika att hon fläker den. Eftersom den är hel vid klofalsen är förhoppningen att den växer ut hel. Det kommer ju ta tid, men det gör det ju även om dom tar klon.

Ja, kontakta dom imorgon, så får du råd utifrån den skadan som din hund har. Jag uppskattar FirstVet eftersom tanten inte är så förtjust i att okända människor ska kladda på henne mer än nödvändigt..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Gammhunden har hela sitt liv haft för jäkligt dåliga klor men misstänker att det såhär på ålders höst blivit värre så idag när han kom...
Svar
9
· Visningar
1 537
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Har en hund som halkade på isen för cirkus en månad sedan och som lyckades slå i sporren så klon sprack upp. Dagen efter hade vi...
Svar
1
· Visningar
698
Senast: dobbis
·
Hundhälsa (Svart) riesenschnauzer är ju inte direkt känd för sin exceptionellt goda klokvalitet direkt, och Utter har aldrig haft 'superklor'. De...
Svar
3
· Visningar
4 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp