Knäoperation

Texaz

Trådstartare
Hade för mig jag ställt frågan tidigare, men hittade inte...
Mitt knä är kass sen en längre tid.
Har krånglat ca 5 år, men för snart 3 år sen trampade jag snett och spräckte menisken.
Efter det har det blivit riktigt besvärligt, kan inte gå mer än 1 km max, utan att få rejäl värk.
Gjort MR och fick efter det två val.
1 operera menisken, och riskera att trigga artros de hittade, eller
2 vänta och byta knäleden

Min undran är om någon gjort något, eller båda, ingreppen och hur det gick sen.
Rehabiliteringstid? Hur återställd efter åtgärd?
Valde för 1,5 år sen att avvakta, men nu börjar det bli för besvärligt ( bl a värk på nätterna) och känner att jag måste göra något!
Så erfarenheter tas tacksamt emot, såväl positiva som negativa
 
Hade för mig jag ställt frågan tidigare, men hittade inte...
Mitt knä är kass sen en längre tid.
Har krånglat ca 5 år, men för snart 3 år sen trampade jag snett och spräckte menisken.
Efter det har det blivit riktigt besvärligt, kan inte gå mer än 1 km max, utan att få rejäl värk.
Gjort MR och fick efter det två val.
1 operera menisken, och riskera att trigga artros de hittade, eller
2 vänta och byta knäleden

Min undran är om någon gjort något, eller båda, ingreppen och hur det gick sen.
Rehabiliteringstid? Hur återställd efter åtgärd?
Valde för 1,5 år sen att avvakta, men nu börjar det bli för besvärligt ( bl a värk på nätterna) och känner att jag måste göra något!
Så erfarenheter tas tacksamt emot, såväl positiva som negativa

Jag skadade knäet för några år sedan då inre menisken släppt i ett fäste och alltsomoftast låg I kläm (hade även skador på främre korsband och inre sidoledband). Den skadade delen av menisken togs bort för 3 år sedan och jag skötte rehab noga, trodde knät var starkt efter 4 månader då det kändes så bra då (hade lite artros som dock inte påverkades av operationen), vilket tyvärr var ett misstag. Landade på knäet vid fall från häst och fick en spricka i samma menisk + mer skador på sidoledbandet. Ny operation ifjol, men nu blir inte knät bra mer, har stora problem med instabilitet, smärta vid belastning (och ibland även vid stillasittande), smärta varje natt. Läkaren ville byta ledbandet men nu har brosket blivit för dåligt för ett sådant ingrepp.
Jag kommer att få ny knäled i höst. Vad gäller återhämtning osv efter sådan operation så bevakar jag din tråd, vill också höra erfarenheter:)
 
Jag skadade knäet för några år sedan då inre menisken släppt i ett fäste och alltsomoftast låg I kläm (hade även skador på främre korsband och inre sidoledband). Den skadade delen av menisken togs bort för 3 år sedan och jag skötte rehab noga, trodde knät var starkt efter 4 månader då det kändes så bra då (hade lite artros som dock inte påverkades av operationen), vilket tyvärr var ett misstag. Landade på knäet vid fall från häst och fick en spricka i samma menisk + mer skador på sidoledbandet. Ny operation ifjol, men nu blir inte knät bra mer, har stora problem med instabilitet, smärta vid belastning (och ibland även vid stillasittande), smärta varje natt. Läkaren ville byta ledbandet men nu har brosket blivit för dåligt för ett sådant ingrepp.
Jag kommer att få ny knäled i höst. Vad gäller återhämtning osv efter sådan operation så bevakar jag din tråd, vill också höra erfarenheter:)
Fy vilken otur!!
Ja jag kommer nog att chansa på meniskoperation trots allt, finns ju en chans att artros inte påverkas.
Kan det ha påverkat att menisken redan var skadad, alltså att det lättare blev en ny skada?
Får jag vara ofin och fråga hur gammal du är?
Du behöver absolut inte svara men funderingen är om åldern spelar roll för skada/tillfrisknande.
Är själv 57, vet att en protes har begränsad livslängd men tänker att OM det blir så är jag hellre fullt rörlig nu, än längre fram...
Min mamma fick protes för sju år sen och är inte bra än dock är hon 78 år...
 
Man hade gjort en artroskopi på mitt knä lite mer än ett år innan det tillfälle när menisken åtgärdades första gången, dock utan någon åtgärd, det var tydligen svårt att upptäcka att menisken var lös...
Jag upplever att knäet har blivit skörare och skörare för varje operation och rehab har tagit mer tid för varje gång. När den senaste skadan skedde hade jag ännu inte nått tillräcklig muskelstyrka innan jag började rida min häst igen, jag var för optimistisk helt enkelt och fattade inte att det var så skört som det var.

Jag är några år yngre än dig och egentligen (enligt läkare) i yngsta laget för knäprotes. Anledningen att man nu ändå väljer en sådan åtgärd är då knäet inte fungerar pga de tidigare skadorna och behöver fixas, men är i för dåligt skick för det, det är lite av moment 22.
Tror säkert att allt hade varit enklare om skadorna hade skett mycket tidigare, t.ex. 20-årsåldern eller så.

Jag tänker som du, det är ju nu man vill vara rörlig:)
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 298
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 831
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp