Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Knäpper i käken.

B

**BORTTAGEN**

Jo jag har en hbl/vbl korsning på 6 månader nu.
När han tuggar så knäpper det i käken.
Ett knäpp vid varje tugg liksom :crazy:.
Någon som har varit med om nått sånt och vet vad det kan bero på. :confused:
Det verkar ju inte påverka honom så att han har ont eller så.
Det knäpper lika vad han än äter.
Tacksam för funderingar och tips.

A

absolut

Det är i käkleden som det knäpper. Inte vanligt att så unga hästar har knäppningar. Oftast beror det på att hästen inte tuggar på ett naturligt sätt vilket gör att käkleden ansträngs vid tuggningen. Orsaken kan vara många. På en så ung häst kan det vara bekymmer vid ett tandframbrott som gör att hästen får en avvikande tuggningen. Skador och bett fel kan också vara en orsak men det är bara dumt att speckulera. Bättre du får munnen ordentligt undersökt av någon med tillräcklig kompetens. För att stimulera en korrekt tuggning kan du hjälpa hästen med att ge den så lätt tuggad mat som möjligt. Gräs, ensilage, väl uppblött kraft foder osv. Hoppas det ordnar till sig.
/absolut

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6464 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
714
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 213
Kropp&Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
9 733
Småbarn Allt har varit frid och fröjd med vår bebis sen hon föddes för 10 månader sen. Hon är nöjd och glad 99% av tiden, väldigt aktiv och...
Svar
15
· Visningar
2 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sälja mitt hjärta?
  • Hyra sadel

Omröstningar