Knäpper i käken.

B

**BORTTAGEN**

Jo jag har en hbl/vbl korsning på 6 månader nu.
När han tuggar så knäpper det i käken.
Ett knäpp vid varje tugg liksom :crazy:.
Någon som har varit med om nått sånt och vet vad det kan bero på. :confused:
Det verkar ju inte påverka honom så att han har ont eller så.
Det knäpper lika vad han än äter.
Tacksam för funderingar och tips.
 
Det är i käkleden som det knäpper. Inte vanligt att så unga hästar har knäppningar. Oftast beror det på att hästen inte tuggar på ett naturligt sätt vilket gör att käkleden ansträngs vid tuggningen. Orsaken kan vara många. På en så ung häst kan det vara bekymmer vid ett tandframbrott som gör att hästen får en avvikande tuggningen. Skador och bett fel kan också vara en orsak men det är bara dumt att speckulera. Bättre du får munnen ordentligt undersökt av någon med tillräcklig kompetens. För att stimulera en korrekt tuggning kan du hjälpa hästen med att ge den så lätt tuggad mat som möjligt. Gräs, ensilage, väl uppblött kraft foder osv. Hoppas det ordnar till sig.
/absolut
 

Liknande trådar

L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 611
Senast: Trasten
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 065
Senast: Castellini
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 998
Senast: Bapelsin
·
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
73 392
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp