Bukefalos 25 år!

Knäppningar!

S

StarEmma

När jag rider/leder min ponny så liksom knäpper det i ett av hennes bakben, men hon går inte konstigt, ingen hälta lr nåt och hon uppför sig helt normalt, Vad kan detta vara??

Om det är bakbenen som knäpper, och inte högre upp. Brukar det dessutom avta efter en stunds ridning, så kan det bero på lite eller tunn ledvätska.

Ledvätskan är konstruerad så att den efter en stunds uppvärmning tjocknar till lite, den får då en stötdämpande förmåga som behövs för hästen bla när den travar och även i galopp. Därför är det väldigt viktigt att ge hästen en bra uppvärmning, då man kan skona benen oerhört genom detta.

T

Tuki

Det där känner jag igen! Fick förklarat för mig att det beror på att hästen har för lite ledvätska. Tydligen skall glucosamin eller cortaflex hjälpa, jag försökte dock utan att knäppandet försvann. I många fall brukar dessa knäppningar försvinna när hästen blivit uppvärmd (när organismen blir varm produceras mer ledvätska).

Jag har aldrig hört att knäppandet ställt till problem eller orsakat hältor.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag undrar lite om en häst reagerar i en framkota, är det samma sak som kotledsinflammation då? Eller kan det vara nåt annat? Att...
Svar
6
· Visningar
542
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
2 163
Hästvård Hej! Vi har varit på hältutredning med min ena ponny och hon fick behandling för inflammation i BÅDA kotlederna OCH hovlederna fram...
Svar
14
· Visningar
997
Hästvård Hej! Jag har en fråga om en sak som en ponny har (inte nån av mina). Ursäkta om jag inte kommer ihåg exakt rätt ord, men det är typ...
Svar
4
· Visningar
520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp/Unghund - klarar 'otroligt' lite (eller?)
  • Kattsnack #8

Hästrelaterat

• Skoning
  • Medryttartråden

Omröstningar