Knäppningar!

S

StarEmma

När jag rider/leder min ponny så liksom knäpper det i ett av hennes bakben, men hon går inte konstigt, ingen hälta lr nåt och hon uppför sig helt normalt, Vad kan detta vara??
 
Om det är bakbenen som knäpper, och inte högre upp. Brukar det dessutom avta efter en stunds ridning, så kan det bero på lite eller tunn ledvätska.

Ledvätskan är konstruerad så att den efter en stunds uppvärmning tjocknar till lite, den får då en stötdämpande förmåga som behövs för hästen bla när den travar och även i galopp. Därför är det väldigt viktigt att ge hästen en bra uppvärmning, då man kan skona benen oerhört genom detta.
 
Det där känner jag igen! Fick förklarat för mig att det beror på att hästen har för lite ledvätska. Tydligen skall glucosamin eller cortaflex hjälpa, jag försökte dock utan att knäppandet försvann. I många fall brukar dessa knäppningar försvinna när hästen blivit uppvärmd (när organismen blir varm produceras mer ledvätska).

Jag har aldrig hört att knäppandet ställt till problem eller orsakat hältor.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
363
Senast: Sirap
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
747
Senast: Rosett
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 789
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 519
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp