Knäppningar!

S

StarEmma

När jag rider/leder min ponny så liksom knäpper det i ett av hennes bakben, men hon går inte konstigt, ingen hälta lr nåt och hon uppför sig helt normalt, Vad kan detta vara??
 
Om det är bakbenen som knäpper, och inte högre upp. Brukar det dessutom avta efter en stunds ridning, så kan det bero på lite eller tunn ledvätska.

Ledvätskan är konstruerad så att den efter en stunds uppvärmning tjocknar till lite, den får då en stötdämpande förmåga som behövs för hästen bla när den travar och även i galopp. Därför är det väldigt viktigt att ge hästen en bra uppvärmning, då man kan skona benen oerhört genom detta.
 
Det där känner jag igen! Fick förklarat för mig att det beror på att hästen har för lite ledvätska. Tydligen skall glucosamin eller cortaflex hjälpa, jag försökte dock utan att knäppandet försvann. I många fall brukar dessa knäppningar försvinna när hästen blivit uppvärmd (när organismen blir varm produceras mer ledvätska).

Jag har aldrig hört att knäppandet ställt till problem eller orsakat hältor.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 305
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Sen ca två veckor har jag varje morgon vaknat och haft två fingrar som är svåra att räta ut. En led i vardera fingret låser sig och när...
Svar
6
· Visningar
478
Senast: Rosett
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 553
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hej! Skulle vilja bolla lite tankar med er. Jag har en Malinois hane, unghund på 10mån. I torsdags kväll tyckte jag att han gick...
Svar
17
· Visningar
2 543
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp