Mirre
Trådstartare
När jag tömkör eller longerar min häst och ber honom att jobba lite mer så knäpper han bara av i nacken och drar ihop sig. Försöker vara jättemjuk i handen och jobba med mycket drivning och lite hand. Har den senaste tiden bara jobbat med att han ska bjuda framåt. Formen har kvittat än så länge, huvudsaken att han gått med bra framåtbjudning. Har dock bett om lite sökning framåt-neråt korta korta stunder vid longering och tömkörning. Dock så vill han inte söka sig ner utan drar bara in nosen och knäpper av
Enda inspänningen jag anv är löst spända inspänningstyglar (hänger typ bara där) vid longering. Annars inget. Så han har full rörelsefrihet sas.
Longerade idag och såg dock ett litet framsteg.
Vilket belönades direkt såklart. Han skrittas bara nu och i ca: 2-3 veckor framåt.
Hade lagt ut lite låga bommar som han knatade över. Slarvade lite men annars gick det bra. Men nåt steg sådär så testade han lite om han kunde söka sig mera neråt och våga sträcka ut halsen mer. Så jag antar att det kommer. Men hur ska jag få honom att fortsätta med det och att inte knäppa av och krypa undan? och att aktivera bakbenen mera så han jobbar med rygg och mage?
Är ju licksom där formen ska sitta sas.
Lät honom sluta när han gick som bäst och skrittade av honom ut en sväng. Försöker hålla honom så motiverad som möjligt (vilket inte är det lättaste *lat pålle*
) så skrittar fram och av ute och är bara på bana ibland. Försöker hitta olika vägar varje dag och variera arbetet massor
Men tips mottages tacksamt!
bilder kommer från idag, dock inte från själva longeringen (knepigt att longera och fota samtidigt
)
Enda inspänningen jag anv är löst spända inspänningstyglar (hänger typ bara där) vid longering. Annars inget. Så han har full rörelsefrihet sas.
Longerade idag och såg dock ett litet framsteg.
Hade lagt ut lite låga bommar som han knatade över. Slarvade lite men annars gick det bra. Men nåt steg sådär så testade han lite om han kunde söka sig mera neråt och våga sträcka ut halsen mer. Så jag antar att det kommer. Men hur ska jag få honom att fortsätta med det och att inte knäppa av och krypa undan? och att aktivera bakbenen mera så han jobbar med rygg och mage?
Är ju licksom där formen ska sitta sas.
Lät honom sluta när han gick som bäst och skrittade av honom ut en sväng. Försöker hålla honom så motiverad som möjligt (vilket inte är det lättaste *lat pålle*
Men tips mottages tacksamt!