Bukefalos 28 år!

Knappt hanterad unghingst.

urkella

Trådstartare
Får om ca 1 månad hem en 1 årig hingst som är uppfödd på lösdrift. Enda hantering han har fått är när han har verkats (vad det ser ut på bilderna iaf)
Han är aldrig borstad eller liknande, vet inte ens om han har haft grimma på sig någon gång. Han kommer gå på lösdrift ihop med min andra hingst och valak, som är väldigt sociala av sig. Men hur ska jag börja med hanteringen med honom sedan ? Jobbigaste biten är att han troligen behöver en helrakning. Är det smartast att ta ut vet. och ge honom lugnande i så fall ?
 
Sv: Knappt hanterad unghingst.

Varför behöver han helrakas?
 
Sv: Knappt hanterad unghingst.

Helrakning? Av 1-åring?? Mitt i sommaren??? :eek:
Vad i hela jösse namn kan ligga till grund för det?? :confused::confused::confused:
 
Sv: Knappt hanterad unghingst.

svarar till båda: Då han inte är borstad + gått på lösdrift har han i princip all vinterpäls kvar på kroppen. Tippar därför på att det även är stor risk att han har löss vill därför raka honom och avlusa honom + all an måste koka i den pälsen. Har inte sett honom irl då han står i Holland men här är en bild på honom från slutet på juni

32606321.jpg
 
Sv: Knappt hanterad unghingst.

svarar till båda: Då han inte är borstad + gått på lösdrift har han i princip all vinterpäls kvar på kroppen. Tippar därför på att det även är stor risk att han har löss vill därför raka honom och avlusa honom + all an måste koka i den pälsen. Har inte sett honom irl då han står i Holland men här är en bild på honom från slutet på juni

32606321.jpg

Men jösses?!
Det måste ju vara ett allvarligt fel på hästen om den han den pälsen i slutet av juni? :eek:
 
Sv: Knappt hanterad unghingst.

Allvarligt fel tror jag verkligen inte, men är inte förvånad om han har löss och mask. Sett många åringar med den pälsen om dom inte varit maskade, och även att vinterpälsen inte släppt pga löss.
Vet ju inte hur mkt som är "död" päls som hade släppts bara han fått bli borstad några gånger.
Men kan inte avlusa honom med den pälsen iaf.
 
Sv: Knappt hanterad unghingst.

Allvarligt fel tror jag verkligen inte, men är inte förvånad om han har löss och mask. Sett många åringar med den pälsen om dom inte varit maskade, och även att vinterpälsen inte släppt pga löss.
Vet ju inte hur mkt som är "död" päls som hade släppts bara han fått bli borstad några gånger.
Men kan inte avlusa honom med den pälsen iaf.

Hm, jag tycker nog att en häst så full i mask att den ser ut som den på bilden, har ett allvarligt fel, men det är ju olika det där.
Jag har aldrig sett någon så illa, den värsta var den med blodmask som fick avlivas, mager med "svältpäls", men inte lurv som den du visar.:(

Jag skulle nog sikta in mig på ett par ordentliga bad hellre än att raka bort det.

Men uppdatera gärna om hur det går. :)
 
Sv: Knappt hanterad unghingst.

Denna ras kan bli extremt lurvig >____< trodde inte det innan. Han har fällt på halsen och benen iaf och ser inte bukig eller smal ut på de bilder jag fått. Har inte tillgång till vattenslang i "mitt" stall så det blir svårt med bad. Måste ändå vänja honom vid att bli helklippt då dom ska vara det vid utställning. Men en rejäl avmaskningskur ska han iaf gå på.
 
Sv: Knappt hanterad unghingst.

Jag hade nog ringt vetten och bett om lugnande och sedan rakat av pälsen. Sen som sagt avlusning och avmaskning.

Du är medveten om att du måste ha en tråd om hans utveckling va? :angel:
 
Sv: Knappt hanterad unghingst.

Tror med tt det blir bäst att göra så. Läst att många klipper hästarna när dom är lite blöta så kanske duscha, klippa sedan ducha av det som inte försvann första gången :idea:.
Självklart ska han få sig en tråd om sig :D Ska bli intressant att se hur liten han är men gissar på runt 65-69 cm i dagsläget :love:
 
Sv: Knappt hanterad unghingst.

Men jösses?!
Det måste ju vara ett allvarligt fel på hästen om den han den pälsen i slutet av juni? :eek:

Mask + naringsbrist skulle jag saga. ^^

Urkella:
Jo klipp absolut och eh ja.. lugnande ar nog inte fel :) som sagt, du maaaste starta en trad omd et lilla livet! men avd ar han for ras egentligen? *nyfiken i en strut*
 
Sv: Knappt hanterad unghingst.

svarar till båda: Då han inte är borstad + gått på lösdrift har han i princip all vinterpäls kvar på kroppen.

Måste bara... *alla taggar ut*.... Att ha all vinterpäls kvar har väl för bövelen ingenting med att gå på lösdrift att göra!!!!

(inte att bli borstad heller, för den delen, när vi befinner oss mitt i sommaren)
 
Sv: Knappt hanterad unghingst.

Om du orkat läsa ser du att jag tror det är löss och mask som är boven i det hela.
 
Sv: Knappt hanterad unghingst.

jag måste bara fråga om du inte blir osäker inför dit köp då som du säger misstänker att han både har mask och löss. Håller ens en häst med den starten i livet? ja jag är medveten om att det är en minature men den används väl på något sätt??
 
Sv: Knappt hanterad unghingst.

joda, de kan klara sig alldeles utmarkt.

Majoriteten av unghastarna har ar vilda, har de tur sa avmaskas dom som ettaringar, vissa inte forran de ar 3. Avlusas hander knappt.... visst kan de mkt val vaxa upp till valmaende, hallbara vuxna.
 
Sv: Knappt hanterad unghingst.

Men vilda hästar, som har fria ytor, får väl inte mask så lätt.
Det som stör mig i detta är att folk gladeligen köper hästar som ser så anskrämliga ut.
Säljaren fortsätter då säkerligen att ta fram ytterligare hästar, för de går ju att sälja. :grin:
Varför inte köpa av nån som har friska och välskötta djur?
 
Sv: Knappt hanterad unghingst.

mjoda nog har de det. Mina unghastar var fulla i mask nar de kom, trotts STORA ytor (i svenska ogon enorma hagar).. Nu ar Baby en valmaende "prinsipessa" och Red ar den mulligaste ettars hingsten jag nansin sett. Bada fina och glansiga, valmaende unghastar.

men ja, visst forstar jag vad du menar.. varfor ge oseriosa uppfodare pengarna nar det finns seriosa. Men samtidigt, ser man potensial i den dar raggsockan som ar negligerad i hagen.. sa varfor inte ta chansen att ge den ett bra liv?
 
Sv: Knappt hanterad unghingst.

Jaha. Jag trodde du talade om vildhästar som är vildhästar, dvs inte har hagar.
 
Sv: Knappt hanterad unghingst.

Börja med att avmaska o ge den bra mat så lär den släppa pälsen.

Ge den en bra start o håll inte på o utsätt den för en massa direkt.

Unghingst är inte en åring för mig. Könet visar sig sällan i temperamentet ännu.

Vad ska du ha den till:confused:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 760
Senast: Joro253
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 203
Senast: Mabuse
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 338
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp