Knarrigt golv

Voeux

Trådstartare
Våra grannar har påtalat att det låter mycket när vi går, vilket känns helt rimligt då vi har ett gammalt och hemskt knarrigt golv. För både deras och vår skull, finns det någon smidig lösning? Vet att man både kan spika ner vissa plankor samt att det finns någon form av filler man kan spruta ner. Vi har gamla trätiljor.
 
Om ny hyr så är det hyresvärdens ansvar att lösa eller råda er. Annars kan ni bli ålagda att återställa ev reparation om den inte är godkänd.
Om ni äger bostaden kolla med styrelsen hur man har löst eller tycker det ska lösas.
Ni är nog inte de enda som har knarrande golv i fastigheten.
 
Jag bor i ett gammalt hus och sitter i styrelsen i vår Brf. Vi har en del problem med det här. Originalgolven är helt enkelt inte isolerade på den nivån vi vill ha idag.

vi Informerar alla som flyttar in om problemet, tofflor verkar funka ok, men mest ska folk tänka på andra (och sätta ner fötterna så försiktigt som det går, häl först låter mer...) . En boende har fått tillsägelse att inte ha träskor hemma, en annan att klackskor skapar eko inne hos grannarna. Båda dessa bor högst upp så de har inte riktigt fattat problemet själva. Vi har inte stoppat någon som vill ta fram originalgolv, men sagt till dem att då får de tänka på sina grannar i högre utsträckning. Har ni en baslåda till musik är det bra om den inte står på golvet, precis som microvågsugnen. Det skapar ibland resonans, beroende på hur huset är byggt.

Men typ sunt förnuft och kanske att ni kan få komma ner till dem en i taget och lyssna på hur det låter när den andra går?
 
Våra grannar har påtalat att det låter mycket när vi går, vilket känns helt rimligt då vi har ett gammalt och hemskt knarrigt golv. För både deras och vår skull, finns det någon smidig lösning? Vet att man både kan spika ner vissa plankor samt att det finns någon form av filler man kan spruta ner. Vi har gamla trätiljor.

Tjock matta som fördelar trycket?
 
Kan det vara extra mycket problem nu på sommarhalvåret när det varit otroligt torrt? I höst/vinter är det fuktigare i luften och träet sväller lite.

Vet ni vad golvet ligger på? I gamla hus är det ofta sand, tillslut sätter det sig och blir ojämnt och då kan det svikta. Kan man fylla på i springorna? Kanske prata med en golvläggare/byggfirma?
 
Är det original-golv eller trossbotten? Förr innan gipsskivor och masonit hade man träribbor i väggarna och (furu)plankor i undergolven. Undergolvet/trossbotten var oftast inte gjord för att gå på utan skulle ha ett övergolv. Ofta var övergolven av material som var moderna på 1800-tal/tidigt 1900-tal..
 
Jag bor i ett gammalt hus och sitter i styrelsen i vår Brf. Vi har en del problem med det här. Originalgolven är helt enkelt inte isolerade på den nivån vi vill ha idag.

vi Informerar alla som flyttar in om problemet, tofflor verkar funka ok, men mest ska folk tänka på andra (och sätta ner fötterna så försiktigt som det går, häl först låter mer...) . En boende har fått tillsägelse att inte ha träskor hemma, en annan att klackskor skapar eko inne hos grannarna. Båda dessa bor högst upp så de har inte riktigt fattat problemet själva. Vi har inte stoppat någon som vill ta fram originalgolv, men sagt till dem att då får de tänka på sina grannar i högre utsträckning. Har ni en baslåda till musik är det bra om den inte står på golvet, precis som microvågsugnen. Det skapar ibland resonans, beroende på hur huset är byggt.

Men typ sunt förnuft och kanske att ni kan få komma ner till dem en i taget och lyssna på hur det låter när den andra går?
Jag vart bara fundersam nu, finns det alltså folk som har sin micro på golvet? :confused:
 
Våra grannar har påtalat att det låter mycket när vi går, vilket känns helt rimligt då vi har ett gammalt och hemskt knarrigt golv. För både deras och vår skull, finns det någon smidig lösning? Vet att man både kan spika ner vissa plankor samt att det finns någon form av filler man kan spruta ner. Vi har gamla trätiljor.

Jag brukar ha mjuka tofflor på mig inomhus. Och hoppar såklart inte runt i onödan (förutom vid fest :angel: ). Vårt hus är väldigt lyhört så jag hör grannen gå på golvet ovanför mig. Hade aldrig kommit på tanken att klaga på detta. Känns som normala ljud i ett gammalt hus?
 
Våra grannar har påtalat att det låter mycket när vi går, vilket känns helt rimligt då vi har ett gammalt och hemskt knarrigt golv. För både deras och vår skull, finns det någon smidig lösning? Vet att man både kan spika ner vissa plankor samt att det finns någon form av filler man kan spruta ner. Vi har gamla trätiljor.
Det allra bästa vore nog att de satte uppe ett nytt, tätt och nerpendlat innertak :idea: Jag researchade detta mycket när vi flyttade till vår nuvarande lägenhet och insåg att det var den enda möjligheten för att bli av med ljuden uppifrån. Vi fortskred inte med den idén.

Men är det knarr eller "dunsar" de hör? Knarren kan ju till viss del avhjälpas med att spika ner plank osv som du säger, finns även pulver och vax som skall kunna avhjälpa om knarret beror på trä mot trä i själva planken. Dunsarna är svårare, beror på luft mellan lagren, otäta skikt, dålig isolering osv.

Utöver typ tjocka mattor där ni rör er som mest/de stör sig som mest så finns det nog inte så mycket enkla lösningar som inte går ut på att riva upp golvet och lägga nytt med typ stegljudsmattor osv under.
 
Tack för alla svar! Svarar alla på samma gång. Vi bor i bostadsrätt och jag tror att problemet finns i de flesta lägenheter, vi var på visning på två andra lägenheter i samma förening och de hade också knarrigt golv. Vi hör ingenting från grannarna ovanför dock, så jag misstänker att de kanske lagt nytt.

Det är absolut ett normalt ljud och grannen ville nog inte klaga, mest påtala att det låter så vi kanske kunde tänka på det. Just kvällen hon kom upp hade vi monterat upp vårt bord precis så tror vi lät en del :D Annars låter vi nog inte mer än andra. Jag vill inte behöva ha tofflor/inneskor av den anledningen, men självklart tänker jag på att inte klampa runt sent på kvällarna.

Vi har två "fläckar" i lägenheten där det låter mycket mer än på andra ställen, och det stör oss också en del. Vi har matta över ena stället men det hjälper inte. Funderar på om man kan spika fast plankorna just där..
 
Nu blev vi nedbjudna på en kopp te hos grannen under igår för att prata lite om golvet. Jag vet inte, han är jättetrevlig, men alltid när sånna här diskussioner dyker upp så känner jag att vissa personer kanske inte borde bo i lägenhet eller åtminstone inte i en gammal lyhörd lägenhet. Han säger att han vaknar varje morgon av våra steg, och jag tycker att det är synd, såklart. Men samtidigt måste ju vi kunna gå upp och göra i ordning oss för jobbet på mornarna. Han verkade inte heller haka på vår idé om att öronproppar är en god idé om han sover dåligt. Nåväl, vi går såklart försiktigt och försöker undvika de två fläckar där golvet knarrar. Jag ska också se över om det går att göra något åt just knarret, då. Det stör mig lite också.

Jag tror att jag har bott i nästan 15 lägenheter under min livstid och jag har stört mig på 1 granne. Han verkade vara aspirerande DJ och spelade tung house på högsta volym från morgon till kväll, i kombination med att det lät som att han möblerade om varje dag. Samt fester fram till 7 på morgonen på helgerna. Steg, musik, gråtande barn osv. susar mig förbi. Jag önskar kanske lite att ljudkänsliga personer skulle bosätta sig i mer nyproducerade lägenheter som kanske har bättre isolering, alternativt kunde förstå att vissa ljud är svåra att göra någonting åt om man ska kunna leva ett normalt liv i sin lägenhet, och kanske då ta lite egenansvar för exempelvis öronproppar.
 
Alltså, man får ju röra sig i sitt hem. Man får vara uppe och gå på nätterna och tidig morgon. Så länge ni inte har klackskor/träskor på er eller dansar steppdans mitt i natten.

Kan du fråga de som bodde där innan om de fick samma klagomål från grannen? Det finns ju de som klagar av bra anledningar men det finns ju också de som klagar för minsta lilla öven sånt som man faktiskt får tåla om man bor i lägenhet. Det kan ju vara bra om ni kan få ett snabbt hum om vilken kategori er granne hör till.
 
Det är väldigt olika hur mycket det låter när olika personer går, en del sätter ned hälen först och hårt andra går mycket mjukare. Vikten spelar också roll men inte alls så mycket som gångstilen och är det så att ljudet kommer från "klamp" i golvet är det något man kan tänka på. Det kan låta ganska mycket i våningen under från personer som går hårt. Om det istället är knarr i några delar av golvet borde det också gå att åtgärda ganska enkelt tycker jag.
 
Alltså, man får ju röra sig i sitt hem. Man får vara uppe och gå på nätterna och tidig morgon. Så länge ni inte har klackskor/träskor på er eller dansar steppdans mitt i natten.

Kan du fråga de som bodde där innan om de fick samma klagomål från grannen? Det finns ju de som klagar av bra anledningar men det finns ju också de som klagar för minsta lilla öven sånt som man faktiskt får tåla om man bor i lägenhet. Det kan ju vara bra om ni kan få ett snabbt hum om vilken kategori er granne hör till.

Han berättade att han även pratat med de som bodde där innan, så det vet vi redan. Så jag gissar att det är en ljudkänslig granne. Med det sagt så kan man ju försöka visa hänsyn även till känsligare grannar, inom rimliga gränser. Vi har både gamla knarriga golv och nästintill noll ljudisolering nedåt. Så som sagt, jag tänker att vi kan försöka gå mjukt på mornarna. Om jag försöker åtgärda knarret i plankorna så är det nog lika mycket för vår egen skull.
 
Om det istället är knarr i några delar av golvet borde det också gå att åtgärda ganska enkelt tycker jag.

Enkelt vet jag inte, men vi ska undersöka det. Ligger det bra med balkar under golvet så kan man ju spika fast plankorna. Men det förutsätter ju som sagt att det finns bra balkar som inte är allt för försjunkna. Det är ju även ganska fult om man måste spika mycket. Ett annat alternativ är att fylla upp med sand under plankorna, men jag gissar att det innebär att golvet måste lyftas? Visst finns det lite anti-knarr pulver man kan pudra in i springorna men jag vet inte riktigt hur mycket det hjälper?
 
Enkelt vet jag inte, men vi ska undersöka det. Ligger det bra med balkar under golvet så kan man ju spika fast plankorna. Men det förutsätter ju som sagt att det finns bra balkar som inte är allt för försjunkna. Det är ju även ganska fult om man måste spika mycket. Ett annat alternativ är att fylla upp med sand under plankorna, men jag gissar att det innebär att golvet måste lyftas? Visst finns det lite anti-knarr pulver man kan pudra in i springorna men jag vet inte riktigt hur mycket det hjälper?
Knarret kommer väl från rörelser mellan not och spont på golvbrädorna? Det borde räcka med lite vax eller något för att ta bort knarret i så fall.
 
Knarret kommer väl från rörelser mellan not och spont på golvbrädorna? Det borde räcka med lite vax eller något för att ta bort det.

Jag kan inte golvspråk, men när jag läst på om det så står det att det antingen kan komma från själva parketten eller undergolvet, och att det inte är helt lätt att åtgärda om det är undergolv. Så vet jag inte ens vad ett undergolv är, jag tror inte vi har ett? När man kikar ner mellan springorna är det liksom bara grus där. Sen har jag haft pappa över som arbetat som golvläggare en stor del av sitt liv, nu var han över i annat ärende och vi hann bara prata golvet lite snabbt. Han trampade runt lite på det och sa väl nåt att "Aaah, det är inte helt lätt men nåt går väl att göra". Känner att jag kanske får ta över honom igen på en bedömning.
 
Jag kan inte golvspråk, men när jag läst på om det så står det att det antingen kan komma från själva parketten eller undergolvet, och att det inte är helt lätt att åtgärda om det är undergolv. Så vet jag inte ens vad ett undergolv är, jag tror inte vi har ett? När man kikar ner mellan springorna är det liksom bara grus där. Sen har jag haft pappa över som arbetat som golvläggare en stor del av sitt liv, nu var han över i annat ärende och vi hann bara prata golvet lite snabbt. Han trampade runt lite på det och sa väl nåt att "Aaah, det är inte helt lätt men nåt går väl att göra". Känner att jag kanske får ta över honom igen på en bedömning.
Jag trodde ni hade brädgolv och inte parkett? Parkett är ju lite svårare eftersom det finns många fler ytor som gnids mot varandra men det borde fungera även då. Visst kan man försöka spika eller fylla upp undertill så att golvet inte kan röra sig men om det ligger bra känns det onödigt. Knarret kommer av att torra träytor rör sig mot varandra och "kärvar"och vax brukar användas för att göra att de glider lättare utan kärv och knarr.
 

Liknande trådar

Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
666
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 590
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 841
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp