Knas med oljepanna *nybörjare*

vinkelina

Trådstartare
Köpt hus med oljeuppvärmning. Pannan kan göras med både olja och el. Jag är totalt nybörjare och har aldrig i mitt vuxna liv bott i hus med oljepanna

Nåväl. Någon gång de senaste dygnet har pannan gått över till el (tydligen slår den över av sig själv om bränningen inte fungerar?) Till saken hör att vi renoverar och i två veckor haft elementen bortskruvade (9/16 element. VVS kille som fixade det) och idag var han och skruvade tillbaka dem. Hör det på nått sätt ihop att han lagt tillbaka elementen med att vi inte får igång oljeuppvärmningen? Eller kan vi faktist gjort av med 1 m3 olja sedan januari. Huset stått tomt, vi har haft ca 14-15 grader inne. 200m2 att värma upp. Relativt milt väder, inte många dagar med minus 20 eller kallare. Minimal användning av vatten och då mest spolat toalett och tagit dricksvatten, dvs inte använt varmvatten. (mätaren för hur mycket olja som finns i tanken är tydligen trasig)

Så klart upptäckte jag det efter att killen slutat för dagen
 
Köpt hus med oljeuppvärmning. Pannan kan göras med både olja och el. Jag är totalt nybörjare och har aldrig i mitt vuxna liv bott i hus med oljepanna

Nåväl. Någon gång de senaste dygnet har pannan gått över till el (tydligen slår den över av sig själv om bränningen inte fungerar?) Till saken hör att vi renoverar och i två veckor haft elementen bortskruvade (9/16 element. VVS kille som fixade det) och idag var han och skruvade tillbaka dem. Hör det på nått sätt ihop att han lagt tillbaka elementen med att vi inte får igång oljeuppvärmningen? Eller kan vi faktist gjort av med 1 m3 olja sedan januari. Huset stått tomt, vi har haft ca 14-15 grader inne. 200m2 att värma upp. Relativt milt väder, inte många dagar med minus 20 eller kallare. Minimal användning av vatten och då mest spolat toalett och tagit dricksvatten, dvs inte använt varmvatten. (mätaren för hur mycket olja som finns i tanken är tydligen trasig)

Så klart upptäckte jag det efter att killen slutat för dagen
Går det inte att öppna och lysa ner i tanken för att se om det är någon nivå? Alternativt knacka på den och se var/om ljudet förändras.

Ni kan mycket väl ha gjort av med den mängden. Så som du skriver om milt väder så låter det ändå som att det för er innebär minusgrader och säg att det är -5 så ska ni höja temperaturen med 20 grader för att få 15 plusgrader. Och 200 m2 är stort!
 
Ja ni kan absolut ha gjort av med oljan på tre-fyra månader.

Tänk 3000 liter i året, 250 i månaden. Kanske dålig isolering, gamla fönster?
 
Går det inte att öppna och lysa ner i tanken för att se om det är någon nivå? Alternativt knacka på den och se var/om ljudet förändras.

Ni kan mycket väl ha gjort av med den mängden. Så som du skriver om milt väder så låter det ändå som att det för er innebär minusgrader och säg att det är -5 så ska ni höja temperaturen med 20 grader för att få 15 plusgrader. Och 200 m2 är stort!

Har tanken nergrävd men skall absolut försöka kolla läget.
 
Kollade kalendern. 18.1 fick vi olja och startade pannan. 29.3 kopplade vi lös elementen dvs huset stod ”kallt” fram tills idag.
 
Fundera även på när den var besiktigast senast.

Ger ni upp på olja kn det var värt att titta på pelletsbrännare ett tag - misstänker ni har att göra nog med övrig renovering för att byta uppvärmningssystem med! Finns som passar att sätta där oljebrännaren sitter idag.

Har det meckats med värmesystemet kan det dels vara avstänkt eller att nivån på vatten i systemet är låg
 
Om där då var tre kubik är det inte rimligt att det är slut om det inte står och rinner varmvatten någonstans.

Inget rinnande vatten (kollade vattenförbrukning av annan orsak häromdagen)

Borde ha funnits 1,5m3 olja. Pannan servad dagarna innan beställningen. Gissar knas med vattentrycket då
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Vet du om det är trycksatt system eller om där är en bytta på vinden som expansionskärl?
 

Liknande trådar

Äldre Kanske onödig tråd, men måste få lite lugn i själen. Mår dåligt över att ta konflikter med folk som jag tycker bra om. Har vansinniga...
Svar
5
· Visningar
1 225
Senast: gulan
·
Hemmet Jag är nu hemma hos min mor i den lägenhet vi bott i de senaste nio åren. De senaste nio åren har vi haft problem med att det är så...
Svar
17
· Visningar
1 539

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp