Knastrande nacke!

Otherside

Trådstartare
På senare tid har det börjat knastra nåt alldeles orimligt i min nacke. Ligger jag t.ex. på rygg med lite höjd kudde i sängen och ska läsa, hakar nåt upp sig då och då, och "släpper" sen med ett knak, som gör rätt ont. Övrig tid mest knastrar det, men väldigt mycket.

Jag har ett jobb där jag sitter vid datorn en hel del och skriver, och håller då huvudet aningen bakåt för att kunna läsa på skärmen med mina bifocals (alltså glasögon med två styrkor, en nedre bit för nära håll, vad heter de nu igen??). Jag skaffade speciella glasögon för just det ändamålet, sk terminalglasögon, men de fungerar inte alls.

Det är sedan jag jobbade väldigt mycket vid datorn en längre tid som problemet eskalerat. Det knakar och krasar mer och mer. Värst är det som sagt när jag ligger ner och det liksom hakar upp sig.

När jag googlar så ser det inte direkt ut att vara farligt, men just nu är det väldigt jobbigt. Har någon av er haft liknande problem och känner till bra övningar för att åtminstone mildra besvären? Sjukgymnast har så lång kö just nu att de inte ens tar in nya patienter.....
 
Jag har haft liknande besvär som startade i samband med jobb framför dator. Det var spända muskler som orsakade det och fick hjälp med problemen av kiropraktor. Har de lika lång kö som sjukgymnasterna, annars kanske det kan vara ett alternativ? Kan tyvärr inte ge övningstips via nätet då kroppsposotionen var väldigt viktig på de jag fick och jag behövde assistans i början för att hitta rätt känsla vid utförandet.
 
På senare tid har det börjat knastra nåt alldeles orimligt i min nacke. Ligger jag t.ex. på rygg med lite höjd kudde i sängen och ska läsa, hakar nåt upp sig då och då, och "släpper" sen med ett knak, som gör rätt ont. Övrig tid mest knastrar det, men väldigt mycket.

Jag har ett jobb där jag sitter vid datorn en hel del och skriver, och håller då huvudet aningen bakåt för att kunna läsa på skärmen med mina bifocals (alltså glasögon med två styrkor, en nedre bit för nära håll, vad heter de nu igen??). Jag skaffade speciella glasögon för just det ändamålet, sk terminalglasögon, men de fungerar inte alls.

Det är sedan jag jobbade väldigt mycket vid datorn en längre tid som problemet eskalerat. Det knakar och krasar mer och mer. Värst är det som sagt när jag ligger ner och det liksom hakar upp sig.

När jag googlar så ser det inte direkt ut att vara farligt, men just nu är det väldigt jobbigt. Har någon av er haft liknande problem och känner till bra övningar för att åtminstone mildra besvären? Sjukgymnast har så lång kö just nu att de inte ens tar in nya patienter.....
Ställ dig i kö till sjukgymnasten, kolla om jobbet har något avtal som gör att du kan få tid snabbare i och med att det är din arbetsmiljö som är en del av problemet.

Tills du hinner träffa någon, ta för vana att ta micropauser där du rör axlar och nacke ett antal gånger om dagen.
 
Ställ dig i kö till sjukgymnasten, kolla om jobbet har något avtal som gör att du kan få tid snabbare i och med att det är din arbetsmiljö som är en del av problemet.

Tills du hinner träffa någon, ta för vana att ta micropauser där du rör axlar och nacke ett antal gånger om dagen.
Jag är egenföretagare så det finns inget sådant, tyvärr..... Men micropauser med nån slags rörelse är nog bra.
 
Du kanske kan testa att ta hjälp av en naprapat :) ?
Ja, naprapat känns bättre än kiropraktor; jag hade inte vågat låta någon knäcka till min nacke, jag är livrädd för sånt. Ryggen likaså, ingen får trycka till min rygg - jag har en gammal kotfraktur som gjort mig väldigt känslig för allt som har med ryggraden att göra.... Men naprapat är väkl en mjukare behandling?
 
Ja, naprapat känns bättre än kiropraktor; jag hade inte vågat låta någon knäcka till min nacke, jag är livrädd för sånt. Ryggen likaså, ingen får trycka till min rygg - jag har en gammal kotfraktur som gjort mig väldigt känslig för allt som har med ryggraden att göra.... Men naprapat är väkl en mjukare behandling?
Svårt att generalisera, tycker jag. Men ingen naprapat har "knäckt" mig. Däremot är inte alltid behandlingen mjuk och behaglig dock.... 🤪 Men du får väl berätta när du kommer till ev naprapat hur du känner/vad där är rädd för så tar de säkert hänsyn till det :) !
 
Jag är egenföretagare så det finns inget sådant, tyvärr..... Men micropauser med nån slags rörelse är nog bra.
Aha, ja då är det nog bara att ställa sig i kö. :( Men du kan kolla om det finns privata sjukgymnaster som har avtal med regionen. De kan ha kortare kö.
Rörelse är alltid bra och om du dessutom har en tidigare skada är det ännu viktigare.
 
Jag skulle först och främst bege mig tillbaka till optikern som gjorde dina terminalglasögon och säga att de inte fungerar och hitta en lösning där.
Efter att jag fick hämta ut mina terminalglasögon och började använda dom har hela min kropp tackat mig.
 
Träning och stretching! Ofta kommer detta genom dålig cirkulation i musklerna, fick jag höra av en naprapat. När det blivit riktigt illa kan man dock behöva lite hjälp på traven att få loss det. Jag har små bollar jag lägger mig på ibland och låter dem pressa mot ömma muskler. Smärtsamt ibland men det ger resultat. Har du Facebook kan du kolla in naprapatjonas och se om han har några övningar som passar dig :)
 
Gå till en naprapat, hen borde kunna hjälpa med det värsta och sen ge dig övningar för att hålla det borta. Jag märker alltid just på nacken när det är dags att besöka naprapat eller kiropraktor igen (jag går till båda) just för att nacken börjar knastra men också att jag själv får impulser att "knäcka den" genom att vrida på nacken på olika sätt, lite som vissa knäcker fingrarna stup i kvarten.
 
Du kan ju börja med massör som släpper på spänningarna i nacken.
Har aldrig fungerat på min nacke att starta i andra änden dvs en osteopat som fixar nacken medan musklerna fortfarande är spända. Sen skulle jag prova ut nya glasögon. Jag har progressiva glasögon som fungerar utmärkt vid datorn.
En bra optiker samt köpa de dyraste glasen är mycket skönare för både ögon och kropp. Billiga progressiva har alldeles för litet "titthål" för att fungera i dagliga livet . Det lönar sig att satsa på bra glas. Dom sitter ju på näsan hela din vakna tid för att förbättra seendet. Gäller även terminalglasögon att det måste vara bra kvalitet på glasen för att fungera. Marknaden är just nu full med billiga dåliga alternativ.
 
Du kan ju börja med massör som släpper på spänningarna i nacken.
Har aldrig fungerat på min nacke att starta i andra änden dvs en osteopat som fixar nacken medan musklerna fortfarande är spända. Sen skulle jag prova ut nya glasögon. Jag har progressiva glasögon som fungerar utmärkt vid datorn.
En bra optiker samt köpa de dyraste glasen är mycket skönare för både ögon och kropp. Billiga progressiva har alldeles för litet "titthål" för att fungera i dagliga livet . Det lönar sig att satsa på bra glas. Dom sitter ju på näsan hela din vakna tid för att förbättra seendet. Gäller även terminalglasögon att det måste vara bra kvalitet på glasen för att fungera. Marknaden är just nu full med billiga dåliga alternativ.
Mina terminalglasögon var hiskeligt dyra, från en riktig optiker. Men de fungerar inte trots att jag provade in avstånd etc jättenoga innan de tillverkades. Kan jag ta tillbaka dem nu, efter ett par månader...? Jag gav upp och använder mina vanliga progressiva, men där sitter närseendet för långt ner i glaset och jag måste höja huvudet lite vilket ger alla spänningarna.
 
På senare tid har det börjat knastra nåt alldeles orimligt i min nacke. Ligger jag t.ex. på rygg med lite höjd kudde i sängen och ska läsa, hakar nåt upp sig då och då, och "släpper" sen med ett knak, som gör rätt ont. Övrig tid mest knastrar det, men väldigt mycket.

Jag har ett jobb där jag sitter vid datorn en hel del och skriver, och håller då huvudet aningen bakåt för att kunna läsa på skärmen med mina bifocals (alltså glasögon med två styrkor, en nedre bit för nära håll, vad heter de nu igen??). Jag skaffade speciella glasögon för just det ändamålet, sk terminalglasögon, men de fungerar inte alls.

Det är sedan jag jobbade väldigt mycket vid datorn en längre tid som problemet eskalerat. Det knakar och krasar mer och mer. Värst är det som sagt när jag ligger ner och det liksom hakar upp sig.

När jag googlar så ser det inte direkt ut att vara farligt, men just nu är det väldigt jobbigt. Har någon av er haft liknande problem och känner till bra övningar för att åtminstone mildra besvären? Sjukgymnast har så lång kö just nu att de inte ens tar in nya patienter.....
Min nacke knakar, men inte så mycket så har inga tankar där.

Däremot dina bifocal terminalglasögon. De ville att jag också skulle ha sådana som visar skärmen i nederkant och så skulle man titta upp på kollegan i dörren i överkant utan att behöva ta av dem. Verkar vara populäraste versionen.

Jag valde istället att ha läsavstånd (papper ligger på) skrivbord i nederkant och skärmavstånd i överkant och tycker det fungerar jättebra (fungerar också mycket bra för padda, telefon, bok). Man vet ju ändå hur kollegorna ser ut och kan ta av glasögonen om det kniper.

Så möjligen skulle du kunna byta glasögon helt enkelt, eller rätt och slätt ha ett avstånd och inte alls bifocal.

Jobbet är väl de som brukar hjälpa med att betala för terminalglasögon.
 
Mina terminalglasögon var hiskeligt dyra, från en riktig optiker. Men de fungerar inte trots att jag provade in avstånd etc jättenoga innan de tillverkades. Kan jag ta tillbaka dem nu, efter ett par månader...? Jag gav upp och använder mina vanliga progressiva, men där sitter närseendet för långt ner i glaset och jag måste höja huvudet lite vilket ger alla spänningarna.

Självklart ska du gå tillbaka till optikern med glasögon som inte funkar för dig!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 099
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 558
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 241
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 107
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp