Knastrar runt sår

Sryoqwe

Trådstartare
Min häst har fått ett sår i hagen, strax ovanför framknäet. Det har runnit ganska mycket blod (var lite på kotan också, inget sår där). Såg typ ut som lite var men är inte riktigt säker. Det knastrade även runt och ovanför såret, upp längs med blodådran ända upp till mellan frambenen. Hon verkade inte halt.

Har nu sjölt med koksalt och alsollösning och lagt om med bomull och flexlinda.
Har kontaktat veterinär men glömde nämna knastrandet. Veterinären tyckte att vi skulle lägga på en kompress men då vi inte hade någon gjorde vi såhär.

Vad kan göra att det knastrar? Hur behandlar man det här?
 
Knaster kan komma av skador under huden, som sår som inte blivit öppna om du är med på vad jag menar. Tänk ett skrubbsår där huden är kvar men det ändå har blivit skador under huden. Det kan vara helt ofarligt men kan också komma vid ligamentskador. Hade det varit min häst hade jag ställt på box och kollat igen imorgon och då gjort ny bedömning om veterinär behöver tas ut.
 
Knaster kan komma av skador under huden, som sår som inte blivit öppna om du är med på vad jag menar. Tänk ett skrubbsår där huden är kvar men det ändå har blivit skador under huden. Det kan vara helt ofarligt men kan också komma vid ligamentskador. Hade det varit min häst hade jag ställt på box och kollat igen imorgon och då gjort ny bedömning om veterinär behöver tas ut.
Kan det vara en ligamentskada när det följer blodådran upp?

Tror att hon är lugnast ute då det är mycket knott i stallet, men tar nog in henne när det kommer en ny häst imorgon förmiddag och kollar igenom henne då.
 
Kan det vara en ligamentskada när det följer blodådran upp?

Tror att hon är lugnast ute då det är mycket knott i stallet, men tar nog in henne när det kommer en ny häst imorgon förmiddag och kollar igenom henne då.
Jättesvårt att veta. Blödning under huden eller i ligament behöver man undersöka hästen för att veta.

Okej. Jag tänker att om det skulle vara en ligamentskada är det bra om hon är i stillhet.
 
Om hästen har ett sår som är öppet är det lätt att luft tar sig in under huden, kan det vara det du beskriver som knastrande? Man brukar känna det om man trycker med fingrarna på huden kring såret.
Beh är att sluta såret (suturera eller få tryck på med kompress och bdg, beroende på sårets art) och att hålla hästen så stilla som absolut möjligt -> ju mer rörelse, desto mer luft kommer att kunna ta sig in.
Särskilt vanligt att det sker om såret sitter på överarmen/i armbågsregionen på hästen -> extra viktigt med stillhet.
 
Hur har det gått?
Bandaget hade halkat ner så la om det, då såg såret likadant ut men lite mer svullet. Knastrar/ bubblar som innan vid lätt tryck.

Då hon sedan lekte jage med mig när jag skulle fånga henne får hon nu gå i sjukhage. Stor för att vara sjukhage men hon har förhoppningsvis svårigheter att jogga runt som hon gör ibland. Hon är fortsatt ohalt. Har tid med agrias veterinär ikväll.
 
Knaster är inte helt ovanligt i områden runt visa typer av sår. Det är luft som tagit sig in under huden som gör att det låter knastrande när man tar på området.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 829
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hästen fick i somras ett sår (det kanske snarare uppkom)strax bredvid 'sporren' på ett framben. Redan då reagerade jag på att det var...
Svar
19
· Visningar
2 488
Senast: caballus
·
Hästvård Hej! Upptäckte för en stund sedan att min fyra åriga unghäst har fått ett sår vid senan/kotan, ca 3-4 kanske något mer långt. Svårt att...
Svar
5
· Visningar
1 039
Senast: Krans
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 393
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp