Knep för att få saker gjorda

Ok, då får man gå på när man är som piggast och orkar som mest - även om man själv uppfattar även högsta nivån som låg. Grejen är bara att allt sånt är väldigt relativt och jämför man sig med andra blir det mest bara fel och riskerar att bli ytterligare uppförsbacke.

Själv har jag som mest kraft på morgonen och startar nu med dagens lista, som innehåller:
Kaffe!
Laga spisen (har fått hem nytt varmluftselement)
Klippa gräset där transporten ska stå och parkera tillbaks den.
Kratta lite löv
Ta in hästar till tur och rykta och få bort leran
Skörda sallad till middagen. (Finns fin kvar i november!)
Diska ugnsgaller och köksfläktfilter

Sen får det nog vara bra och en lugn stund med min bok innan middagsförberedelserna tar vid och sedan en lugn kväll med att förbereda avfärd till skolor och jobb imorgon.

På kvällen hade jag aldrig orkat börja ta itu med något av det där på listan, då är energin på väg mot sina lägsta nivåer. Sen är det mörkt också, så det hade varit svårt med en del ändå. Nu har solen krupit upp och ger fint ljus.

Tycker också om att ha en lista av massa saker att göra! Bara jag kommer igång på morgonen/när jag vaknar så får jag mer energi av att köra på än att ligga på soffan hela dagen. Då blir jag deppig. Men ju mer jag ligger på soffan desto svårare är det att komma igång och göra minsta lilla, så det viktigaste är att komma igång och sedan köra på effekten av tidigare uppgift.
 
Jag är lite avundsjuk på er som hinner mer än ni tror på en kvart. Funderar på om jag också skulle hinna mer om det liksom var grundstädat innan. Men då måste jag ju komma till det grundstädade läget först 😅.

Edit. Fast det kanske inte bara var städning folk syftat på.
Jag tillhör dom som trodde jag skulle hinna med typ toastolen och handfatet bara på en kvart så ja jag blev mycket överraskad av hur mycket mer som jag hann med på en kvart.

Är nog ingen som tror att det blir tipptopp på en kvart men betydligt mer än igen minut.
 
Jag tillhör dom som trodde jag skulle hinna med typ toastolen och handfatet bara på en kvart så ja jag blev mycket överraskad av hur mycket mer som jag hann med på en kvart.

Är nog ingen som tror att det blir tipptopp på en kvart men betydligt mer än igen minut.
Jag kanske testar för ofta med disken, där det inte syns någon skillnad om jag bara diskar en kvart (om jag inte diskat på några dagar). Kanske behöver tänka om var jag lägger kvarten på 🙂.
 
Vilken hjälpsam tråd det här är! :heart
Jag ska försöka flera av tipsen. Det är så märkligt att en som jobbar med städ har så otroligt svårt att komma igång hemma. (eller också det inte märkligt alls. 😅 )
 
Senast ändrad:
För mig är det lättare att ta saker där jag står. När jag tvättar händerna kan jag t.ex se att handfatet är smutsigt och svabba rent det. När jag spolar toaletten kan jag komma på att den borde skrubbas ren. När jag tar ett glas vatten kan jag komma på att det är massa disk på bänken osv. Är man ändå där brukar det ju gå ganska snabbt. Mitt största problem just nu är att komma ihåg att vattna blommor så jag köpte någon slags bevattningspryl man stoppar ner i jorden. Den ska räcka upp till 14 dagar. Törstiga växter fick 2 bevattningsprylar. Förhoppningsvis slutar de få bruna, hängande blad nu!
 
Vilken hjälpsam tråd det här är! :heart
Jag ska försöka flera av tipsen. Det är så märkligt att en som jobbar med städ har så otroligt svårt att komma igång hemma. (eller också det inte märkligt alls. 😅 )
Inte konstigt alls, röstar jag för. Jag är projektledare på jobbet, ocheeeh ... :D
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Jag kanske testar för ofta med disken, där det inte syns någon skillnad om jag bara diskar en kvart (om jag inte diskat på några dagar). Kanske behöver tänka om var jag lägger kvarten på 🙂.

Jag lägger ofta kvarten på just disken och köket. Eftersom jag har diskmaskin så hinner jag lätt tömma och fylla den på en kvart plus torka av diskbänken.
 
För mig är ett knep att ta vara på stunder när jag bara väntar på något annat. Till exempel på morgonen när jag väntar på att gröten ska koka upp. Då fixar jag på diskbänken (in/ut ur diskmaskinen), torkar av spisen, osv.
 
Jag lägger ofta kvarten på just disken och köket. Eftersom jag har diskmaskin så hinner jag lätt tömma och fylla den på en kvart plus torka av diskbänken.
Med diskmaskin skulle jag kanske kunna hinna det 🙂. Fast nu har jag ju inte det så jag får väl försöka välja något annat.
 
Jag brukar försöka köra på ”en kvart om dagen”. Sätta timern och påbörja det jag anser behöver göras, städa badrum, plocka grejer, vika kläder, dammsuga osv. Är man effektiv hinner man oväntat mycket på en kvart. Ibland händer det att jag kommit igång och fortsätter även när tiden är slut, ibland inte.
Det här tog jag till mig. Tänkte också ta en kvart om dagen och göra fint hemma. Idag fortsatte jag en stund till efter att kvarten var slut.
 
Mitt tips till tråden är att ha någon som du litar på som kan dra i gång dig! Min mamma brukar hjälpa mig att komma i gång med röjning ( har ADD ingen startmotor). Sedan är man i gång o grejar på egen hand till slut👍 I ditt fall kanske boendestödet kan hjälpa dig i gång?
 
Jag valde ett tag aktivt att bara titta på klipp och TV-program med reklampauser för att kliva upp och göra saker under reklamen. Just nu sänds dock ingenting intressant med reklam jag inte kan skippa. :D
 
Jag valde ett tag aktivt att bara titta på klipp och TV-program med reklampauser för att kliva upp och göra saker under reklamen. Just nu sänds dock ingenting intressant med reklam jag inte kan skippa. :D
Jag har gjort exakt likadant 🙂
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Mitt tips till tråden är att ha någon som du litar på som kan dra i gång dig! Min mamma brukar hjälpa mig att komma i gång med röjning ( har ADD ingen startmotor). Sedan är man i gång o grejar på egen hand till slut👍 I ditt fall kanske boendestödet kan hjälpa dig i gång?
Är det mig du frågar? Ja, boendestödet hjälper mig igång med saker och så att jag också fullföljer. Annars kan jag lätt nöja mig med att diska en tallrik, en kastrull och en kopp, men att resten blir ogjort. Med kvarts-metoden måste jag inte göra klart, men jag ska jobba en kvart. Det känns som en metod som ändå kan funka eftersom en kvart inte är så lång tid. Men man hinner en del på den tiden och det är frivilligt att fortsätta när kvarten är slut.

Men boendestöd hjälper mig med uthålligheten när jag behöver göra saker som tar längre tid och som man vill klara av fortare.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Förra helgen drog ner mig i en rejäl grop som jag inte trodde var möjlig. Jag hade ingen aning om att en marknad kunde dränera en på så...
Svar
1
· Visningar
755
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 338
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 363
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 270
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp