Knepig BM *lång gnälltråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.

anhe

Trådstartare
Nu har jag gått och irriterat mig mer och mer och funderar på att byta BM. Har inget förtroende alls för min BM.

Kommer man med ett påstående, säger hon alltid tvärtom, eller börjar bläddra i sina böcker, hon kan liksom inget om fortplantning utantill. Frågar man något, får man ett luddigt svar (nu har jag inte haft några allvarliga frågor, utan mest varit nyfiken), eller så vet hon inte och börjar bläddra i sina böcker. De mest elementära sakerna borde väl en BM kunna.

Jag är tveksam till om hon tagit rätt prover, tillvägagångssättet är lite annorlunda än förra gången jag var gravid, nu var ju inte det så länge sedan, men ändå. Bl.a har jag inte fått tagit något blodtypningsprov, trots att dom var ganska noga med det förra gången pga att jag är Rh-, om inte annat för att säkerställa att jag verkligen är Rh-. Får väl se om det blir immuniseringsprov nästa gång, det borde vara dags. Inte en gång har jag fått höra om hon tagit något sockerprov, bara Hb. Hon hade visst "glömt", eller "hoppat över" några blodprover på inskrivningen, som hon tog vid nästa besök (är det inte mer praktiskt att sticka en gång och ta alla prov, istället för att ta blodprov varje gång).

Hon är fullständigt förfasad över min viktuppgång, som börjar närma sig 10 kg (är i v. 27). Jag var inte överviktig innan graviditeten, men hade två kilo kvar till vikten innan första graviditeten. Viktuppgången var likadan då. Men hon verkar definitivt tro att jag lever på pizza, gräddsås, potatisgratäng och godis, när jag säger att jag äter rätt så normalt (för mig, där jag håller vikten någotsånär, tänker mig för, men är inte övernoggrann), tillräckligt för att gå upp något kilo i fett, säkert, jag bantar inte, men inte tillräckligt för att gå upp 6-7 kg i fett. Enligt henne så ska man ju inte gå upp mer än 7 kg på hela graviditeten, så jag är redan helt åt skogen. Tycker det skulle vara större oro över dom som verkligen är överviktiga när de blir gravida, men tydligen inte.

Men min största anledning till förtroendebrist är att hon i princip anklagade mig sist för att om inte vara sprutnarkoman, så åtminstone ha levt ett promiskuöst liv mellan graviditeterna. Detta bottnar i att jag har en utläkt Hepatit C (som jag känt till i snart tio år), som jag inte har den blekaste lilla aning om var jag kan ha fått ifrån, då jag varken haft många sex partners (och de jag haft varit testade) eller blivit sucken med ohygieniska kanyler som jag vet om. Kvarstår regelrätt blodsmitta, sår mot sår då, men ingen jag vet om.

Nåväl, jag är i alla fall fullständigt immun mot Hepatit C av den typ jag haft (den absolut vanligaste), jag smittar inte, och det är inga andra konstigheter övht. Teoretiskt kan jag förstås bli smittad av den andra typen av hepatit C som finns, men oddsen för det är ju inte speciellt stora. Men där kan hon absolut inte ta mig på mitt ord, trots att det ligger ett utlåtande från min läkare på infektionskliniken i min förra grav. journal om att jag är som vem som helst, nya prover är överflödiga om det inte finns någon speciell anledning till misstanke osv (vi tog reda på allt ordentligt då, plus gjorde en ny screening för säkerhets skull, så jag är dubbelt kollad).

Nu måste min nuvarande BM absolut konsultera med "sin" läkare (borde ju vara bättre att ringa infektionsläkare som kan sjukdomen), hon har inte bestämt sig för om hon ska ta prov för Hepatit C, trots att jag säger att det är meningslöst, för jag kommer vara positiv på de normala proverna, eftersom jag har antikroppar. Men hon kan inte få in i sitt huvud att det är speciellt prov som infektion har hand om, om man ska veta om det försigår något aktivt i kroppen. Blir så trött på människan. Så då frågar hon mig gång på gång om jag är säker på att jag inte kan ha den andra varianten av hepatit C, säker, kan man ju aldrig vara, blodsmitta från någon annan där inte jag vet vad den bär på kan jag ju aldrig garantera mig från (det kan ju ingen), men hon ger sig inte förrän jag uttryckligen säger att jag inte är knarkare eller ligger med halva stans manliga befolkning, eller på annat vis blivit utsatt vad jag känner till (det är alltså 1½ år sedan jag sist gjorde de här proverna under förra grav, så det är ingen lång tidsperiod heller). Frågar hon alla på det här kränkande viset eller, jag är ju säkrare än många andra, eftersom jag redan haft den vanligaste typen och är helt immun mot den, men känner mig behandlad som kontaminerat avfall. Hon nöjde sig inte med det svaret i alla fall, utan ska nu konsultera "sin" läkare. Så skulle vi bestämma till nästa gång hur vi ska göra med blodprover.

Jag kanske överreagerar, men jag känner mig kränkt faktiskt. Ska man stå ut, gå dit och ta sina prover och hoppas på en problemfri graviditet, eller byta direkt?
 
Sv: Knepig BM *lång gnälltråd*

Byta. Du har verkligen inget fortroende för den här bm, och hon verkar ha fastnat totalt. Var din första bra? Kan du inte få den bm istället?
 
Sv: Knepig BM *lång gnälltråd*

Byt direkt! Hon är ju varken kompetent eller trevlig!
Det kan ju bli så att även nästa bm vill kolla upp din hepatit också men är hon trevlig och kompetent för övrigt kan du ju stå ut med det eller?

Lycka till och grattis! Det ska vara kul att gå till BM :bump:
 
Sv: Knepig BM *lång gnälltråd*

Det spelar ju egentligen ingen rol om hon är inkompetent eller inte, för om du int ekänner dig trygg med din bm så ska du absolut byta!
Min förra graviditet började jag hos en riktigt jä*la hagga, rent ut sagt. Hon var säkert kunnig, men jag mådde dålig bara av att vistas i samma rum sommänniskan.- SÅ jag bytte. (någon kanske kommer ihåg storyn vad som hände sen, jag berättade det här då - kärringen skällde i alla fall ut mig för att jag inte ville prata direkt med henne oma tt jag inte tyckte att personkemin stämde.. :crazy: )

Så BYT bm om du känner dig obekväm!
 
Sv: Knepig BM *lång gnälltråd*

Jag har inga problem med att man vill kolla upp min hepatit igen, men jag gillar inte att bli halvt anklagad för att jag minsann måste leva ett sådant riskabelt liv så jag borde veta var jag fått det ifrån. Be mig bara ta kontakt med infektion så fixar jag ny provtagning (även om dom tycker det är onödigt) direkt, eller så kan väl BM konsultera själv med infektion, men hon fattar inte att det är dom som har hand om det hela.
 
Sv: Knepig BM *lång gnälltråd*

Min första var bra, väldigt mjuk och förstående. Tyvärr (för mig) är hon mammaledig, så denna är vikarien. Vet att den andra BM som fanns här också är borta, sjukskriven tror jag, så denna är kanske den enda. Men kan man få någon BM från en annan ort om det inte finns att byta med här?
 
Sv: Knepig BM *lång gnälltråd*

Byt!! Och du kan säkert få en om du är bered att kanske åka... Man ska känna sig trygg och lita på sin BM annars är det bortkastad tid!
 
Sv: Knepig BM *lång gnälltråd*

Jag skulle ha bytt direkt! Det är tur att du är andragångsmamma och därmed tryggare i dig själv och din graviditet än många förstagångsmammor, en sådan här BM skulle ju kunna förstöra hela ens graviditet. En uppgång på 10 kg i v. 27 är väl ingenting. Alla har en individuell uppgång och jag känner de som gått upp 10 kg redan i v. 13! Jag tror en genomsnittlig uppgång ligger på ca 13 kg och då finns det rätt många som både ligger över och under!
Jag förstår att det känns underligt med denna fokusering på din utläkta hepatit, den här bm verkar inte veta något om den normala "gången" för provtagning etc. Varför inte fixa en provtagning själv på infektion och sedan kunna ha det i handen när du träffar din nya bm. jag tycker också du ska ta upp din oro ang RHnegativiteten (fick du förresten en spruta direkt efter förlossningen förra gången?- jag tycker mig ha läst att det ska förhindra framtida problem).
Lycka till och hoppas det går bra med bytet!
 
Sv: Knepig BM *lång gnälltråd*

Jag fick ingen spruta efter förra förlossningen eftersom dottern är Rh- neg. Nu faller det sig ju också så att pappan är Rh-, så jag vet inte om det finns någon risk övht att barnen kan bli Rh+. Men egentligen är jag inte speciellt orolig, men jag minns att man tar ett immuniseringsprov, för att kolla att ingen immunisering skett. Skulle inte förvåna mig om denna Bm missar det med.

Vet förresten bekanta som ringde glada till denna BM efter ultraljud, och berättade att dom väntade tvillingar - jaha, konstaterar människan bara, utan minsta tecken på att glädjas med föräldrarna, det var inget märkvärdigt med tvillingar enligt henne. Antagligen var hon sur för att det extra hjärtljud hon hört innan ultraljud var bebis nummer två, och inte mammans hjärtljud.

Ska i alla fall höra mig för hur krångligt det är att byta BM.
 
Sv: Knepig BM *lång gnälltråd*

Jag *tror* att om bägge föräldrarna är RH- så är det ingen risk att barnen blir det. Men det vet säkert nån läkare bättre...

I vilket fall som helst tycker jag absolut att du skall byta BM, känner man inte förtroende så är det ingen vits. BM har man en väldigt intim kontakt med och då är det viktigt tycker jag att personkemin är bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Och idag var första gången jag var hos sjuksköterskan och det var så skönt att äntligen träffa någon inom psykiatrin/sjukvården som...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 236
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: Castellini
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
24 722
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 519
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp