Knepig mineralfoder fråga!! HJÄLP!

L

Lord Owen

Ja, nu har jag äntligen fått ändan ur vagnen och skrivit av hela raddan från mineralpåsen på det mysko finska mineralfoder jag ger. Så nu ska vi se om jag inte kan få någon snäll bukefalist att hjälpa mig och se om detta mineralfoder passar till mitt hö och hästen! :) :)

Alltså, hästen är 11 år, 155 cm hög, normalhull, normalfödd, 475 kg cirka, under igångsättning så han rids 50 minuter varje dag i alla gångarter. Han får nu 7-8 kg om dagen av detta hö:

% av TS:
Ts 87,6
Råprotein 12,6
Råfiber 27,2

Omsättbar energi MJ/kg Ts 10,6
Omsättbar energi MJ/kg foder 9,3
Smrp g/kg Ts 87,4
Smrp g/kg foder 76,6

Kalcium g/kg Ts 5,2
Fosfor g/kg Ts 3,1
Magnesium g/kg Ts 1,3
Kalium g/kg Ts 30,3
Ca/P kvot 1,7


Det var höets värden. Han får inget kraftfoder då jag har för mig att hans energibehov ligger på runt 70 MJ och det täcker höet med lätthet. Mineralfodret jag använder heter något så lustigt som Mineral Plus och är ett finskt mineral, vitamin och sockerfoder. Det är i pelletsform och innehåller melass för att bli smakligare. Detta är vad som står på baksidan av påsen:

Fuktighet 8 %
Råprotein 7%
Råfett 3%
Växttråd 14,5%
Aska 27 %
Kalcium 6%
Fosfor 2%
Magnesium 0,5 %
Natrium 1,5 %

Total sockerhalt 11,4 %
Energi 6,6 MJ/kg

A-vitamin 40 000 ky/IE
D3-vitamin 8000 ky/IE
E-vitamin 1900 Mg/kg
B1-vitamin 50 Mg/kg
B2-vitamin 30 Mg/kg
B6-vitamin 22 Mg/kg
B12-vitamin 0,7 Mg/kg
C-vitamin 500 Mg/kg

Järn 2000 Mg/kg
Koppar 135 Mg/kg
Selen 3,5 Mg/kg
Zink 700 Mg/kg
Kobolt 2,4 Mg/kg
Mangan 460 Mg/kg
Jod 10 Mg/kg

Tillverkningsämnen:

Hömjöl 20%, havreskalmjöl 18,46%, vetekli 12,6%, kalciumkarbonat 11,95%, monokalciumfosfat 7,8%, melassnitsel 7,5%, melassmix 6%, glukos 6%, koksalt 3,35%, havsalgskoncentrat 3%, växtolja 1,7%, premixer 1,19%, magnesiumoxid 0,45%.


Det var alltså mineralerna. Han får 2 dl mineraler om dagen plus ovan nämda höet. Jag vill veta om detta mineralfoder passar in i foderstaten utan att det blir för mkt eller för lite av något? Vet inte, det kanske blir för mkt av en massa saker, det är därför jag ber om hjälp! :crazy: Och om mineralfodret passar, hur mkt bör jag ge av hö och mineralfoder för att få det optimalt? :confused: Om mineralfodret inte passar, har någon då något förslag på vad jag ska ge för mineralfoder? :bump:


Tacksam för hjälp!! :bow:
 
Sv: Knepig mineralfoder fråga!! HJÄLP!

Men det ser du ju när du räknat i foderstaten. Du kan ju inte köpa ett mineralfoder före du konstaterat om det behövs. Om du tar din hästs underhåll + träningstillägg samt ställer detta mot vad du ger nu, så ser du på en gång om mineralerna passar. Det som är mest intressant när det gäller mineralerna är ju: Ca, P och Mg....Om du vet att hästens MJ är 70 med träning så är ju resten lätt att räkna ut. Smb.rp: 420, Ca: 28, P: 21 och Mg: 10,5. Detta bör bli din hästs behov inkls träningen.

Räkna i hop allt foder du ger i Mj, Smb.rp, Ca, P och Mg...ställ dessa siffror mot underhåll/tränings siffrorna ...Då ser du snabbt vad som felas.
 
Senast ändrad:
Sv: Knepig mineralfoder fråga!! HJÄLP!

Mynta2 skrev:
Men det ser du ju när du räknat i foderstaten. Du kan ju inte köpa ett mineralfoder före du konstaterat om det behövs. Om du tar din hästs underhåll + träningstillägg samt ställer detta mot vad du ger nu, så ser du på en gång om mineralerna passar. Det som är mest intressant när det gäller mineralerna är ju: Ca, P och Mg....Om du vet att hästens MJ är 70 med träning så är ju resten lätt att räkna ut. Smb.rp: 420, Ca: 28, P: 21 och Mg: 10,5. Detta bör bli din hästs behov inkls träningen.

Räkna i hop allt foder du ger i Mj, Smb.rp, Ca, P och Mg...ställ dessa siffror mot underhåll/tränings siffrorna ...Då ser du snabbt vad som felas.


Jag skulle inte be om hjälp här om jag kunde räkna ut det! :crazy: Jag vill att någon mer kunnig person gör det åt mgi och förklarar då jag inte fattar ett smack själv! Vad gäller inköpet av mineralerna så köpte jag dem INNAN jag fick för mig att börja räkna på hans foderstat. Och nu undrar jag om det funkar at fortsätta med detta foder eller om det inte passar. Som sagt, visste jag hur man räknar och blabla skulle jag göra det men fattar inte riktigt. :crazy:


Någons om vill hjälpa??
 
Sv: Knepig mineralfoder fråga!! HJÄLP!

Vad är mineralvärdena per kg i höet ? Du har bara skrivit per TS.
 
Sv: Knepig mineralfoder fråga!! HJÄLP!

Mynta2 skrev:
Vad är mineralvärdena per kg i höet ? Du har bara skrivit per TS.

Hoppsan! :o Missade det, det ska stå % av 1kg TS. så ska det stå. Förstår du? :)
 
Sv: Knepig mineralfoder fråga!! HJÄLP!

I grovfodret ?? Nä, endera står det väl per kg TS eller per kg foder ?? Vad fick du % i från ? du har ju skrivit MJ och protein i per kg foder, finns det inget på mineralerna per kg i dina papper ??
 
Sv: Knepig mineralfoder fråga!! HJÄLP!

Mynta2 skrev:
I grovfodret ?? Nä, endera står det väl per kg TS eller per kg foder ?? Vad fick du % i från ? du har ju skrivit MJ och protein i per kg foder, finns det inget på mineralerna per kg i dina papper ??

Hm. NU har jag trasslat till det. Det ska inte stå TS på mineralerna utan g/kg foder. Det är jag som skrivit fel. Trodde du menade % i början.
 
Sv: Knepig mineralfoder fråga!! HJÄLP!

Snabbt överslagsräkning.
7 kg hö ger:
Mj: 65,1
sm.rp: 536,2
Ca: 36,4
P: 21,7
Mg: 9,1.

Din hästa behov + träning:
Mj: 70
Smb.rp: 420
Ca: 28
P: 21
Mg: 10,5.

Nu är det lätt att räkna...försök åtminstone.
 
Sv: Knepig mineralfoder fråga!! HJÄLP!

Mynta2 skrev:
Snabbt överslagsräkning.
7 kg hö ger:
Mj: 65,1
sm.rp: 536,2
Ca: 36,4
P: 21,7
Mg: 9,1.

Din hästa behov + träning:
Mj: 70
Smb.rp: 420
Ca: 28
P: 21
Mg: 10,5.

Nu är det lätt att räkna...försök åtminstone.


Tack! Jo, jag har försökt tidigare, försökte innan jag skrev tråden också men det blev så trassligt. :crazy: Men nu tror jag jag fattar.

Om man läser av detta rätt så får han lite för lite Ca och lite för mkt Smrp men smrp överskott från stråfoder ska ju inte vara så farligt. Och MJ får han nog tillräkligt då jag ofta ger 8 kg. Och jag antar att P och Mg ligger ganska bra? För där handlade det ju inte om så stor skillnad mot vad han behövde. Känns onödigt att börja pilla med skillnaden mellan 21 och 21,7 och 9,1 och 10,5 eller?

Men...då borde han alltså ha ett mineralfoder med mkt Ca och lite P och Mg? Är det det jag ska leta efter eller har jag fattat fel? För om jag ger typ 1 dl av det där mineralfodret så höjs ju Ca men det blir för mkt av P och Mg.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
691
Senast: maddie202
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 383
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
931
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp